Hejsan! Jag är ny till möbelsnickeri och känner för att köpa en hyvel. Jag har funderat på att köpa gamla svenska som jag ser rätt ofta dyka upp på Tradera och piffa upp den lite. Är det någon som har erfarenhet om vilka gamla svenska tillverkare gjorde de bästa hyvlarna? Dem tillverkare jag har hittat hittills är Esteel, Memo, Bahco och Anchor, dock verkar det finnas väldigt lite information om dessa på nätet så söker någon som kan dela med sig om sin vishet, tack :D

Hyvlar finns det många sorter av så det beror på! Själv har jag köpt jättemånga hur billigt som helst på loppisar. Nu letar jag efter bra hyvelstål istället till dom - gärna från Eskilstuna - det är ju det viktigaste.

Hej och tack för svaret! Jag söker mellan en 1 till 4 och även en stöt hyvel. Håller ögat öppet för dem som är från Eskilstuna

Hellstedts och Ståhl är två andra namn på svenska hyvlar.

Gemensamt för alla svenska hyvlar är att kvaliteten har varierat betydligt över tid. De kom alla till i en tid när hyveltillverkarna tävlade om vem som hade den billigaste produkten medan kvaliteten var mer eller mindre betydelselös. Naturligtvis var de svenska tillverkarna tvungna att följa med sin tid och försämra kvaliteten med åren och därför finns det inget märke som alltid är bra.
Man får helt enkelt leta efter ett bra exemplar.

Om du går efter Stanleys nummerserie så är storlekarna 3 och 4 och 4 1/2 praktiska putshyvlar.
Nummer 2 fungerar bra för mycket småväxta personer med små händer men har man någorlunda stora händer är de oanvändbara.
Nummer 1 är mest en marknadsföringsploy som är för liten för att fungera praktiskt.
Jag tror inte någon av de svenska tillverkarna hade nummer 1 och 2 i sitt sortiment.

Kan tilläggas att alla märken nämnda ovan, möjligen undantaget Bacho, tillverkades i Eskilstuna så vitt jag känner till.

Jag skulle säga att hittar du en hyvel med ea berg dvs med hajen på stålet så chansen god att du får en vettig hyvel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.