Good morning,
I am in a terrible situation with a bathroom renovation company. I have my house in Stockholm, and signed a contract using BankID with a company (not revealing name here because I don't know the law and consequences) and they are not coming to do the work as they promised. Every other day, I follow up when I see that they didn't show up for work. After many follow-ups, he is usually answering, saying that your project will be delayed. They have partially completed plumber and carpenter work. They were promised to complete full renovation work within 4 to 5 weeks. What options do I have?
 
BirgitS
Du kan få juridiska råd från kommunens konsumentvägledare och på webbplatsen Hallå konsument.

Står det något i kontraktet med företaget om när jobbet ska starta och sluta mer än att det ska ta 4-5 veckor?

Har du betalat något till företaget?

Ett sätt att komma framåt och få högre prioritet är att skriva ett mejl eller ett SMS där det står att om arbetet inte är klart inom 3 veckor så kommer du att anlita ett annat företag för att göra klart badrummet och att företaget som du har avtal med kommer att få betala för det.
 
Thank you very much for this information. Now I am reading the whole contract to cross check if they have written about a different timeline than what they promised verbally 4 to 5 weeks. 50 percent amount I paid even before they started my work as an advance. They had issued an invoice so I have made that payment within the timeline. I will write a notice email with a timeline today and check with Kommun as you have suggested.
 
BirgitS
För framtiden, betala aldrig i förväg. Om företaget har dålig ekonomi så att de inte klarar sig utan inkomst under en månad så är det ett företag man inte vill ha att göra med. I nödfall kan man betala för material efter att det har levererats till bostaden och för delmoment av arbetet, t.ex. betala en fjärdedel när all rivning är avklarad, en fjärdedel när tätskiktet är på plats eller något liknande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
För framtiden, betala aldrig i förväg. Om företaget har dålig ekonomi så att de inte klarar sig utan inkomst under en månad så är det ett företag man inte vill ha att göra med. I nödfall kan man betala för material efter att det har levererats till bostaden och för delmoment av arbetet, t.ex. betala en fjärdedel när all rivning är avklarad, en fjärdedel när tätskiktet är på plats eller något liknande.
Nej. Betala när arbete är klart.
 
  • Gilla
nks29june
  • Laddar…
Thank you so much. Let me make an effort to come out of this situation. Lesson learned 🙏
 
P
K kniv skrev:
Nej. Betala när arbete är klart.
Som entreprenör skulle jag aldrig acceptera full betalning i efterhand om det rör sig om arbeten som pågår under mer än en vecka. Upparbetade kostnader debiteras löpande under arbetets gång som säkerhet för oss, eftersom det finns lika många oseriösa beställare som företag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.