Byggahus.se
Hej!

Jag tänkte få installerat 2x utanpåliggande vägguttag 4-vägs Elko (1841498) som i sin tur ska kunna stängas av och på med utanpåliggande strömställare 2-polig Elko (1885706). Ska koppla in alla batteriladdare till handverktygen jag har i verkstan på samma plats, samt ha strömställaren som nödbrytare ifall något går snett när ett verktyg med kabel är inkopplat.
En tanke slog mig när jag väl köpt materielet, batteriladdare kanske inte mår bra av att stängas av på båda polerna samtidigt? Kanske det finns lite ström kvar i laddarna som vill gå i retur på nollan? Frågan är alltså, enpolig eller tvåpolig, har jag tänkt rätt?
Tack på förhand!

Det spelar ingen roll. Jag ser inga skäl till att välja enpoligt, och endast vaga skäl till att välja tvåpoligt, så vilket som duger gott.

• Gilla
cedarios
  • Laddar…
En strömkrets kräver alltid två minst poler. Om man bryter enpoligt eller tvåpoligt spelar ingen roll ur den synpunkten. Så fort strömkretsen bryts upp någonstans blir strömmen =O.

Däremot i trefasaläggningar vill man bryta faserna strax före nollan för att slippa problem med s.k. flytande nolla i apparaten. T.ex trefaskontakter kopplar in stiften i följande ordning skyddsjord - nolla - faserna. Urkopplingen sker i omvänd ordning.

• Gilla
cedarios
  • Laddar…
Tack Bo för svaret och tack Tobbe för det utvecklade resonemanget!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.