C
Skall man gissa på ett elcykel/skoter-batteri? Rätt potenta saker...

C cpalm skrev:
Skall man gissa på ett elcykel/skoter-batteri? Rätt potenta saker...
Jo det lär ju vara ett NMC batteri.
Men att det exploderar. Undrar vad som hänt. Laddar själv en NMC på 600 Wh i källaren till min elcykel 😅

C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men att det exploderar. Undrar vad som hänt.
Explosion blir ju konsekvensen om inneslutningen inte klarar att ventilera gaserna vid termisk rusning.

C cpalm skrev:
Explosion blir ju konsekvensen om inneslutningen inte klarar att ventilera gaserna vid termisk rusning.
Inte ens NMC ska explodera även om den är mer volatil än Lifepo4, ja måste varit fel på införslutningen av cellerna eller nått.

Säkert temu-sparkcykel

Ganska läskigt, med tanke på hur mycket batterier man omger sig med.
Gjorde faktiskt ett experiment med tre enheter som jag skulle destruera, två iPhone och en Microsoft Surface platta.
Laddade alla enheter fulla, och sedan gick jag ut på betongplattorna utanför garaget med en hammare och en pryl.
Slog några välriktade slag i samtliga offer och avvaktade reaktionen.
Alla blev märkbart varma, en iPhone gav ifrån sig lite rök.....men sedan ingenting mer.
Jäkligt tråkigt när man ändå förväntade sig lite fyrverkeri.
Nåja, har man tur/otur så finns det ju en teoretiskt stor mängd energi som kan frigöras på kort tid.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alla batterier kan ”explodera” med rätt förutsättningar. Sedan har folk en tendens att beskriva alla hastiga brandförlopp som explosion. Ex. var det vanligt att gamla tjock TV apparater påstods explodera, vilket är omöjligt. Men de kan brinna snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.