Någon som vet om SEB räntebonus är tidsberänsad? Vi har blivit erbjuden 4.40 för rörligt, lån på 1,75.
Lite trist om det försvinner om ett år, då måste man ju förhandla igen, nått som jag tycker är riktigt tråkigt...

Lite off-topic, vad innebär låneskydd?

Vi fick idag 4,28% från dnbnor.

Låneskydd innebär för vårt lån att om ena låntagaren avlider så stryker banken dennes del av lånet. Oftast då halva lånet. En sorts livförsäkring från banken helt enkelt och i.o.m. att ena låntagarens bortgång oftast innebär att man i livet djävligaste läge dessutom måste flytta så tycker jag att det känns tryggt att ha. Jag värderar låneskyddet till c:a 0,1-0,15 procentenheter när jag jämför räntor.

[edit] Det finns andra låneskydd, tror SBAB t.ex., där man dessutom kan få lånet tillfälligt "betalt" av banken om man blir sjuk eller arbetslös. Där tror jag dock att a-kassa och liknande täcker upp tillräckligt. Såvitt vi vet så täcker SHBs låneskydd just dödsfall.

okej, men den försäkringen har man väl redan i livförsäkringen...

Det verkar ju vettigt att knyta rabatten på den rörliga räntan till repo... men finns det någon risk att reporäntan är så pass "orörlig" och rör sig i stora steg (.25 eller .50) så att det blir en dålig affär? Jag menar att även om det blir räntekrig mellan bankerna så kan ju repo ligga still....

Det är väl en risk åt båda håll. Som det varit nu med höga internlåneräntor mellan bankerna hade man tjänat mycket på att ha räntan bunden mot reporäntan. Omvänt blir det såklart om det blir överskott på likviditet hos bankerna och internräntorna sjunker.

Tycker ni att det är dags att förhandla om räntan på vårat bolån. Rörlig ränta 4.91 och lån på 1.250.000 kr.

Jag har precis omförhandlat vårat lån: 1 185 000KR
Vi hade 5,04 och har from 1á feb 4,61

>>Avbytaren
EDIT: Jag skulle nog vänta att förhandla till ett läga då orsaken är större.
Har ni 4,91 och säg att ni kan få 4,5 skillnadden är då 0,40
0,40% * 1 185 000Kr = 5 000Kr. Efter skatteavdrag 3 500Kr/år och 292 Kr/mån.
Kanske dyker det upp tillfällen senare som gör det mer värt att omförhandla/bråka om.

Jag stod lite i valet och kvalet men eftersom min ränta var över 5 så kändes det som om
det fanns en orsak att förhandla.

loffes skrev:
Jag har precis omförhandlat vårat lån: 1 185 000KR
Vi hade 5,04 och har from 1á feb 4,61

>>Avbytaren
EDIT: Jag skulle nog vänta att förhandla till ett läga då orsaken är större.
Har ni 4,91 och säg att ni kan få 4,5 skillnadden är då 0,40
0,40% * 1 185 000Kr = 5 000Kr. Efter skatteavdrag 3 500Kr/år och 292 Kr/mån.
Kanske dyker det upp tillfällen senare som gör det mer värt att omförhandla/bråka om.

Jag stod lite i valet och kvalet men eftersom min ränta var över 5 så kändes det som om
det fanns en orsak att förhandla.
Nu har vi blivit erbjudna 4.48 hos HB (3 månader)och 4.35 hos DnBnor (1 månad) ska jag välja DnBnor då? Tips mottages.

Loffes kan jag inte omförhandla räntan om några månader igen om det skulle behövas?

Är det verkligen 3-månaders hos HB? Är det inkl. låneskydd?

Har DnBnor låneskydd? Själv värderar jag det rätt högt och skulle inte byta till en bank utan om det bara innebär 0,1 procentenhets skillnad. Jag tror inte att en vanlig livförsäkring täcker upp hela partens lånebelopp rakt av.

>>Avbytaren
Betalar du någon avgift när du lägger om lånet?
Kanske är den större än ränteskillnaden.
Annars kan man väl förhandla hur mycket man vill eller tills bankmannen/kvinnan tröttnar.

Man kan förhandla sig fram till jättebra ränta men efter en tid så finner man att avtalet är inte så bra som det var från början. Endast Nordea justerar räntan enligt statliga upp eller nedjusteringar. Vårt lån hos Swedbank var förmånligt men styrs av "marknaden" vilket innebär att plötsligt så är inte avtalet så bra som det var. Ovanstående gäller rörligt alt 3 månaders bindningstid.
Lurad?

OlaF skrev:
Är det verkligen 3-månaders hos HB? Är det inkl. låneskydd?

Har DnBnor låneskydd? Själv värderar jag det rätt högt och skulle inte byta till en bank utan om det bara innebär 0,1 procentenhets skillnad. Jag tror inte att en vanlig livförsäkring täcker upp hela partens lånebelopp rakt av.
Det är 3-månader utan låneskydd, (jag är väl naiv och tänker att om jag dör så har frugan ändå annat att tänka på, inte huslån, dessutom har hon tillräckligt bra lön för att klara huslånen själv).

Banker ger inte ut en extremt låg ränta om de inte vet att de kan tjäna in dessa pengar på något annat. Vi fick dock ett väldigt bra erbjudande på vår rörliga ränta hos handelsbanken. 4,10% rörligt, 4,44% tvåårigt. Avtalet sträcker sig två år framåt.

MEN!

Vi har byggt nytt hus och fick den här räntan eftersom vi under byggtiden haft en ränta som legat på 2,75% över genomsnittsräntan för ett byggnadskreditiv. Under 2006-09 tom 2008-01 har vi betalat 76000:- för mycket helt utan anledning pga vi litade på att banken gav oss ett bra erbjudande från början. De har nu kompenserat detta och gett oss den här räntan. Troligtvis är det något sådant som ligger bakom andra som har förhandlat till sig riktigt bra räntor. Vi är dock inte nöjda, vi går fortfarande ut som förlorare ur detta.

0840 skrev:
Man kan förhandla sig fram till jättebra ränta men efter en tid så finner man att avtalet är inte så bra som det var från början. Endast Nordea justerar räntan enligt statliga upp eller nedjusteringar. Vårt lån hos Swedbank var förmånligt men styrs av "marknaden" vilket innebär att plötsligt så är inte avtalet så bra som det var. Ovanstående gäller rörligt alt 3 månaders bindningstid.
Lurad?
Hur menar du styrs av "marknaden". Trodde att 3-månader rörlig ränta från SE-banken styrdes av reporäntan är det inte så. Pratade just med en person på DnbNor, hon sa att deras rörliga ränta styrs av reporäntan det stämmer alltså inte eller.

Blivit erbjuden 4.27% bunden 3 år 1-månads rörlig 4.39% hos dnbNor

4.48% 3-månaders rörlig hos SE-banken

4.55% rörlig med låneskydd hos Handelsbanken 4.45% rörlig utan låneskydd 4.78% 3 år bunden med låneskydd och 4.68% 3 år utan låneskydd.

Vilken tycker ni att vi ska ta, har idag 4.91% rörlig hos Swedbank och dom litar jag inte riktigt på.

Ska dessutom träffa Nordea imorgon, hur tycker ni att jag ska lägga upp det besöket för att få så låg ränta som möjligt, tips mottages.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.