Under åren har jag anskaffat ett antal bra verktyg dock saknar jag en riktigt bra sticksåg. Jag har nog 3-4 st men är inte nöjd, sågbladet följer uppritad linje men på undersidan av trästycket så kommer sågbladet ut 5-10 mm åt endera hållet.
Kan forumet ge tips på en riktigt bra sticksåg? Priset är oväsentligt jag vill ha den bästa.

Bosch GST135 är ju den stickisen som de flesta lovsjunger i alla tonarter, den har pendling och en fungerande bladstyrning. Det viktigaste av allt är ändå att man använder bra och vassa blad som är anpassade för materialet och tar det lugnt och inte pressar på vid sågningen.

Man måste ta det lugnt, det kan inte nog poängteras... Min Makita 4351 är hur bra som helst men om jag pressar så drar den snett.

Bosch GST 135 CE anbefales. Bruk av ordentlige stikksagblad er også et must selvsagt :D

Rekommenderar varmt GST135 också. Gillar den mer än Festoolen. Har också en DeWalt 36V, men den ligger och dammar den.

jag har en Power Craft som är skit bra den slår allt ....

bara skoja min festool är jag nöjd med , även min kollega som har en makita av något slag .

men det är som vanligt med disskution om sticksåg det brukar handla om festool och bosch blå

Jag har Timell sågen DeWalt 333K, tror att den heter så. Är nöjd men har inte provat GST135 eller Festool.

Jag har en Milwaukee som är till salu...

Har en Bosch GST100 vad som skiljer den från 135:an vet jag inte exakt men den kan iallafall göra både bra och dåliga snitt (främst då krokiga och med en "undersida" som inte följer ovansidan och linjen..... klart sämre än farsans GST85 men den är klånglig att skifta blad på......

roli skrev:
Har en Bosch GST100 vad som skiljer den från 135:an vet jag inte exakt men den kan iallafall göra både bra och dåliga snitt (främst då krokiga och med en "undersida" som inte följer ovansidan och linjen..... klart sämre än farsans GST85 men den är klånglig att skifta blad på......
Blir det snett även med skarpa blad?

Känner två som klagat på Bosch GST 100 rörande det med att den inte följer linjer etc. Troligen lagringen av sågstången eller vad man skall kalla det som inte håller måttet.

/Kent

mattiaswahlberg skrev:
Blir det snett även med skarpa blad?

Ibland och ibland inte, det som ett litet lotteri.....

Maskinen har varit iväg på reparation för att pendlingen gav upp men inte blev "rakheten" bättre....

Kanske inte rätt i denna tråden. Jag fick min Bosch GST135 utbytt då stödrullen för bladet var trång och gjorde att alla blad/klingor inte bottnade, vilket resulterade i att den vandrade ibland, se annan tråd om detta. Besök av sågen i Tyskland och en ny tillbaka, så kolla stödrullen. Men med den nya och friska klingor är den kanon och har kapat 40-50mm bänskivor utan problem med raka snitt och olika material.

Har precis köpt en GST135 och fick 100 boschblad på köpet.

Vad man åxå bör tänka på är om man nu vill ha 135an så ska man åxå välja CE (Limpa) eller BCE (Handväska).

Själv valde jag BCE då den har någon mer inställningsmöjlighet, mindre viberation, enklare att köra med enhandsfattning samt WAF är mycket högre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.