17 279 läst ·
13 svar
17k läst
13 svar
Bästa kökskvaliten?
Håller som bäst på att planera ett nytt kök, ritar, mäter och springer runt till utställningarna. Jag kan konstatera att utseendemässigt har de flesta "allt" och alla kan i stort sett fixa ihop de flesta kombinationerna var och en på sitt sätt. Därför börjar jag nu undra vad det skiljer - om något! Finns det några åsikter här på detta eminenta forum om kvaliten på olika fabrikaten och hur de håller över tid? Jag har mest fokus på Kvik, Marbodal, Puusteli, Noblessa och Myresjö.
Jag vill ha ett kök som håller. Länge. Har alldeles för många andra projekt på på gång för att behöva laga luckor om några år....
Jag vill ha ett kök som håller. Länge. Har alldeles för många andra projekt på på gång för att behöva laga luckor om några år....
Ja du det är en bra fråga. Jag skulle tor att Puustelli har högst kvalitet (och pris) följt av Marbodal och Myresjö. Kvik är lite av budget i sammanhanget. Noblessa räknar jag själv bort helt för de har en massa skumheter för sig. Suspekta rabatter, fått en massa kritik i Plus mfl och nyligen fick en massa kritik för de skrivit "omdömmen" om kök och utgett sig för att vara Noblessa kunder i forum. Men om Noblessa kök är bra elle rinte vet jag dock inte.
Själv sliter jag mitt hår för att komma till ett beslut om vad vi skall välja. I vårt fall står det framförallt mellan HTH och Ballingslöv. Prisskillnaden i vårt fall är ca 20-30 tkr mellan dessa två (HTH billigare). Rent spontant så känns Ballingslöv som lite högre kvalitet (priset från Ballingslöv har även lådor med glassidor etc), men antagligen är de rätt lika i kvalitet. Men det är antagligen hårfint. Men i vårt fall känner vi mer förtroende för Balingslöv säljaren än HTH och det är också en viktig faktor.
Själv sliter jag mitt hår för att komma till ett beslut om vad vi skall välja. I vårt fall står det framförallt mellan HTH och Ballingslöv. Prisskillnaden i vårt fall är ca 20-30 tkr mellan dessa två (HTH billigare). Rent spontant så känns Ballingslöv som lite högre kvalitet (priset från Ballingslöv har även lådor med glassidor etc), men antagligen är de rätt lika i kvalitet. Men det är antagligen hårfint. Men i vårt fall känner vi mer förtroende för Balingslöv säljaren än HTH och det är också en viktig faktor.
Bästa kvaliteten får du om du anlitar en snickare som gör ett platsbyggt kök. Det finns också några tillverkare av mer gedigna kök och mer platsanpassat. Här finns en lista på många tillverkare.
http://www.koksportalen.se/koek/koeksinredningar-25730.asp
http://www.koksportalen.se/koek/koeksinredningar-25730.asp
Ja, platsbygt är väl det ultimata men det räcker om det håller en generation... 
Jag trodde att Marbodal var "toppkvalitet" och HTH likaså ända tills jag gick och tittade på dem. Marbodal gick bort direkt! Luckorna jag tittade på hade i mitt tycke sämre finish än Ikea. HTH var ngt bättre. Ska väl tillägga att jag tittade på deras enklare serier.
Puustelli är riktigt fina! Men dem ligger väl i ett helt annat prissegment också.
Har du kollat Kvänum?
Ballingslöv har jag ingen erfarenhet av men jag har fått för mig att det är Nobias "premiummärke"?
Enligt en köksäljare som jag pratade med om Noblessa så är det riktigt bra grejor det också (han jobbade inte på Noblessa) ENligt samma säljare så ligger Svenska tillverkare efter i utvecklingen jämfört med andra europeiska tillverkare. Det är jag beredd att hålla med om för i mitt tycke så ser alla svenska kök likadana ut...
Puustelli är riktigt fina! Men dem ligger väl i ett helt annat prissegment också.
Har du kollat Kvänum?
Ballingslöv har jag ingen erfarenhet av men jag har fått för mig att det är Nobias "premiummärke"?
Enligt en köksäljare som jag pratade med om Noblessa så är det riktigt bra grejor det också (han jobbade inte på Noblessa) ENligt samma säljare så ligger Svenska tillverkare efter i utvecklingen jämfört med andra europeiska tillverkare. Det är jag beredd att hålla med om för i mitt tycke så ser alla svenska kök likadana ut...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Framförallt Du Husbock som bor i skåneland... har du kollat in Smedstorp Kök 
Har ju förvisso ÅF uppåt landet med... men renodlade butiker i Malmö, Helsingborg, Hässleholm, Smedstorp.
