Hej! Jag har kollat på ett bastuaggregat i en villa. Där är ett aggregat som drar 8kw. Detta är avsäkrat med 3st 20A säkringar. Kablaget till bastuaggregatet är inte större än 2.5mm.
Villaägaren säger att när aggregatet varit på i några minuter så slår säkringarna. Personen har haft aggregatet i många år men inte förens nu i somras så har säkringarna börjat slå av.
Vad ska jag tänka på här? Får det vara säkrat med 20a på en 2.5mm kabel eller borde jag byta ut säkringarna mot lägre? Och i så fall vilka.
Tack på förhand
Karl

Magnus E K
Med 8 kW blir, förutsatt symmetrisk resistiv belastning, strömmen under 12 A per fas, så det borde absolut räcka med avsäkring på 3 x 16 A. Och då är kabeln med största sannolikhet ok. (Kan vara okej för 20 A också om det är en kort kabel som får bra kylning och elnätet har låg förimpedans.)

Men om säkringarna på 20 A slår ifrån så är något fel, antingen fel på aggregatet så att det drar för mycket eller fel på säkringarna. Utslitna dvärgbrytare kan börja lösa vid lägre ström än de är specade för.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Högst troligt fel i bastuaggregatet OM det har fungerat tidigare. Slår säkringarna av efter någon minut skulle aggregatet kunna vara felkopplad så att värmeslingorna ligger i D i stället för Y, men har det funkat tidigare är knappast det som är felet. Och 16A bör säkringen vara. Det är inte så att det finns nått annat inkopplat på samma grupp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.