7 880 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Bästa sticksågen
Sida 1 av 3
Under åren har jag anskaffat ett antal bra verktyg dock saknar jag en riktigt bra sticksåg. Jag har nog 3-4 st men är inte nöjd, sågbladet följer uppritad linje men på undersidan av trästycket så kommer sågbladet ut 5-10 mm åt endera hållet.
Kan forumet ge tips på en riktigt bra sticksåg? Priset är oväsentligt jag vill ha den bästa.
Kan forumet ge tips på en riktigt bra sticksåg? Priset är oväsentligt jag vill ha den bästa.
Bosch GST135 är ju den stickisen som de flesta lovsjunger i alla tonarter, den har pendling och en fungerande bladstyrning. Det viktigaste av allt är ändå att man använder bra och vassa blad som är anpassade för materialet och tar det lugnt och inte pressar på vid sågningen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Rekommenderar varmt GST135 också. Gillar den mer än Festoolen. Har också en DeWalt 36V, men den ligger och dammar den.
jag har en Power Craft som är skit bra den slår allt ....
bara skoja min festool är jag nöjd med , även min kollega som har en makita av något slag .
men det är som vanligt med disskution om sticksåg det brukar handla om festool och bosch blå
bara skoja min festool är jag nöjd med , även min kollega som har en makita av något slag .
men det är som vanligt med disskution om sticksåg det brukar handla om festool och bosch blå
Jag har en Milwaukee som är till salu...
Har en Bosch GST100 vad som skiljer den från 135:an vet jag inte exakt men den kan iallafall göra både bra och dåliga snitt (främst då krokiga och med en "undersida" som inte följer ovansidan och linjen..... klart sämre än farsans GST85 men den är klånglig att skifta blad på......
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Blir det snett även med skarpa blad?roli skrev:
Känner två som klagat på Bosch GST 100 rörande det med att den inte följer linjer etc. Troligen lagringen av sågstången eller vad man skall kalla det som inte håller måttet.
/Kent
/Kent
Kanske inte rätt i denna tråden. Jag fick min Bosch GST135 utbytt då stödrullen för bladet var trång och gjorde att alla blad/klingor inte bottnade, vilket resulterade i att den vandrade ibland, se annan tråd om detta. Besök av sågen i Tyskland och en ny tillbaka, så kolla stödrullen. Men med den nya och friska klingor är den kanon och har kapat 40-50mm bänskivor utan problem med raka snitt och olika material.
Vad man åxå bör tänka på är om man nu vill ha 135an så ska man åxå välja CE (Limpa) eller BCE (Handväska).
Själv valde jag BCE då den har någon mer inställningsmöjlighet, mindre viberation, enklare att köra med enhandsfattning samt WAF är mycket högre.
Själv valde jag BCE då den har någon mer inställningsmöjlighet, mindre viberation, enklare att köra med enhandsfattning samt WAF är mycket högre.