Efterlyser lite åsikter och motiveringar gällande väggkonstruktioner!

Vilken småhusleverantör har bästa väggkonstruktionen, avseende isolering för ytterväggar, bäst underlag för puts (av trähus), samt mest ljudisolerade innerväggar?

Och varför?

Tack! Kollar där, hade missat den.

Den översikten ger i och för sig inte särskilt mycket information tycker jag. "Ytterväggar: Trä". Jaha.

Är själv lite nyfiken på hur Myresjöhus nya 'Effektväggen' är uppbyggd t ex.

Vad gäller innerväggar och ljudisolering läste jag i en tråd från 2003 (!) att dubbelgips gör mycket för ljudkomforten i trähus. Förmodligen i kombination med isolerade innerväggar då.

Nja, det är tämligen väldokumenterat att ljudisolering i innerväggar är en fråga om densitet. Dvs. ju tätare material såsom gips, gärna dubbel, ger mest ljudisolering. Vill man vara lite extrem och jaga bästa valet så är det dubbla reglar som inte går igenom till andra sidan väggen och dubbel gips och tätning noga runt väggen som gäller. Dessuton har jag hört att en del fyller tomrummet i väggen med sandpåsar för att göra den ännu mer ljud död. Däremot så är isolering i innerväggen inte en fråga om ljud utan mer värme komfort i huset.

caro skrev:
Efterlyser lite åsikter och motiveringar gällande väggkonstruktioner!

Vilken småhusleverantör har bästa väggkonstruktionen, avseende isolering för ytterväggar, bäst underlag för puts (av trähus), samt mest ljudisolerade innerväggar?

Och varför?
Finndomo med Modulenhus och Hjältevadshus har ett nytt byggsystem.
http://www.modulenthus.se/energysmartsystem/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.