26 539 läst ·
58 svar
27k läst
58 svar
Bästa sätt att driva en vedpanna vid strömavbrott?
D09 har ni ofta strömavbrott vid oväder ?
Tänk på att om du köper elverk och det bara står så är det ju bortkastade pengar för dig.
Har ni bara tillfälliga avbrott när dom reparerar /uppgraderar så räcker det väl att köpa ett billigt campingkök med gasolflaska så att du får ditt kaffe bryggt..
Det sista långvariga strömavbrottet hos oss var stormen Gudrun eller Per (vilken nu kom sist ?)
Efter den grävde kommunen ner alla el ledningar och inga oplanerade strömavbrott har uppkommit.
Tänk på att om du köper elverk och det bara står så är det ju bortkastade pengar för dig.
Har ni bara tillfälliga avbrott när dom reparerar /uppgraderar så räcker det väl att köpa ett billigt campingkök med gasolflaska så att du får ditt kaffe bryggt..
Det sista långvariga strömavbrottet hos oss var stormen Gudrun eller Per (vilken nu kom sist ?)
Efter den grävde kommunen ner alla el ledningar och inga oplanerade strömavbrott har uppkommit.
Förmodligen kommer elverket stå tills det självdött av allt damm. I bästa fall så blir det så och pengarna är bortkastade.M Micro skrev:D09 har ni ofta strömavbrott vid oväder ?
Ser man bara till de service/ driftstoppen som är nu så behövs inget elverk. Jag har stormkök för det viktigaste, kaffet
Innan de grävde ner så hade jag väldigt många strömavbrott.
Men efter stormen Per så grävdes det ner.
Under Per lämnade jag dock huset efter 1-2 dygn och bodde hos farsan tills strömmen kom tillbaka.
Det är mest för att förbättra möjligheterna att klara sig vid ett längre strömavbrott/ kris samt att man har en grabb som ska ansvaras för.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Om du har tur så bor du i ett äldre hus med så grova rör att "självcirkulationsprincipen" kan tillämpas. DKW-bilarna hade på sin tid ingen vattenpump heller, utan hela cirkulationen byggde på naturlagar om att varmt vatten är lättare än kallt. Jag har själv bott i ett äldre hus med denna princip, och det fungerade utmärkt. Annars är väl en 12V-cirlulationspump (Om sådana finns) ett alternativ och koppla detta till ett bilbatteri. Batteriet kan du ju ladda i bilen om det blir väldigt långt avbrott.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Om du menar cirkpumpen så beror det på. Även om maxeffekten är stor så behöver den inte dra alls lika mycket under normal drift. Min egen tryckstyrda pump har exv. en maxeffekt på 50W (eller så), men den drar mellan 8-10W.D09 skrev:
Bilbatterier är fel sorts batteri för den här tillämpningen, men riktiga lagringsbatterier är så dyra att det inte är någon större idé att köpa dem för det här. (Man kan köpa ett "fritidsbatteri" om man ändå måste köpa nytt som har båda typernas nackdelar istället...
Men om vi antar 10W last, 80% effektivitet på invertern, samt att du inte laddar ur mer än till 50% (för att batteriet skall räcka i längden), så klarar du att driva det kanske 40h eller så. (Beroende på en massa, massa annat).
Så att ladda ett enda batteri en gång om dygnet för att få cirkulationspumpen att räcka, det verkar inte orimligt.
Tyvärr inga äldre rör utan 20-22 mm vanliga plaströr för golvvärme.N Nygamla hus skrev:Om du har tur så bor du i ett äldre hus med så grova rör att "självcirkulationsprincipen" kan tillämpas. DKW-bilarna hade på sin tid ingen vattenpump heller, utan hela cirkulationen byggde på naturlagar om att varmt vatten är lättare än kallt. Jag har själv bott i ett äldre hus med denna princip, och det fungerade utmärkt. Annars är väl en 12V-cirlulationspump (Om sådana finns) ett alternativ och koppla detta till ett bilbatteri. Batteriet kan du ju ladda i bilen om det blir väldigt långt avbrott.
