10 986 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Batteri-backup (UPS) för hel lägenhet
Det är absolut ett roligt projekt. Så mycket nytänkande och klurande är det kanske inte, det finns färdiga lösningar för detta och de bör användas av säkerhetsskäl, men absolut roligt. Det finns en hel del praktiska problem dock. Tänk på att blybatterier väger en hel del, jag tror att man ska förvissa sig om att golvet klarar belastningen. Tänk också på hur systemet jordas. I Spanien har jag för mig att man har TT-system så ett lokalt jordtag måste du sannolikt ha ändå vilket gör det lite lättare.
Allt förutsätter att du har pengar att bränna, stora system (och KNX) är inte direkt billigt.
En sån här kan du säkert få tag på och koppla in
https://www.apc.com/shop/se/sv/prod...förbikoppl-parallellkapacitet/P-SUVTP10KH4B4S
Verkar ligga i häradet 120 kkr med två batterimoduler. Du kan säkerligen bygga ett litet interface om det inte redan finns ett växlande relä direkt på UPSen för att koppla bort oviktig last vid drift.
Allt förutsätter att du har pengar att bränna, stora system (och KNX) är inte direkt billigt.
En sån här kan du säkert få tag på och koppla in
https://www.apc.com/shop/se/sv/prod...förbikoppl-parallellkapacitet/P-SUVTP10KH4B4S
Verkar ligga i häradet 120 kkr med två batterimoduler. Du kan säkerligen bygga ett litet interface om det inte redan finns ett växlande relä direkt på UPSen för att koppla bort oviktig last vid drift.
VRLA genererar eventuellt lite knallgas men det räcker med vanlig ventilation så det är inget problem. Inte ens om vi pratar batterirum, 250kVA i 4 timmar. Den konfigurationen förekommer på sjukhus, trots att man har generatorer jag nom 20 sekunder. Om man bor så att strömavbrott är vanliga eller att spänningen varierar är ju en UPS utmärkt. Jordtag kan krävas, generellt har man man inte det till mindre UPSer. Riskerar man att tappa jord/nolla kan dessutom en utgångstransformator vara en god idé.
Med tanke på plats TS anger i profilen kanske en sponsring via SAFT vore något så det blir riktig batteribank. Sen är det i grundfrågan läge att överväga det som nämnts om hur större backuplösningar rimligt är gjorda dvs UPS för bara några minuter och ett litet automatiskt elverk på det. Bör vara betydligt vettigare ekonomiskt oberoende vilka perspektiv man lägger på det idag så misshandlade ordet.
Lite mer åt det ursprungliga hållet jag tänkte mig är detta:
Såg också denna övergripande video:
Kostnad för "Inverter" någonstans runt 5.000:- för 5kW och vad jag kan få ut av videon så räcker 3st 12v 150Ah en bra bit. Möjligen kan man koppla in några solceller från taket också om man får till det.
Några kommentarer på ett sådant system?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg också denna övergripande video:
Kostnad för "Inverter" någonstans runt 5.000:- för 5kW och vad jag kan få ut av videon så räcker 3st 12v 150Ah en bra bit. Möjligen kan man koppla in några solceller från taket också om man får till det.
Några kommentarer på ett sådant system?
Du verkar ha gott om pengar om du vill lägga en ups framför en tvättmaskin 
Jag skulle fundera över vilka kritiska funktioner som måste vara driftsäkra vid ett strömavbrott.
Belysning bevakningar larm osv. Kan jag köpa men jag ser inte de som ekonomiskt försvarbart att få okritiska funktioner som micro spis tvättmaskin bakom en ups
Jag skulle fundera över vilka kritiska funktioner som måste vara driftsäkra vid ett strömavbrott.
