Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
WAF? Står den på TV-bänken när du inte använder den?
Waf?
Ok, då är jag med.
Min Digitalporta hade väldigt låg WAF...
Min Digitalporta hade väldigt låg WAF...
Nu är vi nog inne på ett stickspår, men då tråden handlar om sticksågar, så kan det nog gå.
Jag har nyligen hittat ett av ändlägena på WAF-skalan. Jag beställde en ny cykel för 20 laxar med motiveringen att det är dags att börja träna lite. Nu i efterhand kan jag meddela att detta har WAF= 0. Så nu är man ute i kylan ett tag. Det går över...
Jag har nyligen hittat ett av ändlägena på WAF-skalan. Jag beställde en ny cykel för 20 laxar med motiveringen att det är dags att börja träna lite. Nu i efterhand kan jag meddela att detta har WAF= 0. Så nu är man ute i kylan ett tag. Det går över...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
WAF är dålig på två saker (enligt min erfarenhet). 1.) På riktigt dyra saker, hur snygga de än är (säkerligen mattiasps cykel), och på 2.) Stora rostiga saker som är besvärliga att flytta och kräver en halvdags avlastning från släp, typ metallsvarvar, riktyhyvlar och liknande gjutjärnskonstruktioner.
Är vi färdiga med sticksågarna ? ...
Eller ska vi slå fast en sista gång att Bosch GST135 alt GST85 är bästa sticksågen.
135 resp 85 beroende på huvudsakligt arbetsområde ...
Ang WAF (det var egentligen det här jag ville skriva om)
Jag försökte utverka tillstånd att få köpa en 8 meter hög fackverksmast häromdan.
Motiveringen var nog nåt allmänt om "den kommer säkert till användning".
Nåja, jag drev inte frågan så hårt, t.o.m jag insåg det rätt korkade i affären ganska snart.
Eller ska vi slå fast en sista gång att Bosch GST135 alt GST85 är bästa sticksågen.
135 resp 85 beroende på huvudsakligt arbetsområde ...
Ang WAF (det var egentligen det här jag ville skriva om)
Jag försökte utverka tillstånd att få köpa en 8 meter hög fackverksmast häromdan.
Motiveringen var nog nåt allmänt om "den kommer säkert till användning".
Nåja, jag drev inte frågan så hårt, t.o.m jag insåg det rätt korkade i affären ganska snart.
Och att Festools 300-modell är smidigare men kan vibrera mer och mer svårinställd än 135:an. Och att man kan lägga en Bosch GST135 i en systainer och utrusta den med en längre sladd därmed komma mycket nära den optimala sticksågen.Mikael_L skrev:
Det brukar vara kontentan av de flesta sticksågstrådarna, som dyker upp en gång i veckan.
Åter till det vesäntliga:
Vad hade du tänkt ha masten till egentligen?
Redigerat:
Jag har lovat att göra stora riddarsköldar med hjälp av min nya 135:a. det sparde in 300 minst i tyskland i somras då materialet är gratis.
Det hade WAF minst 4 på 10 skalan. jag ska bara orka göra detta också.......så nu är nog sågen nere på WAF 2 då den ej har utfört det den lovade i somras. Men den ligger så sjukt skönt i handen när man sågar. Det är lite latjo att Jula har GST 120 för 2300 medans min 135:a kostade med frakt 2200 med 100 blad och frakt.
Det hade WAF minst 4 på 10 skalan. jag ska bara orka göra detta också.......så nu är nog sågen nere på WAF 2 då den ej har utfört det den lovade i somras. Men den ligger så sjukt skönt i handen när man sågar. Det är lite latjo att Jula har GST 120 för 2300 medans min 135:a kostade med frakt 2200 med 100 blad och frakt.
Tycker att sladdlängden till 135:an är ganska bra, det är ju inte alls så bra med för lång sladd. Så länge det inte är en sladd längd på en meter.mattiasp skrev:Och att Festools 300-modell är smidigare men kan vibrera mer och mer svårinställd än 135:an. Och att man kan lägga en Bosch GST135 i en systainer och utrusta den med en längre sladd därmed komma mycket nära den optimala sticksågen.
Det brukar vara kontentan av de flesta sticksågstrådarna, som dyker upp en gång i veckan.
Åter till det vesäntliga:
Vad hade du tänkt ha masten till egentligen?
Tja du ...mattiasp skrev:
Vadå tänkt ...???
När jag vill köpa nåt sånt här, så är det nog mer ryggmärgsreflexer vi pratar om, eller möjligen reptilhjärnan. Att tänka, det är ju fusk!
Hmmm, nåja. Bland de vilda ideer som poppade upp så var det.
1. Sätta masten på ett utrangerat släpvagnschassi, sätta en horisontell bom uppe. Lite barlastvikter, vajrar och ett spel. Voila, en enkel byggkran.
2. Använda masten och experimentera med vindkraft.
3. först 1, sen riva sedan 2 ...
jaja... Bäst att bygga huset först. Och då utgår lyckligtvis ide nr 1 automatiskt ..
Nu har jag inte någon GST135, utan en GST85. Jag tycker att den har för kort kabel. Jag anser att 3,5-4m är lagom.
Finns det någon av de lite seriösare sticksågarna som är utrustade med snabbstopp?
Ibland när jag skall såga lite mer komplicerade arbetsstycken måste jag såga en bit, stänga av, vänta på att bladet stannar, dra ut bladet ur spåret, stätta igång sågen och börja ett nytt snitt.
Ibland försöker jag att dra ur bladet ur snittet med sågen igång, och det slutar ofta med att bladets spets stöter i arbetsstyckets ovansida, vilket sätter att märke i arbetsstycket och ibland även krokar till bladet.
Om det fanns en såg med snabbstopp skulle det bli enklare och gå fortare.
Finns det någon av de lite seriösare sticksågarna som är utrustade med snabbstopp?
Ibland när jag skall såga lite mer komplicerade arbetsstycken måste jag såga en bit, stänga av, vänta på att bladet stannar, dra ut bladet ur spåret, stätta igång sågen och börja ett nytt snitt.
Ibland försöker jag att dra ur bladet ur snittet med sågen igång, och det slutar ofta med att bladets spets stöter i arbetsstyckets ovansida, vilket sätter att märke i arbetsstycket och ibland även krokar till bladet.
Om det fanns en såg med snabbstopp skulle det bli enklare och gå fortare.