Köttfärssås måste vara landets vanligaste rätt, efter att under 14 år i arbetslivet analyserat folks matlådor.
Och det finns väl lika många recept på köttfärssås som det finns människor i matlagande ställning i detta land?
Så, ös på, hur lagar ni er köttfärssås?
Mitt recept (varierar från gång till gång):
Ca 500g nötfärs
Gul lök
Vitlök
Brukar mixa löken i matberedaren eller riva den på rivjärn då äldsta grabben ej gillar lök. Men om han inte ser den så äter han
Bryner köttfärs och tillsätter lökmixen så den också får fräsa en stund.
Sen öser jag på med:
En burk krossade tomater (Mutti, sagolikt goda)
En rejäl klutt tomatpuré (Även denna ska vara Mutti)
En skvätt konc. kalvfond
En skvätt vitt vin
Peppar, både svart och vit
Chilipulver
Paprikapulver
Möjligen en skvätt vatten också
Sen får allt koka ner långsamt tills den blir krämig, mustig och fin.
Pastan kokar jag med rejält saltat vatten. Sen när jag hällt av vattnet blir det en stor klick riktigt smör i pastan.
Gott som bara den! Passar faktiskt med ett litet glas rött till.
Och det finns väl lika många recept på köttfärssås som det finns människor i matlagande ställning i detta land?
Så, ös på, hur lagar ni er köttfärssås?
Mitt recept (varierar från gång till gång):
Ca 500g nötfärs
Gul lök
Vitlök
Brukar mixa löken i matberedaren eller riva den på rivjärn då äldsta grabben ej gillar lök. Men om han inte ser den så äter han
Bryner köttfärs och tillsätter lökmixen så den också får fräsa en stund.
Sen öser jag på med:
En burk krossade tomater (Mutti, sagolikt goda)
En rejäl klutt tomatpuré (Även denna ska vara Mutti)
En skvätt konc. kalvfond
En skvätt vitt vin
Peppar, både svart och vit
Chilipulver
Paprikapulver
Möjligen en skvätt vatten också
Sen får allt koka ner långsamt tills den blir krämig, mustig och fin.
Pastan kokar jag med rejält saltat vatten. Sen när jag hällt av vattnet blir det en stor klick riktigt smör i pastan.
Gott som bara den! Passar faktiskt med ett litet glas rött till.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag tycker den svenska versionen har tappat mycket av originalet (Ragu). Många kör vakumförpackad kättförs och inte långkok. Precis som du säger ska ju en Ragu kokas långsamt, eller snarare som ett riktigt långkok.
Jag gillar Mario Batalis recept på Ragu
[video=youtube;HqBqiGM1O54]https://www.youtube.com/watch?v=HqBqiGM1O54[/video]
Receptet på svenska glömde jag bifoga
http://jagochminbukangest.wordpress.com/2012/02/08/ragu-bolognese-kottfarssas-pa-riktigt/
Jag gillar Mario Batalis recept på Ragu
[video=youtube;HqBqiGM1O54]https://www.youtube.com/watch?v=HqBqiGM1O54[/video]
Receptet på svenska glömde jag bifoga
http://jagochminbukangest.wordpress.com/2012/02/08/ragu-bolognese-kottfarssas-pa-riktigt/
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag brukar laga ungefär som TS, men utan paprika och chili. Istället kan jag ibland köra i bacon och rosmarin eller ett lagerblad och det blir inte så dumt.
Jag gör nästan exakt som TS, dock minus chili och vinet men med en skvätt vispgrädde som rörs ned före servering. Grädden tar udden av syran från tomaterna och gör det hela ännu godare!
Ur minnet gör jag ungefär så här.
500 gram färs
1 stor gul lök
2 klyftor vitlök, riven
150 gram champinjoner
1 paprika
Steker färsen i omgångar så den får färg utan att bli kokt och krydda med svartpeppar och salt, lägg i en gryta.
Samma sak med grönsakerna.
Tillsätt 2 burkar Mutti krossade tomater, ett par matskedar tomatpuré, ca 1-2 dl ketchup, 1 tsk sambal oelek, ibland lite ajvar. Torkad oregano och timjan samt lite kalvfond. Absolut inget vatten.
Låt puttra i minst 2 timmar, rör om mellan varven.
Ibland har jag i en skvätt grädde och reder den lite grann meb färgen blir tråkigare.
Serveras med spagetti eller tagiatelli UTAN olja eller smör så suger pasta upp såsen lättare.
500 gram färs
1 stor gul lök
2 klyftor vitlök, riven
150 gram champinjoner
1 paprika
Steker färsen i omgångar så den får färg utan att bli kokt och krydda med svartpeppar och salt, lägg i en gryta.
Samma sak med grönsakerna.
Tillsätt 2 burkar Mutti krossade tomater, ett par matskedar tomatpuré, ca 1-2 dl ketchup, 1 tsk sambal oelek, ibland lite ajvar. Torkad oregano och timjan samt lite kalvfond. Absolut inget vatten.
Låt puttra i minst 2 timmar, rör om mellan varven.
Ibland har jag i en skvätt grädde och reder den lite grann meb färgen blir tråkigare.
Serveras med spagetti eller tagiatelli UTAN olja eller smör så suger pasta upp såsen lättare.
Jag har själv väldigt ofta köttfärssås i matlådan och det beror mycket på att det är väldigt praktiskt. Det är enkelt att göra storkok på när man ändå håller på. Sedan är det nästan bara pasta som funkar bra att frysa in. Potatis blir vidrig av att frysas och ris funkar dåligt att micra utan skall helst plockas fram ur frysen kvällen innan och tinas i kylen och vem kommer ihåg det? 
Min köttfärssås är väldigt barnvänlig , kan bero på att jag gjort den sedan jag var 12.
Köttfärs stekt i omgångar.
1 köttbuljongtärning.
Ca 1 burk/tetra passerade tomater eller tomatpure.
"lagom" med redning
Rejält med lökpulver (finns 2 liters tetra med lökpulver på willys eller citygross, jag har slutat hacka lök)
Ketchup
0.5-1 burk creme fraiche
Det är grymt gott att göra varma mackor på köttfärssås som blir över. Bara lägga på rostbröd och sedan ost och tomat eller ketchup på.
Min köttfärssås är väldigt barnvänlig , kan bero på att jag gjort den sedan jag var 12.
Köttfärs stekt i omgångar.
1 köttbuljongtärning.
Ca 1 burk/tetra passerade tomater eller tomatpure.
"lagom" med redning
Rejält med lökpulver (finns 2 liters tetra med lökpulver på willys eller citygross, jag har slutat hacka lök)
Ketchup
0.5-1 burk creme fraiche
Det är grymt gott att göra varma mackor på köttfärssås som blir över. Bara lägga på rostbröd och sedan ost och tomat eller ketchup på.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Pratade en gång med en man som vigt sitt liv att hitta den perfekta köttfärssåsen. Han baserade den på en mirepoix, som i receptet på ragun tidigare i denna tråd. Sen tillsatte han ett uns väldigt finhackad kycklinglever, skulle tydligen göra den väldigt mustig. Vitlöken pressade han inte, utan han skar den med rakblad till nästan genomskinliga bitar!
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Jag pressar heller aldrig vitlök utan skivar den tunt
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Sedan är det skillnad på vitlök och vitlök. Köper ofta på östermalmshallen och vilken skillnad mot det de kallar vitlök på ICA
