Ska nu bygga altan runt den nybyggda poolen.

Senast jag byggde altan var för över 10 år sedan och då grävde jag ett hål, slängde ner en slabb betong, satte ner ett papprör och fyllde upp en liten bit ovan marknivå innan jag tryckte ner en stolpsko.

Innan jag gör om samma sak tänkte jag kolla om det är så man gör nu också, eller finns det sätt som är bättre, mer effektiva och smartare när man ska gjuta fast ca 30 stolpskor?

Vad rekommenderar ni?

Finns ju färdiga plintar med stolpjärn redan ingjutna. Kräver antagligen lite mer planering för att få allting jämt jämfört med att gjutna egna plintar.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Finns ju färdiga plintar med stolpjärn redan ingjutna. Kräver antagligen lite mer planering för att få allting jämt jämfört med att gjutna egna plintar.
Ja, men det är nog inte ett alternativ för mig pga. oklart hur djupt jag kan gräva på alla ställen.

Du kan ju strunta i plintar också och lägga bärlinan direkt på betongplattor med eller utan justerbara terassfötter. Om nu trädäcket ska vara hyfsat marknära vill säga.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du kan ju strunta i plintar också och lägga bärlinan direkt på betongplattor med eller utan justerbara terassfötter. Om nu trädäcket ska vara hyfsat marknära vill säga.
Stolparna blir ca 150 cm höga så det är tyvärr inte ett alternativ.

Jordborr om jorden håller ihop under tiden du blandar betong för ett hål.

Plattor med snedsträvor upp till bärreglar och skruvreglar.

• Gilla
HerrByggamatör
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.