Belysning bevakningar larm osv. Kan jag köpa men jag ser inte de som ekonomiskt försvarbart att få okritiska funktioner som micro spis tvättmaskin bakom en ups
Jag börjar bli lite tråkad av att folk inte förstår vad jag menar. Jag har redan svarat på att jag inte gör detta för att kunna köra tvättmaskinen och/eller stereon under ett strömavbrott. Jag måste inte ha något av detta. Det skulle fungera bra med att bara köpa en ficklampa för det händer inte speciellt ofta. Jag har så gott som noll kritiska funktioner.K Knight skrev:Du verkar ha gott om pengar om du vill lägga en ups framför en tvättmaskin
Det jag menar är att varför inte göra det för hela lägenheten när jag ändå är igång, om det finns en bra lösning. En del av detta, som jag skrivit, är att jag också vill skydda elektroniken (inklusive tvättmaskin & stereo) från det mindre bra elnätet i Spanien med strömspikar etc.
Min ursprungstanke var att sätta ihop komponent X, Y, Z och sedan skala det hela med antalet batterier man sätter in.
Om det skulle innebära att jag behöver slänga in ett batteri extra i mixen bara för att klara en tvättmaskin, som råkar gå vid tillfället, i någon minut så är det ok för mig beroende på lösningen.
Som jag också nämnt så kommer jag troligen köra på ett KNX-system som skulle då skulle bestämma logiken vid strömbortfall och kunna stoppa t.ex. en tvättmaskin.
Kan vi nu hoppa över vad jag vill ha skyddat, eller inte, och fokusera på lösningen?
Att du skulle skydda mot transienter var ett nytt krav du tog upp. Då kan du stryka Victron energys produkter.A AxxAn skrev:Jag börjar bli lite tråkad av att folk inte förstår vad jag menar. Jag har redan svarat på att jag inte gör detta för att kunna köra tvättmaskinen och/eller stereon under ett strömavbrott. Jag måste inte ha något av detta. Det skulle fungera bra med att bara köpa en ficklampa för det händer inte speciellt ofta. Jag har så gott som noll kritiska funktioner.
Det jag menar är att varför inte göra det för hela lägenheten när jag ändå är igång, om det finns en bra lösning. En del av detta, som jag skrivit, är att jag också vill skydda elektroniken (inklusive tvättmaskin & stereo) från det mindre bra elnätet i Spanien med strömspikar etc.
Min ursprungstanke var att sätta ihop komponent X, Y, Z och sedan skala det hela med antalet batterier man sätter in.
Om det skulle innebära att jag behöver slänga in ett batteri extra i mixen bara för att klara en tvättmaskin, som råkar gå vid tillfället, i någon minut så är det ok för mig beroende på lösningen.
Som jag också nämnt så kommer jag troligen köra på ett KNX-system som skulle då skulle bestämma logiken vid strömbortfall och kunna stoppa t.ex. en tvättmaskin.
Kan vi nu hoppa över vad jag vill ha skyddat, eller inte, och fokusera på lösningen?
Leta då efter online-upser eller om det nu räcker lineinteractive-upser.
De flesta går att ansluta externa batterier på ställning eller i skåp.
Så länge du håller dig till rätt spänning så är det bara att välja bank efter dina krav på önskad drifttid.
Jag kanske inte uttryckte det så bra i min första post men det var vad jag menade med "...och sedan konverterar den strömmen från batterierna för att gå vidare till vad som är inkopplat - vilket ger bäst skydd / "renast" ström då strömmen alltid kommer från en kontrollerad källa: batterierna."X xLnT skrev:Att du skulle skydda mot transienter var ett nytt krav du tog upp. Då kan du stryka Victron energys produkter.
Leta då efter online-upser eller om det nu räcker lineinteractive-upser.
De flesta går att ansluta externa batterier på ställning eller i skåp.
Så länge du håller dig till rätt spänning så är det bara att välja bank efter dina krav på önskad drifttid.
Det är en online-UPS-lösning som jag skulle vilja ha men helst inte en färdig lösning då de jag har sett brukar vara tämligen dyra till att börja med plus att man sedan kan tvingas in på deras märke/produkter för ytterligare batterier.
Jag såg någon färdig lösning från en leverantör men det skulle gå på ca 50.000:-.
Om man tittar det jag postade förut som exempel så kostar den 5.000:- (för 5kW) och sedan kostnaden för 3st batterier plus eventuella saker runt omkring. Det känns som att det skulle bli bättre och billigare än ca 50.000:- för en färdig lösning. Dock är jag osäker på detaljerna där.