Personligen tycker jag de sticker ut lite mer än övriga...
Har ju förvisso ÅF uppåt landet med... men renodlade butiker i Malmö, Helsingborg, Hässleholm, Smedstorp.
Personligen tycker jag de sticker ut lite mer än övriga...
Siematic, Bulthaup, svårt att slå tysk kvalité. Finns en hel del fina danska kök, Uno Form och Multiform bland andra.
Håller själv på att titta på kök, både högt och lågt, har små barn och en massa andra projekt på gång så går i tankarna att sätta in ett lite billigare kök tillsvidare, men har inte bestämt mig på långa vägar vad det ska bli.
Håller själv på att titta på kök, både högt och lågt, har små barn och en massa andra projekt på gång så går i tankarna att sätta in ett lite billigare kök tillsvidare, men har inte bestämt mig på långa vägar vad det ska bli.
Eller kanske ska man fråga sej vad som gjorde att det förra köket åkte ut till soptippen? Vad är det som slits fortast och ska vara i bra kvalitet för att hålla i en generation?
vanligaste orsaker till köksrenovering :
1/ dålig planlösning eller bara en önskan att ändra planlösning
2/ vitvaror som går sönder på löpande band på grund av ålder
3/ golvbyte orsakat av vattenskada eller ålderslitage
4/ fel färg och design
5/ arbetsbänk utsliten
... och sen kommer kanske slitna stommar och luckor som man vill byta när man ändå ska ta tag i det andra.
Vad ska man då satsa på för att förlänga livet på köksmöbler? Jag tycker att man kan göra fler kloka val innan man kommer fram till köksmöblernas kvalitet.
En hållbar planlösning är det viktigaste så att man inte gör fel som irriterar en i många år framöver eller påskyndar byte i förtid. Tålig och lättskött arbetsyta där man väljer material efter funktion. Inga inbyggda vitvaror som kan bli svåra att ersätta i samma mått. Golv som är oslitbar (klinker), åldras snabbt men med behag (äkta trä) eller enkel och billig att byta ut ( plastmatta). Diskbänk med kant som hindrar bevattning av luckor och golv.
Har själv upplevt en överlimmat diskbänk och fuktskadade luckor under, gulnande plast och slitet trä som handtag, obefintlig arbetsyta mellan spis och disk ....
gaia
vanligaste orsaker till köksrenovering :
1/ dålig planlösning eller bara en önskan att ändra planlösning
2/ vitvaror som går sönder på löpande band på grund av ålder
3/ golvbyte orsakat av vattenskada eller ålderslitage
4/ fel färg och design
5/ arbetsbänk utsliten
... och sen kommer kanske slitna stommar och luckor som man vill byta när man ändå ska ta tag i det andra.
Vad ska man då satsa på för att förlänga livet på köksmöbler? Jag tycker att man kan göra fler kloka val innan man kommer fram till köksmöblernas kvalitet.
En hållbar planlösning är det viktigaste så att man inte gör fel som irriterar en i många år framöver eller påskyndar byte i förtid. Tålig och lättskött arbetsyta där man väljer material efter funktion. Inga inbyggda vitvaror som kan bli svåra att ersätta i samma mått. Golv som är oslitbar (klinker), åldras snabbt men med behag (äkta trä) eller enkel och billig att byta ut ( plastmatta). Diskbänk med kant som hindrar bevattning av luckor och golv.
Har själv upplevt en överlimmat diskbänk och fuktskadade luckor under, gulnande plast och slitet trä som handtag, obefintlig arbetsyta mellan spis och disk ....
gaia
Binova, italienskt! Starka vill ha känslor...
Varenna by Poliform, mer Italienskt. Helt fantastisk kvalitet, vet dock inte om nån säljer dem i Sverige. Men sett ett par såna kök "in action" och kvänum kan slänga sin i väggen i jämförelse.
Varenna by Poliform, mer Italienskt. Helt fantastisk kvalitet, vet dock inte om nån säljer dem i Sverige. Men sett ett par såna kök "in action" och kvänum kan slänga sin i väggen i jämförelse.
Redigerat:
Borde kanske göra det. Har bara kollat lite på hemsidan innan och tyckte inte jag såg nåt som tilltalade så där mycket. Men borde kanske kolla in dem i verkligheten. Hur ligger de prismässigt jämfört med HTH och Ballingslöv?Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara