2 582 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
batteriladdare till skruvdragaren har helt plötsligt slutat fungera
Min batteriladdare till skruvdragaren har helt plötsligt slutat fungera. Detta är verkligen jättekonstigt eftersom den bara har stått helt orörd sedan jag använde den sist och då gick den finfint.
Testade att ta isär den om jag kunde se nåt uppenbart fel, men det ser okej ut inuti...
Var nånstans skall man börja felsöka egentligen, finns det nån mer trolig del som kan ha havererat än nån annan...?
Testade att ta isär den om jag kunde se nåt uppenbart fel, men det ser okej ut inuti...
Var nånstans skall man börja felsöka egentligen, finns det nån mer trolig del som kan ha havererat än nån annan...?
Det enda jag skulle ha kollat, förutom synliga lödfel, är elektrolytkondensatorerna (cylindrarna med blank topp). Kolla om de är svullna, märks att toppen är rundad.
Går även att mäta med en multimeter.
Sedan tycks det skymta en säkring vid nätspänningskabeln, kanske defekt.
Går även att mäta med en multimeter.
Sedan tycks det skymta en säkring vid nätspänningskabeln, kanske defekt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
aha, ska kolla...jo batteriet är okej och funkar bra, det är hela enheten som är död, den lyser inte ens..
aha, okej jag köper en ny stickpropp och skarvar på och kollar om det är det
Ofta känner man ju om kabeln är "knäckt"...vilket inte är ovanligt t.ex. där den går in i laddaren. känns som vanligaste felet jag vet inte om folk håller med mig?P Pettttter skrev:
Sen är det som redan skrivits bara att jobba sig igenom komponenter utifrån och in, som kondensatorer och säkringar. Har säkringen gått så har du kanske kortis någonstans också så då måste det lösas med.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Höja från 10amp till 16 amp säkring - kostnad och arbetsbörda?
El -
Fjärrstyrd/fjärrövervakad batteriladdare till bilen?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
2-polig strömställare till batteriladdare?
El -
Systainer, tillbehör till skruvdragaren
Verktyg, Maskiner & Fordon -
BATTERILADDARE TILL KRESS TIGERSÅG
Verktyg, Maskiner & Fordon