Hej !

Ska bygga en bastu på ett husvagnschassi. Lite osäker på vilken dimension jag behöver på bjälklaget.

Det är ca 170 cm mellan balkarna på chassit och tänker lägga tvärbalkar på cc 60. Golv 28 mm på det.

Liknande det på bilden.

Någon som kan ge råd?

//johan

• Husvagnschassi med stålram på grusmark, förberedd för bastubyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbyggnad på plattform med synliga bjälkar, fönster och dörr, placerad på ett grusunderlag i naturskön miljö.
    Skapa konto
Om jag vore i din sits skulle jag bara halvera 170cm avståndet med en stående tvåtumfyra och lägga ett glest längsgående 28 mm tjockt glest trallgolv på det galvade chassit, gärna med en remsa grundmurspapp emellan. Med trallgolv löser du ventilationen och slipper problem med fukt i bastun.

F fribygg skrev:
Om jag vore i din sits skulle jag bara halvera 170cm avståndet med en stående tvåtumfyra och lägga ett glest längsgående 28 mm tjockt glest trallgolv på det galvade chassit, gärna med en remsa grundmurspapp emellan. Med trallgolv löser du ventilationen och slipper problem med fukt i bastun.
Tack för tipset, hänger kanske inte helt med men du menar att jag lägger en tvåtumfyra i mitten och båda sidorna och sedan tvåtumfyra tvärsöver och sedan golvet på det?

• Släpvagn utan last med gul tejp fäst tvärsöver ramen, placerad på grusunderlag med gräsmatta i bakgrunden.
    Skapa konto
Jag tror att det räcker med en tvåtumfyra över hjulaxeln, 28 mm trall på längden på befintligt chassie utan bärande regelverk.

Chassit tål ju inte så mycket vikt.

Dvs något sådant
Släpvagnsram i metall parkerad utomhus på en grusplan med gula och blå linjer markerade ovanpå.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Dvs något sådant
[bild]
Aha, då är jag med. Dock är inte de tvärgående delarna i chassit inte så grova samt att jag vill använda hela bredden utanför hjulen. Blir lite small annars.

Johan Enander Johan Enander skrev:
Aha, då är jag med. Dock är inte de tvärgående delarna i chassit inte så grova samt att jag vill använda hela bredden utanför hjulen. Blir lite small annars.
Hur mycket vikt tål chassit?

BengtH BengtH skrev:
Dvs något sådant
[bild]
Sådär blir nog bra, om du önskar stadigare golv och har möjlighet viktmässigt kan du ju gå upp till 34 mm trall

F fribygg skrev:
Hur mycket vikt tål chassit?
1200 kg enligt registreringsbevisets men lär ju hålla för mer tänker jag. Ska ju bara rulla på tomten…

Då tål det nog det dubbla om du sätter pallbock under

• Gilla
Johan Enander
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då tål det nog det dubbla om du sätter pallbock under
Toppen! Tyngre lär det inte bli :) Tack!

Vilka yttermått tänker du dej?

F fribygg skrev:
Vilka yttermått tänker du dej?
2,2x3 m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.