9 011 läst ·
71 svar
9k läst
71 svar
Bästa köttfärssåsen?
Hur blev det då? Eller är det till matlådan i morgon 
Blindnit skrev:Dags för ett nytt försök idag då
1,5 kilo nötfärs
3 gula lökar
0,5 kilo finrivna morötter
2 singelvitlökar
1 rejäl skopa röd currypasta
1 hönsbuljongtärning
1 skvätt fisksås
Många skvättar Worcestershiresås
Några stänk kinesisk sojasås
1 skvätt röd vinäger
1 skvätt äppelcidervinäger
1 rejäl knippa timjan från därute
1 rejäl knippa oregano från därute
Svartpeppar
2 paket passerade tomater
1 rejält tryck på tomatpurétuben
1 dos Grönstedts VSOP
1 dos Madeira
1 dos Merlot
1 skvätt Doppelkorn (mest för att den står ivägen)
Tillkommer säkert något eller så blir det bra direkt.
Ska puttra 2,5 timme till ungefär sen är det matdags så då får det smaka nåt vettigt![]()
Kan väl hålla med om att det inte behöver va så mycket olika grönsaker och sånt i men önskemålet här var att det skulle späs ut lite, såhär i bantartidermexitegel skrev:I motsats till Blindnit är mitt motto less is more:
1/2 hackad stor gul lök som fräses gyllengul i olivolja
500 gram nötfärs
1/2 grönsaksbuljongtärning
500 gram krossade tomater
en stor skvätt chilisås
Låt koka minst en halvtimme under lock, smaksätt med salt och svartpeppar. Låt vila 5 minuter innan servering.
Det kommer man rätt långt med. Igår var det ont om köttfärs, men såsen blev utmärkt ändå tack vare ett paket bacon, svarta bönor och soltorkade tomater. Annars brukar jag försöka krydda upp såsen en del. En ordentlig laddning curry tycker jag kan vara gott.Kromo skrev:
Nu förstår jag varför köttfärslimpan blev köttfärssås igår...det var den här trådens fel/förtjänst.
Jag stängde av frysskåpet i källaren häromdagen och då var där två stora bitar av världens godaste köttfärslimpa med rödgul trumpetsvamp.
Efter att vi haft den till middag och barnen beklagat sig och tillsammans med den här trådens inflytande så blev bit nummer två köttfärssås och alla blev nöjda
Jag stängde av frysskåpet i källaren häromdagen och då var där två stora bitar av världens godaste köttfärslimpa med rödgul trumpetsvamp.
Efter att vi haft den till middag och barnen beklagat sig och tillsammans med den här trådens inflytande så blev bit nummer två köttfärssås och alla blev nöjda
När jag var barn och svensken bara åt två pastarätter - stuvade makaroner med köttbullar samt ämnet för den här tråden - och ordet "pasta" inte ens användes av gemene man, lagade mamma köttfärssås så här:
En gul lök
Ett halvt kg nötfärs
Ketchup
Grädde eller mjölk
Salt och peppar
Hacka och bryn löken i margarin. Lägg till färsen och bryn, salta och peppra. Spruta i redigt med ketchup och rör om. Späd med grädde och/eller mjölk så det blir orangerosa. Rör om och låt puttra så länge som du har tid till.
Jag tror att det var ungefär så de flesta gjorde köttfärssås på den tiden. En bit in på sjuttiotalet blev det också populärt att ställa fram sådan där Rivosto som smakade kräks på bordet.
En gång förra året lagade vi ungefär som ovan av nöd och tidsbrist och resultatet var rätt lustigt jämfört med vad man är vad vid nuförtiden, väldigt sött och barnmatsaktigt men ungarna tyckte att det var rätt gott.