Så det behövs en inverter, fritidsbatteri ( vilken storlek/effekt? ) för att koppla på pannans elkabel och driva i 1 dygn.lars_stefan_axelsson skrev:
Om du menar cirkpumpen så beror det på. Även om maxeffekten är stor så behöver den inte dra alls lika mycket under normal drift. Min egen tryckstyrda pump har exv. en maxeffekt på 50W (eller så), men den drar mellan 8-10W.
Bilbatterier är fel sorts batteri för den här tillämpningen, men riktiga lagringsbatterier är så dyra att det inte är någon större idé att köpa dem för det här. (Man kan köpa ett "fritidsbatteri" om man ändå måste köpa nytt som har båda typernas nackdelar istället...)
Men om vi antar 10W last, 80% effektivitet på invertern, samt att du inte laddar ur mer än till 50% (för att batteriet skall räcka i längden), så klarar du att driva det kanske 40h eller så. (Beroende på en massa, massa annat).
Så att ladda ett enda batteri en gång om dygnet för att få cirkulationspumpen att räcka, det verkar inte orimligt.
Det hade ju varit något
Edit: kollar på batteriexperten.se och priset stiger ganska kraftigt när man går upp från 100ah till 140 ah på 12v
Är det bättre att ha flera mindre eller är ett större att föredra?
Tänker effekt, vikt, hantering, pris etc
Batterierna lär inte kunna stå i pannrummet vid drift ( gaser etc ) men i hallen utanför borde väl inte vara orimligt. ( vid skarpt drift alltså )
Annars funkar ju garaget gott för underhållsladdning men man vill ju inte ha dessa utomhus t ex brevid elverk eller tänker jag fel?
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Tja, större är ju bättre. Men det är ju lätt att räkna själv. Tag Ah du får från batterispecen, multiplicera med 12V (för enkelhetens skull) då får du antalet Wh som batteriet kan leverera. Dela med två för 50% max urladdning. Dela med belastningen (10W för pump exv.) samt multiplicera med (säg) 0.8 för att få ta hänsyn till effektförlusten i invertern. Då står du med antalet timmar som du kan driva din last. Tag tillräckligt med batterier för att få den drifttid du vill ha.D09 skrev:
Så det behövs en inverter, fritidsbatteri ( vilken storlek/effekt? ) för att koppla på pannans elkabel och driva i 1 dygn.
Det hade ju varit något
Edit: kollar på batteriexperten.se och priset stiger ganska kraftigt när man går upp från 100ah till 140 ah på 12v
Är det bättre att ha flera mindre eller är ett större att föredra?
Tänker effekt, vikt, hantering, pris etc
Batterierna lär inte kunna stå i pannrummet vid drift ( gaser etc ) men i hallen utanför borde väl inte vara orimligt. ( vid skarpt drift alltså )
Annars funkar ju garaget gott för underhållsladdning men man vill ju inte ha dessa utomhus t ex brevid elverk eller tänker jag fel?
Det är inte så svårt att parallellkoppla batterier i bankar, så så länge som det är likadana (typ, tillverkare, modell, ålder osv.) batterier så är det bara att lägga ihop dem i en större bank. Låt plats och pris avgöra. (Stora kablar mellan batterierna bara för lågt spänningsfall, annars så laddas de inte lika, iaf inte snabbt).
Och pannrummet borde väl vara en utmärkt plats att ha dem? Om du tänker på risken för knallgas så är den liten. Moderna laddare/batterier (särskilt "förseglade") avger inte mycket gas vid laddning, och pannrummet är ju i vilket fall väl ventilerat, särskilt när pannan går. Jag hade haft dem där utan att tveka. (Och det är bättre att ha dem varmt än kallt).
Invertern behöver vara stor nog för att klara pumpens startström, som kan vara en hel del högre, så glöm inte den. Enklast hade varit att mäta en kallstart (eller tio) på din nuvarande cirkpump och utgå från det. Men större inverter drar mera tomgångsström, så den skall inte vara onödigt stor heller.
En fördel med ett sådant här system är att det finns mycket grejjor och kunskap. Det är samma uppställning som vi har i båtar, husbilar osv. Lägg till en solpanel och regulator så går det nog kontinuerligt så länge du har hyffsat väder.
Och en bonus med batterier är att du har en generator och motor bekvämt förpackad i form av bilen...
