Min batteriladdare till skruvdragaren har helt plötsligt slutat fungera. Detta är verkligen jättekonstigt eftersom den bara har stått helt orörd sedan jag använde den sist och då gick den finfint.
Testade att ta isär den om jag kunde se nåt uppenbart fel, men det ser okej ut inuti...

Var nånstans skall man börja felsöka egentligen, finns det nån mer trolig del som kan ha havererat än nån annan...?

• Batteriladdare till skruvdragare på ett verkstadsbord med synliga sladdar och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen batteriladdare till skruvdragare som visar dess kretskort och komponenter, inga synliga skador.
    Skapa konto
  • Öppen batteriladdare till skruvdragare med synligt kretskort och interna komponenter.
    Skapa konto
  • Öppen batteriladdare till skruvdragare visar elektroniska komponenter och kretskort.
    Skapa konto
Och det är inte batteriet som är paj?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det enda jag skulle ha kollat, förutom synliga lödfel, är elektrolytkondensatorerna (cylindrarna med blank topp). Kolla om de är svullna, märks att toppen är rundad.
Går även att mäta med en multimeter.

Sedan tycks det skymta en säkring vid nätspänningskabeln, kanske defekt.

aha, ska kolla...jo batteriet är okej och funkar bra, det är hela enheten som är död, den lyser inte ens..:(

A
M munspelarn skrev:
aha, ska kolla...jo batteriet är okej och funkar bra, det är hela enheten som är död, den lyser inte ens..:(
Skulle tro att det är stickproppen..
Det händer för mig ofta..
Jag byter ut transformatorn och sedan går laddaren igen...

Har du något att mäta spänning med (volt)?
Annars blir det bara gissningar.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
aha, okej jag köper en ny stickpropp och skarvar på och kollar om det är det

M munspelarn skrev:
aha, okej jag köper en ny stickpropp och skarvar på och kollar om det är det
Bättre att du köper dig en multimeter om du inte har det och börjar den vägen. Har du 18V så har du även felsökt stickproppen.

P Pettttter skrev:
Bättre att du köper dig en multimeter om du inte har det och börjar den vägen. Har du 18V så har du även felsökt stickproppen.
Ofta känner man ju om kabeln är "knäckt"...vilket inte är ovanligt t.ex. där den går in i laddaren. känns som vanligaste felet jag vet inte om folk håller med mig?

Sen är det som redan skrivits bara att jobba sig igenom komponenter utifrån och in, som kondensatorer och säkringar. Har säkringen gått så har du kanske kortis någonstans också så då måste det lösas med.

• Gilla
epkax
  • Laddar…
Tycker det är ovanligt med avbrott i vanlig nätkabel.
Är det en extern trafo, vilket inte tycks vara fallet här, så är det inte ovanligt med kabelbrott vid kontaktdon etc.

Mät innan nu byter något.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.