Nuförtiden gör jag rätt olika beroende på tid och tillgängliga ingredienser men som mest ambitiöst blir det ungefär så här:
Lite olivolja
En gul lök, hackad
En vitlök, finhackad
En morot, fintärnad
Några cm selleristjälk, fintärnad
Ett halvt kg nötfärs
En burk krossade tomater
Ett par-tre matskedar tomatpuré
Någon dl vitt vin (jag tycker faktiskt att det blir trevligare smak än med rött men jag inbillar mig kanske)
En buljongtärning, ox- eller grönsaks
En dl grädde
En tsk socker
Salt och svartpeppar
Färsk oregano (eftersom vi råkar ha massor av det i trädgården, annars finns det ju andra örter)
Fräs löken i oljan på medelvärme till genomskinlig. Tillsätt morot, selleri och vitlök och fräs litet till men inte så vitlöken bränns. Tillsätt köttfärsen och öka värmen, salta och peppra, bryn. Tillsätt tomatkross och -puré, vin, socker och buljongtärning och låt puttra så länge en har tid till. (Finns det tid för långputtring kan man späda med nån dl vatten också men det ska vara i förväg i så fall.) Tillsätt grädden när det återstår några minuter, kolla om det behövs mer salt eller något. Tillsätt oreganon när såsen har puttrat färdigt.
Servera med den spaghetti du föredrar (jag gillar att ha smör på den men hustrun avskyr det). Ställ fram parmesanosten och rivjärnet. Och jag låter faktiskt ungarna ta fram ketchupflaskan även om jag inte skulle ta det själv.
Edit: Jag håller med den som skrev att det blir gott med finhackad kycklinglever i. Mustigt och såsen smakar inte lever för det. Men vi har det nästan aldrig hemma.
En gul lök
Ett halvt kg nötfärs
Ketchup
Grädde eller mjölk
Salt och peppar
Hacka och bryn löken i margarin. Lägg till färsen och bryn, salta och peppra. Spruta i redigt med ketchup och rör om. Späd med grädde och/eller mjölk så det blir orangerosa. Rör om och låt puttra så länge som du har tid till.
Jag tror att det var ungefär så de flesta gjorde köttfärssås på den tiden. En bit in på sjuttiotalet blev det också populärt att ställa fram sådan där Rivosto som smakade kräks på bordet.
En gång förra året lagade vi ungefär som ovan av nöd och tidsbrist och resultatet var rätt lustigt jämfört med vad man är vad vid nuförtiden, väldigt sött och barnmatsaktigt men ungarna tyckte att det var rätt gott.
Nuförtiden gör jag rätt olika beroende på tid och tillgängliga ingredienser men som mest ambitiöst blir det ungefär så här:
Lite olivolja
En gul lök, hackad
En vitlök, finhackad
En morot, fintärnad
Några cm selleristjälk, fintärnad
Ett halvt kg nötfärs
En burk krossade tomater
Ett par-tre matskedar tomatpuré
Någon dl vitt vin (jag tycker faktiskt att det blir trevligare smak än med rött men jag inbillar mig kanske)
En buljongtärning, ox- eller grönsaks
En dl grädde
En tsk socker
Salt och svartpeppar
Färsk oregano (eftersom vi råkar ha massor av det i trädgården, annars finns det ju andra örter)
Fräs löken i oljan på medelvärme till genomskinlig. Tillsätt morot, selleri och vitlök och fräs litet till men inte så vitlöken bränns. Tillsätt köttfärsen och öka värmen, salta och peppra, bryn. Tillsätt tomatkross och -puré, vin, socker och buljongtärning och låt puttra så länge en har tid till. (Finns det tid för långputtring kan man späda med nån dl vatten också men det ska vara i förväg i så fall.) Tillsätt grädden när det återstår några minuter, kolla om det behövs mer salt eller något. Tillsätt oreganon när såsen har puttrat färdigt.
Servera med den spaghetti du föredrar (jag gillar att ha smör på den men hustrun avskyr det). Ställ fram parmesanosten och rivjärnet. Och jag låter faktiskt ungarna ta fram ketchupflaskan även om jag inte skulle ta det själv.
Edit: Jag håller med den som skrev att det blir gott med finhackad kycklinglever i. Mustigt och såsen smakar inte lever för det. Men vi har det nästan aldrig hemma.
Redigerat:
Klicka här för att svara