Grym förklaringlars_stefan_axelsson skrev:
Tja, större är ju bättre. Men det är ju lätt att räkna själv. Tag Ah du får från batterispecen, multiplicera med 12V (för enkelhetens skull) då får du antalet Wh som batteriet kan leverera. Dela med två för 50% max urladdning. Dela med belastningen (10W för pump exv.) samt multiplicera med (säg) 0.8 för att få ta hänsyn till effektförlusten i invertern. Då står du med antalet timmar som du kan driva din last. Tag tillräckligt med batterier för att få den drifttid du vill ha.
Det är inte så svårt att parallellkoppla batterier i bankar, så så länge som det är likadana (typ, tillverkare, modell, ålder osv.) batterier så är det bara att lägga ihop dem i en större bank. Låt plats och pris avgöra. (Stora kablar mellan batterierna bara för lågt spänningsfall, annars så laddas de inte lika, iaf inte snabbt).
Och pannrummet borde väl vara en utmärkt plats att ha dem? Om du tänker på risken för knallgas så är den liten. Moderna laddare/batterier (särskilt "förseglade") avger inte mycket gas vid laddning, och pannrummet är ju i vilket fall väl ventilerat, särskilt när pannan går. Jag hade haft dem där utan att tveka. (Och det är bättre att ha dem varmt än kallt).
Invertern behöver vara stor nog för att klara pumpens startström, som kan vara en hel del högre, så glöm inte den. Enklast hade varit att mäta en kallstart (eller tio) på din nuvarande cirkpump och utgå från det. Men större inverter drar mera tomgångsström, så den skall inte vara onödigt stor heller.
En fördel med ett sådant här system är att det finns mycket grejjor och kunskap. Det är samma uppställning som vi har i båtar, husbilar osv. Lägg till en solpanel och regulator så går det nog kontinuerligt så länge du har hyffsat väder.
Och en bonus med batterier är att du har en generator och motor bekvämt förpackad i form av bilen...
Dum fråga bara. När man räknat fram Ah på 12v
Låt oss säga 100ah *0,8 inverter = 80ah
Pumpen är 230v drar 10w
Räknar man inte om volten?
Blir det samma amperetimma när volten är 230?
Inte speciellt begåvad när det gäller elen
Kör med batteri och inverter för att driva panna/laddpump/cirkpump vi strömavbrott (avbrott sker alltid när man eldar av någon anledning) Är inga problem. Hyfsat stort bilbatteri och en 500W inverter jag hade liggandes klarar sig ett par timmar iaf (har inte haft längre avbrott än så).
Allt står redo bredvid pannan så det går fort att koppla över.
/Andreas
/Andreas
Japp. Det var knallgasen jag tänkte pålars_stefan_axelsson skrev:
Tja, större är ju bättre. Men det är ju lätt att räkna själv. Tag Ah du får från batterispecen, multiplicera med 12V (för enkelhetens skull) då får du antalet Wh som batteriet kan leverera. Dela med två för 50% max urladdning. Dela med belastningen (10W för pump exv.) samt multiplicera med (säg) 0.8 för att få ta hänsyn till effektförlusten i invertern. Då står du med antalet timmar som du kan driva din last. Tag tillräckligt med batterier för att få den drifttid du vill ha.
Samt att det blir väldigt varmt i pannrummet men det kanske inte gör något.
Enklast är ju att ha de där med underhållsladdning.
Ja. Sitter en datadisplay på pumpen med effekt så det borde vara enkelt att kolla effektbehovet där
Den stora belastningen är när pannan är tänd.
Då går både pannfläkten (upp till 120W), pump på laddkopplet och cirkulationspumpen.
När pannan brunnit ut så är det bara cirkulationspumpen kvar i drift.
Hade börjat med att noggrannt mäta hur mycket effekt dina grejer kräver i drift.
Eftersom de inte är stickproppsanslutna och du därmed inte kan stoppa in en enkel energimätare får du kanske istället mäta i elcentralen med en tångamperemätare.
Av dina inlägg att döma tror jag att du kanske ska ta dit en elektriker som mäter detta åt dig. Boka en tid där du tänder pannan och sen mäter ni alla delkomponenter som behövs för värmesystemet. Du behöver också kolla hur länge pannan går på ett inlägg.
Sen är det i stort sett bara räkna som lars_stefan_axelsson skrivit.
