14 390 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Bästa rörliga räntan i Januari?
När jag snackade med DnBNor sa dom att "vi följer STIBOR räntan" ..Avbytaren skrev:
Och det tror jag att dom gör.
Sen är det ju synd att dom ej har låneskydd, det visste jag inte.
Så fort vårat nybygge är värderat så ska jag ge mig ut och se vilken ränta vi kan få...
Jo att "räntan styrs av marknaden" var det svaret jag fick av Swedbank när jag undrade hur min framförhandlade rabatt om 0.45 % helt plötsligt var borta. Förändringen tog ca 2 år, jag kollade mot tidigare räntejusteringar och fann exvis att när styrräntan justerades 0.25% vid ett tillfälle så höjdes min ränta 0.37%. I artikel läste jag senare att det är endast Nordea av storbankerna som kopplar din ränta mot Riksbankens justeringar. Om nu DnBnor gör lika dant så är ju de ett alternativ speciellt som de verkar ha bra räntor. Swedbank har i alla fall gjort sitt.........
Idag kollade jag med DnBNor och de tillämpar marknadsränta, i normalfallet så innebär detta följsamhet med Riksbankens justering men de lovar inget. Förmodligen är det väl så att Swedbank kör hårdare med räntejusteringar för att "hämta hem" de som förhandlat sig till en bra rabatt. Frågan idag tycker jag är: Har någon i forumet skriftligt avtal på att räntan är kopplad till Riksbankens justeringar?
Vi har rörlig ränta hos Seb och här är deras allmänna lånevilkor för lön med rörlig ränta.
"För lån med rörlig ränta gäller att räntesatsen med omedelbar verkan
får ändras i den utsträckning om det motiveras av:
* kreditpolitiska beslut
* ändrade upplåningskostnader för långivaren
* eller andra kostnadsförändringar som långivaren inte skäligen
kunde förutse när lånet lämnades.
Långivaren är skyldig att tillämpa ovanstående villkor även till
låntagarens förmån. "
Tilläggas bör att 24januari höjde Seb röntan på rörligt 0.1% och detta med motiveringen att dom
hade fått högre inlåningskostnader.
Vi har med andra ord inte våran ränta fast kopplad till reporäntan, förhoppningsvis finns det andra
här på forumet som har det.
"För lån med rörlig ränta gäller att räntesatsen med omedelbar verkan
får ändras i den utsträckning om det motiveras av:
* kreditpolitiska beslut
* ändrade upplåningskostnader för långivaren
* eller andra kostnadsförändringar som långivaren inte skäligen
kunde förutse när lånet lämnades.
Långivaren är skyldig att tillämpa ovanstående villkor även till
låntagarens förmån. "
Tilläggas bör att 24januari höjde Seb röntan på rörligt 0.1% och detta med motiveringen att dom
hade fått högre inlåningskostnader.
Vi har med andra ord inte våran ränta fast kopplad till reporäntan, förhoppningsvis finns det andra
här på forumet som har det.
För att förtydliga lite kring att följa reporäntan eller att följa STIBOR.Draven skrev:
STIBOR är den ränta en bank som behöver låna på kort sikt kan låna pengar av en annan bank för. Den kortaste räntan, STIBOR T/N, är räntan som gäller för lån från imorgon till dagen efter (T/N står för tomorrow/next). Svenska banker kan också finansiera sina kortsiktiga lånebehov via RIX-systemet. Riksbanken ser till att det i RIX-systemet totalt sett finns balans mellan bankers kortsiktiga likviditetsöverskott och likviditetsunderskott. Om alla banker exempelvis har ett underskott av likviditeter så lånar riksbanken ut såpass mycket att det blir balans. Sedan kan de banker som har ett underskott låna av de som har ett överskott, eftersom summan blir noll.
Den ränta som riksbanken genomför de dagliga finjusterande operationer till som ser till att balansera systemet, är reporäntan +- 0.10 procentenheter. Med en reporänta på 4% hamnar således finjusteringsräntan för utlåning till bank på 4.10%. Finjusterinsoperationerna görs med likvid samma dag (O/N). Detta leder under stabila förhållanden till att STIBOR T/N också hamnar på reporäntan + 0.10 procentenheter. Därför är det för det allra mesta ganska ointressant om man för rörlig ränta säger att man följer reporäntan eller om man följer STIBOR T/N.
Det finns dock ingen som helst garanti för att STIBOR T/N ska ligga på reporäntan + 0.10 procentenheter. Inte alla aktörer på räntemarknaden kan finansiera sig i RIX-systemet (speciellt inte utländska aktörer) utan är hänvisade till att finansiera sig via STIBOR T/N. I tider av oro kan därför STIBOR-räntan sticka iväg från reporäntan. Så har tidvis skett under det senaste halvåret. Värst var situationen ett tag i höstas. Igår var skillnaden på STIBOR T/N-fixing och finjusteringsräntan 0.145 procentenheter (skillnaden mot reporäntan således 0.245 procentenheter). Den 16:e - 18:e januari var skillnaden mellan finjustering och STIBOR T/N nere i 0 för första gången på länge, men har alltså stigit lite igen. Ett tag i höstan var differensen mycket stor.
Så, ibland kan nog banker slarvigt säga att de följer repo när de menar att de följer STIBOR T/N, eftersom de under stabila marknadsförhållanden (vilket det är för det mesta) rör sig tillsammans.
Men, sedan kan man ju också prata om lån som följer 3-månaders STIBOR och då är det ju en helt annan femma, eftersom 3-månadersräntan försöker prisa in hur total-repo-räntan kommer att se ut för kommande 3-månadersperiod. Väntas räntesäkningar så börjar 3-månadersräntan falla så fort räntesänkningarna tros komma in i den kommande 3-månadersperioden.
Hej Peter2400 ! Vad glad jag blev att SEB hade höjt även din ränta den 24e januari, jag trodde första att det bara var en smyghöjning av mitt lån som motiverades lite luddigt från SEB men nu känns det mycket bättre om du förstår hur jag menar.
Så här uttryckte sig Swdbank: "Beträffande räntorna så pratar man inte om rabatter numera utan om pris. Utifrån det ränteläge som gäller vid tiden för omplacering av kreditivet kommer vi att erbjuda er ett bra pris = räntor. " Snacka om att det är omöjligt att få ett rakt besked då...
Vet inte om det är olagligt, men det blir ju inte bättre av att kalla det pris.
Vet inte om det är olagligt, men det blir ju inte bättre av att kalla det pris.
Kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt eftersom alla banker ger rabatter (eller om de vill kalla det "pris" eller fnörblegnött). Då skulle ju alla banker riskera reprisalier för i stort sett varenda kund. Eller så är det ett sådant där lagbrott som att gå mot röd gubbe; du blir aldrig straffad för det. Comboloan skulle i så fall vara en site som rapporterar "bästa lagbrottet". Det skulle vara intressant att få en hänvisning till lagtext eller prejudikat som styrker bankmannens påstående. Vi har iaf. fått rabatt på rörliga räntan, eller lägre pris än vad de erbjöd från början formulerat på ett annat sätt.
Hej
vi var på banken i ett annat ärende än räntan .....men råkade se på en Skärm vid en banktjänstemans skrivbord
bankens inlåningsränta och utlåningsräntan på det rörliga hadde dom en marginal på 0.5 och den fasta ca 0.7 %
vi var på banken i ett annat ärende än räntan .....men råkade se på en Skärm vid en banktjänstemans skrivbord
bankens inlåningsränta och utlåningsräntan på det rörliga hadde dom en marginal på 0.5 och den fasta ca 0.7 %