1 575 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Batteri grästimmer/röjsåg. Skall man planera för andra batteriverktyg?
Som noterat har jag olika maskiner för sly/gräs bl.a. den Bosch GFR/GRT ts undrade om och gjorde lite test. Igår körde jag långgräs i dryga timmen, kort avbrott för att enbart tanka med trimmer/röjsåg och treuddklinga. Använder en bra sele, det är dubbelhandtag och allt injusterat, visst blir man svettig men inte trött. Körde en kvart nyss med Bosch och axelbandet, går inte att justera/balansera utan blir framtung och känns kort i rigg, blir lätt tröttande.
Provade att försöka använda med sele, men fungerar inte då Boschen har för kort rigg, tyvärr.
Så har man lite ryggproblem, etc, kan den bli jobbig, vikt 3,6kg utan batteri.
Så fundera på hur en trimmer som även kan använda klinga fungerar och hur den ska användas.
Provade att försöka använda med sele, men fungerar inte då Boschen har för kort rigg, tyvärr.
Så fundera på hur en trimmer som även kan använda klinga fungerar och hur den ska användas.
Tack för info, jag la en beställning igår från Bauhaus…A AndersS skrev:Som noterat har jag olika maskiner för sly/gräs bl.a. den Bosch GFR/GRT ts undrade om och gjorde lite test. Igår körde jag långgräs i dryga timmen, kort avbrott för att enbart tanka med trimmer/röjsåg och treuddklinga. Använder en bra sele, det är dubbelhandtag och allt injusterat, visst blir man svettig men inte trött. Körde en kvart nyss med Bosch och axelbandet, går inte att justera/balansera utan blir framtung och känns kort i rigg, blir lätt tröttande.
Får hoppas jag inte ångrar mig
Körde två 4Ah batterier idag med långgräs och tråd.
Bosch har fått för sig att det ska sitta en 3 dm lång "skyddspinne" vid nedre handtaget som bara är i vägen, flyttade det till "fel" sida utifrån jag är högerhänt och blev bättre.
Sedan har jag fortsatt justera halsremmen. Har ställt in den så att jag trycker ned med högerhand där man har startknappar så motordel lyfts till rätt nivå.
Tänk på att tvåknapp när motor startas fungerar så att man drar i knapp med tummen och sedan startar med knapp för pekfinger, när motorn startat kan du släppa tummknappen.
Men återkom när du fått hem den om du har frågor.
Bosch har fått för sig att det ska sitta en 3 dm lång "skyddspinne" vid nedre handtaget som bara är i vägen, flyttade det till "fel" sida utifrån jag är högerhänt och blev bättre.
Sedan har jag fortsatt justera halsremmen. Har ställt in den så att jag trycker ned med högerhand där man har startknappar så motordel lyfts till rätt nivå.
Tänk på att tvåknapp när motor startas fungerar så att man drar i knapp med tummen och sedan startar med knapp för pekfinger, när motorn startat kan du släppa tummknappen.
när det gäller balansen kan det i vissa fall vara fördelaktigt med tyngre batterier. upplever detta tydligt med min mindre 2x18v trimmer makita dur368, som har motorn nere vid trissan.A AndersS skrev:Körde två 4Ah batterier idag med långgräs och tråd.
på den större dur369 har det inte alls samma verkan. den har motorn uppe vid batterierna. den upplevs välbalanserad i alla positioner.
inte längtat efter sele med den heller.
jag har gjort tvärtom. ersatt det breda styret med ett egetböjt rör och istället för selen/västen håller jag 369 an i mitten av bilden med ett egetbyggt grepphandtag framför motorkroppen. ger chans att justera tyngdpunkten as you go. ett par timmar med arrangemanget är knappast tröttande. trots vikt över 7kg.
voffor då då
? jo man får med den på cykeln vid stigvård. men upplägget såpass ergonomiskt bra att jag inte skulle byta tillbaka om det inte längre blev aktuellt.
368an till vänster har gashandtaget i fast position, och med lätta batterier kan man uppleva som du gjorde att man får ägna kraft åt att lyfta framändan. alltså ingen deal breaker, men maskinen är behagligare med lite tyngre bakända.
fästringen för sele resp väst finns kvar, men aldrig frestat till användning.
på bilden syns metabos tabless 8,0 benämnda lihdx sittandes på min makita lövblås. de väger kring ett kilo stycket och ger motsvarande mervärde i kapacitet. den maskinen blir åas lite baktung med dessa, men användningen av den handlar om minuter.
.
voffor då då
368an till vänster har gashandtaget i fast position, och med lätta batterier kan man uppleva som du gjorde att man får ägna kraft åt att lyfta framändan. alltså ingen deal breaker, men maskinen är behagligare med lite tyngre bakända.
fästringen för sele resp väst finns kvar, men aldrig frestat till användning.
på bilden syns metabos tabless 8,0 benämnda lihdx sittandes på min makita lövblås. de väger kring ett kilo stycket och ger motsvarande mervärde i kapacitet. den maskinen blir åas lite baktung med dessa, men användningen av den handlar om minuter.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lilla maskinen har fått se en bit av Sverige tack vare PostNord så jag fick den inte förrän idag.A AndersS skrev:Körde två 4Ah batterier idag med långgräs och tråd.
Min laddare jag hade fungerade bra. Fick med ett 4V batteri och har klippt en omgång. Fick inte riktigt till det med ”halsremmen” tyckte nästan det var bättre att köra utan. Vid mina efterforskningar så hade jag fått uppfattningen att batteriet skulle räcka ännu kortare än vad det gjorde så det var ju positivt.
Det tog slut ca 30 min efter jag startade, jag hade inte gasen på hela tiden eftersom jag flyttade mig ibland, och försökte med olika längde på remmen
Körde på tråden och den tog glatt ner hallonbuskar. Så nu skall jag bara bestämma mig för vilka batterier jag skall köpa.
Tittar man på pris och hur länge den kan köra verkar det mer ekonomiska att köpa flera 4AH Batterier än för pris per ah är bättre där.
Ref denna filmen
4ah 662 kr, 5,5ah 1340kr, 8ah 1480kr
men som jag såg någon skrev, ett tyngre batteri hade gett bättre balans…
Bara för man tagit ett beslut så är man inte klar
Har nu kört lite mera med Bosch GFR/GRT, samma maskin olika paketerad, och det är en trädgårdsmaskin för gräs, visst kan man kalla det röjsåg men inte det som avses med röjsåg.
Och i en trädgård går det bra att köra den utan halsremmen, fungerar utmärkt även om den är framtung.
Har man större områden och kanske kör längre pass så blir det jobbigt.
Men som jag skrev tidigare är jag bortskämd med "riktiga" maskiner och selar, körde hagar och elstängsel i helgen med kraftig bränsletrimmer och det blev 4-5 timmar.
Och i en trädgård går det bra att köra den utan halsremmen, fungerar utmärkt även om den är framtung.
Har man större områden och kanske kör längre pass så blir det jobbigt.
Men som jag skrev tidigare är jag bortskämd med "riktiga" maskiner och selar, körde hagar och elstängsel i helgen med kraftig bränsletrimmer och det blev 4-5 timmar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden