710 läst ·
5 svar
710 läst
5 svar
Bastu i kallförråd
Hej,
Förvirrad person här som försöker bygga bastu så bra som möjligt. Jag har en garagebyggnad med kallställd (oisolerad) förrådsdel i bakändan där jag kommer nyttja en del av ytan till bastu. Två av bastuns väggar kommer vara ytterväggar. Golvet består av isolerad betongplatta. Ytterväggarna är panel + läkt + vindpapp i nuläget. Har koll på hur jag vill göra med ventilationen och elen. Däremot råder det ju förtvivlat många olika tankar kring isolering och bastufolie. Jag kommer ha elaggregat initialt. Eventuellt uppgradera till vedeldning i framtiden, men vet ej.
Hur hade ni själva gjort, eller vad har ni för tips och råd? Isolering eller inte. Om isolering - bastufolie eller inte?
Som sagt. Kommer sitta mot två ytterväggar och två innerväggar mot kallförråd. Taket blir ett "tak i rummet" och inte ända upp mot yttertak då det är öppet upp till nock i utrymmet.
Vänlig hälsning
Emil
Förvirrad person här som försöker bygga bastu så bra som möjligt. Jag har en garagebyggnad med kallställd (oisolerad) förrådsdel i bakändan där jag kommer nyttja en del av ytan till bastu. Två av bastuns väggar kommer vara ytterväggar. Golvet består av isolerad betongplatta. Ytterväggarna är panel + läkt + vindpapp i nuläget. Har koll på hur jag vill göra med ventilationen och elen. Däremot råder det ju förtvivlat många olika tankar kring isolering och bastufolie. Jag kommer ha elaggregat initialt. Eventuellt uppgradera till vedeldning i framtiden, men vet ej.
Hur hade ni själva gjort, eller vad har ni för tips och råd? Isolering eller inte. Om isolering - bastufolie eller inte?
Som sagt. Kommer sitta mot två ytterväggar och två innerväggar mot kallförråd. Taket blir ett "tak i rummet" och inte ända upp mot yttertak då det är öppet upp till nock i utrymmet.
Vänlig hälsning
Emil
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag hade isolerat taket för att det verkar enkelt. I övrigt bara smällt upp panel.
Jag skippade folie på min med nästan samma konstruktion som din. Isolerade väggarna dock för det var ju ganska enkelt och skadar ju inte. I min mening är det allra viktigaste att man inte snålar på värmen efter man bastat klart för så länge den är varm en stund efter bastning så torkar allt och all fukt försvinner.M Minielk skrev:
Tack för svar! Och du har inte upplevt några kondens-/fuktproblem?G Gullliver skrev:Jag skippade folie på min med nästan samma konstruktion som din. Isolerade väggarna dock för det var ju ganska enkelt och skadar ju inte. I min mening är det allra viktigaste att man inte snålar på värmen efter man bastat klart för så länge den är varm en stund efter bastning så torkar allt och all fukt försvinner.
Nej inga alls. Har man bra ventilation blir det inte alls så fuktigt förutom under själva användningen. Jag har visserligen vedeldad bastu och jag kastar in en pinne efter jag är klar och allt är snustorrt en timme senare. Jag törs till och med spola vatten på väggar och lavar innan jag bastar om de är lite skräpiga.M Minielk skrev:
Klicka här för att svara