Skall köpa en elhyvel, hittar inga trådar av vikt om detta när jag söker. Funktioner är att spånutkastet är bra och inte är så kinkigt (tjockar igen sig) när man hyvlar blöta råa ytor. Samt att den slutar snurra snabbt, vad nu det heter. Skall inte användas till finsnickerier, men uppskattar kvalitet ändå. Tacksam för svar!

prisklass?

Ska du ha broms på den så drar det iväg direkt i pris. Finns inte många med broms, men de som har är guld.

Handelhyveln är ju nästan lite mobbad. Man kan göra fina saker med den om den fungerar bra och är justerad.

Blöta och råa ytor, pratar vi virke som legat utomhus eller?

Gissar att du menar halvfärskt virke. Har för mig att de som ska avverka mycket med elhyvlar brukar snegla på Makitas större modeller. Kanske inte den allra största, timmerhyveln på 2,2kW för 20000kr ca.

Bjässen: http://www.makita.com/en-us/Modules/Tools/ToolDetails.aspx?ID=574
Den något mindre: http://www.makita.com/en-us/Modules/Tools/ToolDetails.aspx?ID=355

(makita.se är under ombyggnad.)

Har faktiskt sneglat på den stora inför ett projekt med mycket avverkning i riktigt gamla timmerstockar, men det ligger lite fram i tiden.

Du var snabb du Daniel_N, synd att jag la mig direkt efter inlägget.. Har nog bestämt mig redan för Makitas 1806B som är den senare länken i Mr Handymans inlägg.. Har kört den för länge sen, men då tänkte jag inte på funktionen utan bara gjorde det jag var tillsagd..

Användningsområdet är främst timmer, så det är ju en sågad yta som drar åt sig fukt, litet islager på det så får man rengöra stup i ett. Det återstår väl bara att se hur bra den hanterar dom hårda prövningarna. Skulle få prisuppgift imorgon bitti, och ha hyveln på tisdag om jag bestämde mig direkt.. Kan återkomma om det!

Vill man köpa i UK så kolla runt lite, en del har så man kan välja spänning.

Tips på sidor?

geschwint skrev:
Handelhyveln är ju nästan lite mobbad. Man kan göra fina saker med den om den fungerar bra och är justerad.
Vill minnas att det var en (kvinnlig!) snickare i ett inredningsprogram för en tid sedan som pratade om just detta. Hon använde handhyvel, någon frågade varför och hon svarade att den är överlägset mer precis och lika snabb som en elhyvel om man kan använda den. På den lite skämtsamma frågan om hur hon skulle kunna övertyga alla medelålders män om det sa hon "Det går inte, de vill ha elverktyg, oavsett om det är bättre eller ej".

Jag sa egentligen hand*el*hyvel... men jag håller med henne, en handhyvel kan man trolla med om man har kunskapen. Då jag gjorde mallarna till mina ledstänger så fick jag använda handhyveln, även då jag gjorde trappans bakkanter, det gick mycket snabbare och blev lika bra som om jag använt fräsen. Det hade totalt tagit längre tid att skapa en 45grader fas med fräsen än för hand.

Har börjat revidera elverktygsanvändningen lite då det är bra mycket mer avslappnande med handverktyg utan el, låter mindre och skräpar inte lika mycket. Fel, skräpar lika mycket men spånen hamnar inte överallt.

För hyvling av sidorna på de limmade ledstängerna så hade det tagit lång tid med handhyvel, det tog 20minuter per sida med elhyveln.

Festool HL-850 har jag själv. Spiralskuret skär så den går mjukt och tyst. Finns tillbehör så då kan vända på den och låta den stå på en bänk. Samt går att hyvla nära kanter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.