12 819 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Bästa sätt att täcka EPScement??
Sida 1 av 2
Hej!
Har precis gjutit upp golvet i badrummet med EPScement.. vad jag förstår så behöver detta beläggas inom senast 3 dygn annars så blir det förstört.. hur kan jag "förlänga" denna tid? - Har som jag ser det 2 alternativ, antingen täcka med plast (0,2 mm byggfolie) eller prima med den primer som skall användas till flytspacklet sedan... Hade sedan tänkt att skydda epscementen med nån skiva av något slag för att inte trampa upp den...
Måste ha lite tid på mig att dra el mm så jag kan sätta gips och sedan flytspackla mot gipsen sen..
Hur hade ni som vet gjort?? Någon som testat något av alternativen? - 3 dar är ju inte mycket för en sölig hemmapulare med heltidsjob... Tacksam för svar!
MVH: Marcus
Har precis gjutit upp golvet i badrummet med EPScement.. vad jag förstår så behöver detta beläggas inom senast 3 dygn annars så blir det förstört.. hur kan jag "förlänga" denna tid? - Har som jag ser det 2 alternativ, antingen täcka med plast (0,2 mm byggfolie) eller prima med den primer som skall användas till flytspacklet sedan... Hade sedan tänkt att skydda epscementen med nån skiva av något slag för att inte trampa upp den...
Måste ha lite tid på mig att dra el mm så jag kan sätta gips och sedan flytspackla mot gipsen sen..
Hur hade ni som vet gjort?? Någon som testat något av alternativen? - 3 dar är ju inte mycket för en sölig hemmapulare med heltidsjob... Tacksam för svar!
Ahh.. att jag inte tänkte på det =)... märkte att jag ändå måste upp en bit mer än jag först tänkt då brunnen hamnade aningen lågt och måste höjas med en ring, då får har jag ju ett par cm att spackla upp ändå...ww4w2000 skrev:
hur tunn flytsats anser du vara lämpligt?.. ytan är ca 4 m2.. räcker en säck kanske? - Samt bör jag försöka prima eps'en innan eller är det "omöjligt" pga strulturen? Med tunn sats, menar du tunn i tjocklek eller tunn som i mer vatten?
Nu är det spacklat o klart... och jag minndes direkt hur det är att flytspackla på oprimad betong.. flytspacklet förvandlas till sandspackel... - men jag läst mig till att det inte skulle primas innan på EPScement's hemsida... någon här som vet varför?? - Hur som hellst så blev det bra till slut.. några kullar här o där, men vafan.. ska ju på med en cm, till sen..
Tack föt tippset!
Tack föt tippset!
Det hade det säkert =) - Till mitt försvar så visste jag att spacklet skulle "hugga" direkt och sluta flyta snabbt.. har mot min vilja fått laborera med detta en gång tidigare och då kom jag fram till att det skall primas utav h--e samt läggas så tjockt som det bara är möjligt för att få en "spegelblank" o jämn yta, men iom att jag spacklade 12 timmar efter eps'en lagts och instruktionerna sa att jag inte skulle prima så blev det såhär.. men som sagt det är ingen fara alls, var ju bara för att få ett hårt golv att gå på och att hindra uttorkning från eps'en som jag spacklade...Peter2400 skrev:
//Marcus
Du verkar ha fått det att fungera ändå, men rådet jag ger dig är att vänta tills du är klar och beredd, damsug om du har smutsat ned ytan, prima ordentligt och flyt över till färdigt golv även om det gått mer än 3 dagar.
Har pumpat eps så man spyr, ett bra material men igen helhet i konstruktionen från tillverkaren.
mvh Jawen
Har pumpat eps så man spyr, ett bra material men igen helhet i konstruktionen från tillverkaren.
mvh Jawen
Jag har lagt åtskilliga kvm eps golv och inte råkat ut för problem med att spacklet inte flyter ut. Kan det vara så att det spacklet du använt var avsett att lägga i tjockare skikt? Jag använder oftast Maxit Floor 4031, det är ett superflytspackel som är väldigt lättarbetat. Vid högre belastning kan det vara bra att använda något fiberförstärkt spackel.
//Paul
//Paul
Mjae, alltså, spacklet flöt ut.. men det är klart att oprimad eps suger ju vatten? - Sen la jag välldigt tunt.. ca 3-5 mm (vilket är undre gränsen för vad spacklet klarar) Hade jag lagt det tjockare så hade det inte varit några problem.. det flöt ju ut bra där det blev lite tjockare..joppe_73 skrev:Jag har lagt åtskilliga kvm eps golv och inte råkat ut för problem med att spacklet inte flyter ut. Kan det vara så att det spacklet du använt var avsett att lägga i tjockare skikt? Jag använder oftast Maxit Floor 4031, det är ett superflytspackel som är väldigt lättarbetat. Vid högre belastning kan det vara bra att använda något fiberförstärkt spackel.
//Paul
Anledningen till att jag spacklade nu var som sagt att skydda ytan, epsgolvet är endast en del av hela ytan, ca hälften.. när jag är klar med allt så ska jag på med armering, elvärmekabel och sedan ca 1-2 cm golvspackel över hela ytan och då förväntar jag mig att spacklet flyter ut bra...
appropå det ja, hur gör ni som kan detta när ni flytspacklar? - Mina erfarenheter är att om man blandar en hink och häller ut så hinner den "stelna" lite innan nästa hink är klar.. måste man vara 2? en som blandar och en som häller? golvet är ca 9m2 så det blir ju en 10 säckar eller nått... Det bäste hade varit att ha ett spackel som har längre öppentid.. men det kanske inte finns?
Har hört det förut också.. vet du varför det är så? - Jag la lättklinker (lecakulor) blandat med flytspackel och då körde jag det i tombolan.. flytspacklet först, och sedan i med leca och det fungerade.. men det kanske var pga lecakulorna som det gick att blanda..joppe_73 skrev:
//Marcus
Det blandas inte ordentligt, blir klumpar om man kör bara spackel i tombola. Men leca och spackel funkar fint som du säger.
Det är faktiskt en suverän blandning, speciellt om man har bråttom med golvläggningen. Nackdelen är ju att det är ganska dyrt.
//Paul
Det är faktiskt en suverän blandning, speciellt om man har bråttom med golvläggningen. Nackdelen är ju att det är ganska dyrt.
//Paul
Tycker du? En halv säck (ca 12,5 kg) flytspackel per 80 liter leca.. blir väl ca 200:- eller så för 80 l färdig.. att jämföra med de 250:- jag gav för 50l epscement (vilket borde sjunka lite ihop lite, lecan sjunker ju inget) jag använde blandningen runt avlopp o annat där cellplast blirvit för jobbigt att passa in, det funka kanon.. blir verkligen stenhårt..joppe_73 skrev: