1 311 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Batteriladdning
Har en skoter som stått ute. Tredje vintern nu. När vi tog över den stod batteriet inne. Monterade och den startade. Inte kört mycket senaste vintrarna och redan samma vinter som vi körde så var batteriet dött vid påsk. (Stugskoter). Inte tänkt mer på det då det går bra att dra igång. Nu har jag dock plockat med en underhållskaddare upp för att ha till nytt batteri. Ville dock testa ladda gamla först. Kändes djupfryst då ja tog in det. Som en kylklamp till en kylbox. Indikerade full laddning då jag kopplade på laddaren. Tänkte att det var dött men jag lät det stå. Nu några timmar senare så går fläkten i laddaren och den indikerar laddning. Tror ni att det är ok att köra på? Går det att rädda ett batteri som stått utdraget så länge ute och som vår en isbit när jag tog in det?
Det är väl bara att prova? ibland går det att få lite liv i dom, ibland inte, men det blir aldrig vad deet har varit. Se upp så att det inte läcker syra.
Om det stått helt tomt en vinter är det 100% dött bara lämna till återvining.. Men har det funnits lite ström kvar så brukar jag låte det stå inne i värmen men behöver en model bättre laddar med starthjälp för att "veka liv" i batteriet.. 2-3 gng chocka batteriet med en 3-5sek med starthjälpen på....
Klicka här för att svara