4 968 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Bästa sätt att fästa ändarna på limträbalk mot betong
Hej!
Jag skall bygga ett innertak i ett rum i en betongbyggnad. Rummet är 5 meter brett och 6 meter långt. Då 5 meter blir för långt för vanliga reglar så tänkte jag sätta en limträbalk mellan långsidorna så att reglarna enbart behöver bli 3 meter långa. Taket skall enbart hålla uppe ca 40cm isolering.
Hur fäster jag lämpligast ändarna på limträbalken mot betongen? Finns det några riktigt grova vinkeljärn så att jag sen kan sätta genomgående gängstång genom betongväggen samt gängstång genom limträbalken?
Räcker en 315x90 limträbalk från byggmax tro?
För övrigt så passar jag på att välkomna mig själv till detta eminenta forum!
Mvh
Jag skall bygga ett innertak i ett rum i en betongbyggnad. Rummet är 5 meter brett och 6 meter långt. Då 5 meter blir för långt för vanliga reglar så tänkte jag sätta en limträbalk mellan långsidorna så att reglarna enbart behöver bli 3 meter långa. Taket skall enbart hålla uppe ca 40cm isolering.
Hur fäster jag lämpligast ändarna på limträbalken mot betongen? Finns det några riktigt grova vinkeljärn så att jag sen kan sätta genomgående gängstång genom betongväggen samt gängstång genom limträbalken?
Räcker en 315x90 limträbalk från byggmax tro?
För övrigt så passar jag på att välkomna mig själv till detta eminenta forum!
Mvh
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Hej och välkommen till forumet.
Det känns rent spontant som att det är väldigt onödigt att använda sig av limträbalkar här. Finns det inte ett tak redan? Kan du inte bara sätta ett stag mot det gamla taket ner till ditt nya innertak så att du slipper limträbalkarna?
Oavsett svaret på ovanstående så tror jag faktiskt att du skulle klara det där utan limträ ändå, belastningen blir ju enbart lite isoleringen, plus egenvikten. Ska du ha ett slätt gipstak finns det väl dock risk att det spricker i skarvarna, men med träpanel eller liknande i taket så fungerar det garanterat, nedböjningen kommer bli minimal, t.o.m. på 5 meter.
Det känns rent spontant som att det är väldigt onödigt att använda sig av limträbalkar här. Finns det inte ett tak redan? Kan du inte bara sätta ett stag mot det gamla taket ner till ditt nya innertak så att du slipper limträbalkarna?
Oavsett svaret på ovanstående så tror jag faktiskt att du skulle klara det där utan limträ ändå, belastningen blir ju enbart lite isoleringen, plus egenvikten. Ska du ha ett slätt gipstak finns det väl dock risk att det spricker i skarvarna, men med träpanel eller liknande i taket så fungerar det garanterat, nedböjningen kommer bli minimal, t.o.m. på 5 meter.
Tack för välkomnandet!
Mätt upp igen och det är 5.52m som limträbalken skulle behöva bli.
Problemet med att fästa in i det gamla taket är att det är lättviktsbetongmoduler som har fått så mycket frostsprängningar så det snart get vika. Skall byta ut hela taket i framtiden och då vill jag fortfarande ha min varma isolerade del medans det arbetet pågår.
Vill dock minimera riskerna för att få nerhäng
Mätt upp igen och det är 5.52m som limträbalken skulle behöva bli.
Problemet med att fästa in i det gamla taket är att det är lättviktsbetongmoduler som har fått så mycket frostsprängningar så det snart get vika. Skall byta ut hela taket i framtiden och då vill jag fortfarande ha min varma isolerade del medans det arbetet pågår.
Vill dock minimera riskerna för att få nerhäng
Det är kanske aningens långt för vanliga 45x220. Vill du spara lite pengar kan du ju bygga en egen lådbalk.
Infästning i betong är jag för dålig på för att svara på. Spontant känns det som att du behöver någon sorts upplag. En rejäl balksko eller en regel.
Infästning i betong är jag för dålig på för att svara på. Spontant känns det som att du behöver någon sorts upplag. En rejäl balksko eller en regel.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
jag hade kört på träreglar, kanske 45x170 på cc 1200mm. jag har spännvidd på 5,45m i mellanbjälklaget över köket. det gick utan limträbalk, 3st 45x220 på varje cc900mm + en 45x220 imellan. men ni behöver ju inte dimensionera för att bo på innertaket
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Varför inte limträ 45x245, det är starkare än regelvirke och priset kan vara hugget som stucket.
Reglar i dessa dimensioner är inte billigt.
Men du måste nog ta direktkontakt med tillverkaren och då får du hjälp med dimensioneringen.
Protte
Reglar i dessa dimensioner är inte billigt.
Men du måste nog ta direktkontakt med tillverkaren och då får du hjälp med dimensioneringen.
Protte
Jag förstår inte vad frågan är? Kan du föröka beskriva mer i detalj vad du försöker lösa.
Ska du bara dimensionera för att det ska "hålla" så räcker det garanterat med 45x70! Det kommer bågna rätt rejält, men knäcks gör det knappast!
I detta fallet handlar det väl snarare om ett slätspacklat gipstak som riskerar spricka upp i skarvarna.
I detta fallet handlar det väl snarare om ett slätspacklat gipstak som riskerar spricka upp i skarvarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lagar jag grundsockeln vid hörnet på källartrappen på bästa sätt?
Grund & Markarbeten -
Hur fyller man på filtermassa på bästa sätt i avsyrningsfilter
Vatten & Avlopp -
Bästa sättet få slät vägg i kök? Nybörjare
Kök -
Bästa sättet att isolera 260 m² högprofilerad plåt inifrån?
Isolering -
Hur lagar man en betongtrappa på bästa sätt?
Grund & Markarbeten