Har en blå bosch skruvdragare där tyvärr bägge batterierna är helt slut. Finns någon genväg till nya batterier? Pirat, eller går det att plocka isär orginalen och skffa delar hos t.ex. Claes Ohlsen el dyl?

På jobbet så byter vi ut cellerna i batteriet när batteriet är kasst, kolla om det finns passande celler på Classe eller Kjell & Kompani.

(Vi har Panasonic och dom våldas upp och siliconas igen efter cellbytet). ;D

Går jättebra att byta batterier... :P

Hur länge har ni haft era batterier i drift innan de blir helt "utkörda"?

Har själv 2 batterier Ni-MH till en Makita skruvdragare som verkar ha gjort sitt. Jag tror de är ca. 6 år gamla :-/.

Hur underhållsladdar ni era batterier? Eller struntar ni i det när ni inte använder maskinen?

Nya batterier är ju dyra så det vore intressant att höra hur ni andra försöker hålla uppe livslängden på era batterier.

Så ni påstår att det är fullt möjligt och ganska enkelt att öppna upp höljet till sitt skruvdragarbatteri och köpa delar relativt billigt på Kjelles?

Orginalbatterier är ju svindyra, men vad pratar vi för pengar om man fixar delarna själv? Livslängden lika bra?

Det är inte bara möjligt, på jobbet gör vi så på ALLA batterier som blir kassa, och cellerna som sätts i är av högre kvalitet än dom som sitter i som original.

Vi har renoverade accar som använts varenda dag sedan -99 och dom har fortfarande bra kapacitet.

http://www.cellcomp.se/ är dom vi anlitar för våra accar.

Tyvärr har jag ingen aning, men accarna finns ju att köpa på Kjell & Compani bland annat.

Jag har nu renoverat mina batterier och detta rekommenderar jag alla att göra som har en lite dyrare sladdlös maskin. Kan jag klara detta så kan nog ni andra också.
Jag fick inte tag på rätt celler hos varken Kjelle eller Claes olsson, men lyckades nosa rätt på dem hos en mindre firma. 49:-/st (10 st/batteri). Kanske dyrt jämförelsevis, men inte mot vad jag hade fått ge för nya batterier hos Järnia.
Vad gäller frågan av "roli" så frågade jag personalen på firman jag köpte cellerna av hur jag skulle vårda mina batterier. NiMH-batterier laddar tydligen ur sig själva ganska snabbt om de inte används. De mår inte bra av att ligga urladdade under en längre tid. Kolla krämen i dem då och då och sätt på laddning vid behov. Kör gärna ur dem ganska mycket emellanåt och ge dem en rejäl uppladdning.
Nya celler kan behöva 3-4 uppladdningar innan de ger fullt. De beskrev det ungefär som att de ibland behöver väckas till liv igen efter att kanske ha legat på butikshylla ett tag.

Lycka till och tack för alla svar!

Hepp....har just packat upp min nyinköpta Bosch 14,4v skruvdragare och döm om min förvåning när jag ser att accarna är NiCd...är inte det ute för länge sedan eller....? ???

Tittar jag under min Bruksbo skruvdragare som jag köpt på Rusta för 99:- så har den NiMh-batterier.......ska det vara på detta viset.....jag trodde i min enfald att NiMh var bättre än NiCd? :o

Bob_the_builder
Det tror jag nog inte. Däremot är det väl en miljöfråga? Kadmium är väl en tungmetall?

Jo oftast så är nyare uppladdningsbara batterier NiMH. Det var också det som gjorde att jag slutligen valde Makita iställer för DeWalt. Makita hade NiMH medan DeWalt hade NiCd batterier. Någonstans ska man ju börja vara miljömedveten.

Då tycker jag det är konstigt att en skruvdragare från Rusta för 99:- har sådana och inte den dyra Boschen.....hmmm.....nåja, bara den funkar så....

Finns att köpa lösa battericeller (typ 1,2 Volt Nicd) på antingen ELFA, eller på Eurobatteries i UK. Rekommenderar Eurobatteries då priset är mkt lägre. Jag beställde 8 st. lösa celler, och det kostade, med frakt, ca 300:-. Detta för att kunna renovera 2 st. batterier till min skruvdragare. Stor skillnad istället för att köpa 2 nya batterier för runt 1000:-
/Mats

C
NiCd har en avsevärt mer markant minneseffekt än NiMH, vilket innebär att om man inte laddar ur det fullt innan man laddar upp det igen kommer man få en sämre kapacitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.