Det går absolut att driva anläggningen med ett batteri och en inverter ett dygn eller två till rimlig peng. Men sedan måste du ha annan el.
Bor du så långt ner som Västra Götaland hade jag satsat på en egen solels-anläggning om ditt läge är lämpligt. Kombinerat med batterilagring så är du hemma med egenproducerad el.
Då går både pannfläkten (upp till 120W), pump på laddkopplet och cirkulationspumpen.
Hade börjat med att noggrannt mäta hur mycket effekt dina grejer kräver i drift.
Eftersom de inte är stickproppsanslutna och du därmed inte kan stoppa in en enkel energimätare får du kanske istället mäta i elcentralen med en tångamperemätare.
Av dina inlägg att döma tror jag att du kanske ska ta dit en elektriker som mäter detta åt dig. Boka en tid där du tänder pannan och sen mäter ni alla delkomponenter som behövs för värmesystemet. Du behöver också kolla hur länge pannan går på ett inlägg.
Det går absolut att driva anläggningen med ett batteri och en inverter ett dygn eller två till rimlig peng. Men sedan måste du ha annan el.
Bor du så långt ner som Västra Götaland hade jag satsat på en egen solels-anläggning om ditt läge är lämpligt. Kombinerat med batterilagring så är du hemma med egenproducerad el.
Kopplar du på dig direkt på pumpen etc eller via pannans ordinarie strömtillförsel?E eal skrev:Kör med batteri och inverter för att driva panna/laddpump/cirkpump vi strömavbrott (avbrott sker alltid när man eldar av någon anledning) Är inga problem. Hyfsat stort bilbatteri och en 500W inverter jag hade liggandes klarar sig ett par timmar iaf (har inte haft längre avbrott än så).
/Andreas
En Elgubbe är ett bra steg.T tompaah7503 skrev:Den stora belastningen är när pannan är tänd.
Jag kommer ju behöva koppla om till stickpropp innan brytaren.
Sen kan jag iofs koppla på en vanlig energimätare.
Pannan går ca 4,5 Tim per ilägg.
Man kan i princip normalt köra max 2 ilägg på en dag sen är tanken full och då börjar man från 0 i fyllnadsgrad och har fyllt 4m3 tanken.
Solceller har jag varit inne på och kollar av lite då och då. Det händer mycket på den fronten och priserna går hela tiden åt rätt håll.
hade varit grymt med en egen anläggning men det behöver gå ner lite i pris bara
Vill du vara riktigt om dig för detta fallet ser du till att som sagt ha batterier, omformare, laddare på plats i pannrummet riktigt monterade och förberedda så du enkelt kan använda dem. Dvs så du på ett korrekt sätt kan försörja pannan via nät eller backup med tex stickproppsomkoppling typ CEE eller en omkopplare.
Backupen behöver inte vara överdrivet dimensionerad sett till omformaren den ska i princip bara försörja din shuntpump och reglercentralen som i ditt fall väl är samma som pannans elektronik. Batterikapaciteten däremot är inte fel att lägga lite åt det större hållet bra om det väl täcker driften mellan två eldningar med bra marginal.
Till detta kommer givetvis ett litet vettigt elverk som med fördel kan användas så att när du eldar kör du pannan med sin då högre förbrukning direkt via verket och samtidigt laddar du bara batterierna utan förbrukning via det systemet. Då utnyttjar du verket vettigt och drifttiden på det kommer till nytta och med bra avpassad dimensionering behöver ingen del sticka ut tvärtom små enheter av allt men välj då bättre don också.
Backupen behöver inte vara överdrivet dimensionerad sett till omformaren den ska i princip bara försörja din shuntpump och reglercentralen som i ditt fall väl är samma som pannans elektronik. Batterikapaciteten däremot är inte fel att lägga lite åt det större hållet bra om det väl täcker driften mellan två eldningar med bra marginal.
Till detta kommer givetvis ett litet vettigt elverk som med fördel kan användas så att när du eldar kör du pannan med sin då högre förbrukning direkt via verket och samtidigt laddar du bara batterierna utan förbrukning via det systemet. Då utnyttjar du verket vettigt och drifttiden på det kommer till nytta och med bra avpassad dimensionering behöver ingen del sticka ut tvärtom små enheter av allt men välj då bättre don också.