Den du kikar på är med största sannolikhet inte online utan passthrough/Off-line.A AxxAn skrev:Jag kanske inte uttryckte det så bra i min första post men det var vad jag menade med "...och sedan konverterar den strömmen från batterierna för att gå vidare till vad som är inkopplat - vilket ger bäst skydd / "renast" ström då strömmen alltid kommer från en kontrollerad källa: batterierna."
Det är en online-UPS-lösning som jag skulle vilja ha men helst inte en färdig lösning då de jag har sett brukar vara tämligen dyra till att börja med plus att man sedan kan tvingas in på deras märke/produkter för ytterligare batterier.
Jag såg någon färdig lösning från en leverantör men det skulle gå på ca 50.000:-.
Om man tittar det jag postade förut som exempel så kostar den 5.000:- (för 5kW) och sedan kostnaden för 3st batterier plus eventuella saker runt omkring. Det känns som att det skulle bli bättre och billigare än ca 50.000:- för en färdig lösning. Dock är jag osäker på detaljerna där.
Du kan ju köpa en UPS utan batterier eller med väldigt lite och sen själv välja batterier utifrån vilka preferenser du nu har. Men det blir förmodligen inte billigare.
En 3-fas online-ups ligger runt 50k i inköp, det är ju inte dyrt.
Det är inte en slump att Online-UPSer kostar som de gör. Du kan säkert hitta en 5 kW inverter för 5 kkr men den kommer nog inte hålla högre kvalitet på strömmen än det spanska elnätet. Särskilt driftsäker kan du nog inte heller räkna med att den är.
Ett klassiskt axiom inom elektronik/teknik är: Good, Cheap, Reliable, pick any two.
Jag inser nu att du har sett framför dig en lösning som "inte är så dyr" och att du därför tänkt dig att skydda hela lägenheten, bara för att. Jag råder dig starkt till att tänka om. Det blir inte billigt och det blir inte okomplicerat. Bara det faktum att du blandar in KNX i det hela är kraftigt kostnadsdrivande.
Ett klassiskt axiom inom elektronik/teknik är: Good, Cheap, Reliable, pick any two.
Jag inser nu att du har sett framför dig en lösning som "inte är så dyr" och att du därför tänkt dig att skydda hela lägenheten, bara för att. Jag råder dig starkt till att tänka om. Det blir inte billigt och det blir inte okomplicerat. Bara det faktum att du blandar in KNX i det hela är kraftigt kostnadsdrivande.
Det är därför jag tittar på den lösning mer egenbyggda lösningen istället för en lösning från leverantör: så att det blir billigare och lättare att byta batterier.K Knight skrev:
Ingen har dock lyckats svara på om det faktiskt blir billigare, är möj
KNX-delen är inte med i budgeten för detta utan ligger separat.tommib skrev:
Det är inte en slump att Online-UPSer kostar som de gör. Du kan säkert hitta en 5 kW inverter för 5 kkr men den kommer nog inte hålla högre kvalitet på strömmen än det spanska elnätet. Särskilt driftsäker kan du nog inte heller räkna med att den är.
När jag såg möjligheten till en lösning från början så tänkte jag ungefär att en 5kW inverter för ca 5.000:- borde kunna ge en bra 8-10kW inverter för runt 15.000:- och sedan ca 5.000:- batterier på det. Så totalt ca 20.000:-.
När det ramlade iväg uppåt 50.000:- så går det utanför vad jag tänkt.
A AxxAn skrev:Det är därför jag tittar på den lösning mer egenbyggda lösningen istället för en lösning från leverantör: så att det blir billigare och lättare att byta batterier.
Ingen har dock lyckats svara på om det faktiskt blir billigare, är möj
KNX-delen är inte med i budgeten för detta utan ligger separat.
När jag såg möjligheten till en lösning från början så tänkte jag ungefär att en 5kW inverter för ca 5.000:- borde kunna ge en bra 8-10kW inverter för runt 15.000:- och sedan ca 5.000:- batterier på det. Så totalt ca 20.000:-.
När det ramlade iväg uppåt 50.000:- så går det utanför vad jag tänkt.
Batterier för 5k