Någon som kan recensera er upplevelse av Polhus bastubyggsats? Tänkte mig en 70 mm timmrad, 4 kvm. De saknar helt isolering, luftspringa i tak osv. Hur ser de ut med tiden? Är bastun seg att värma upo vindertid osv?

Tack!
 
Jag byggde en Risto från Polhus i nov och är jättenöjd. Allt funkade perfekt, ok kvalitet på allt material. Satte in två tilluftsventiler och tycker det funkar bra.

inga problem att den är oisolerad, bara fördelar ur fukthänseende. La golvet med lite springor mellan för ökad ventilation vilket rekommenderas.

tar lite längre tid att värma upp när det är kallt, men på 40 min är det 60-70 grader vilket är perfekt.
 
  • Inre av en bastu med vedeldad kamin, träbänkar med springor för ventilation och oisolerade träväggar i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ODB08 och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för ditt inlägg och att du tog dig tid. Nu blir det nog en bastu från Polhus!
 
  • Gilla
Björn—72
  • Laddar…
B Björn—72 skrev:
Jag byggde en Risto från Polhus i nov och är jättenöjd. Allt funkade perfekt, ok kvalitet på allt material. Satte in två tilluftsventiler och tycker det funkar bra.

inga problem att den är oisolerad, bara fördelar ur fukthänseende. La golvet med lite springor mellan för ökad ventilation vilket rekommenderas.

tar lite längre tid att värma upp när det är kallt, men på 40 min är det 60-70 grader vilket är perfekt.
Har också tittat på Risto, har du lite fler bilder att bjuda på? Vad körde du för behandling på fasad?
Bra fönster?
Tätningsband eller inte mellan planken?
Vad körde du för tak?
 
Nymålat svart utedhus med stora fönster, skorsten och byggmaterial synligt på en solig dag med lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd bastu målad med falu svart, stor altan och skorsten, omgiven av träd och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träveranda framför svartmålad bastu med stora fönster, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart takpapp på ett bastubygge, sedd genom en stege, med takdetaljer och en tub takpappslim i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Har också tittat på Risto, har du lite fler bilder att bjuda på? Vad körde du för behandling på fasad?
Bra fönster?
Tätningsband eller inte mellan planken?
Vad körde du för tak?
Vi målade med falu svart, funkade bra efter två lager. Målade det första i nov när vi byggde och det andra i april. Jag hade ingen tätning, stod inget om det och jag tror inte det behövs. Dörr och fönster funkar jättebra. Snyggt med de stora fönstren och ger skön känsla inifrån bastun. Vi flyttade det lilla fönstret och satte det inne i bastun för att ha ett öppningsbart där och inte mot grannens tomt.

köpte takpaketet med papp i två lager och det funkade utmärkt. Vi byggde en mkt regnig helg i november och jag tror att stockarna var fuktiga för det har torkat isär lite på solsidan, men inget jag stör mig på, timret ska ju kunna röra sig.

Har nu byggt en utedusch oxå på gaveln vilket funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Saelen och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.