Näste projektet bli en bastu i grunden under den gamla verandan. Utrymmet är tillräckligt stort, ca 2m i takhöjd (ena ändan) och 2x3m yta. Berget kommer i dagen på ena sidan men det är där jag tänker att lavarna ska vara. Blir en kul effekt.

Men för att inte äta mer på utrymmet tänker jag konstruktionen utifrån och in såhär:
1) Luftspalt mot yttervägg
2) plåtreglar med isolering emellan 45mm
3 bastufolie
4) spikläkt
5) Bastupanel

Min fråga?
Hur fäster jag enkelt bastufolien på plåtreglarna?

Mvh Per
 
Du måste väl tejpa, eller så använder du ngn form av bygglim där du inte kommer til med tejp. Folien kommer ju at bli klämd mellan spikläkt och regel också, så behöver inte fästas mer än att du klarar att få dit läkten...
Mvh
Sakke
 
Tackar för svar. Ena sidan borde ju kunna tejpas i regel.
Sen håller jag med om att man fäster dem med spikläkt...men får känslan att det kan vara lite bökigt att få det bra. Men tack för svar. tar gärna emot fler tips!
 
Sätt dubbelhäftande tejp på utläggen (hammarband och syll) och tryck dit plasten.
 
Bastufolie är väl 125cm brett, altså tejpar du bara i ytterkanter, behöver nog inte tejpa i regeln mitten, så tejpas nästa våd med överlapp i ena sidan mot föregående foliekant. Och så i regel ena kanten och så vidare. Som föreslagits ,så kan dubbelsidig tejp hjälpa när man ska fästa ena sidans kant.
Mvh
Sakke
 
Snyggt, tackar.

Jag har en plan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.