Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja precis. Vattenfestivalen (innan den spårade ur) tror jag bidrog till att många fick upp ögonen för mat i början på 90-talet.
Ja, Vattenfestivalen var toppen 1992 - 1996, med Langos och annat gott och rimlig nivå på musik med mera. Sen spårade det ur :sleep:

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ja, nu mindes jag - min första pizza på.... nånstans på Gustav Adolfs torg och nu skäms jag. Men det var 1976, det är jag helt säker på.
Iallafall nära operakällaren då! :D

Jag mins vi brukade gå till en fransk restaurang i gamla stan på åttiotalet. Det var trevligt. Jag tog alltid sniglar till förrätt.

Ketchup och läsk var strängt förbjudet till maten av mina föräldrar :D

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
Ja, Vattenfestivalen var toppen 1992 - 1996, med Langos och annat gott och rimlig nivå på musik med mera. Sen spårade det ur :sleep:
Vad hände? Började man servera langos med ketchup?

• Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Maria T

Jag mins vi brukade gå till en fransk restaurang i gamla stan på åttiotalet. Det var trevligt. Jag tog alltid sniglar till förrätt.

Kan det ha varit Gyllene Freden? Jag har aldrig ätit sniglar, mest hört (av snigelätare) att om man kommer i par - som att kan tänkas pussas :love: så ska båda äta sniglarna.
Jag, ja jag flyttar fortfarande sniglarna från uppfarten så jag inte kör över dem.

Har Googlat som en galning - mitt barndomsminne med god fisk på restaurang i Gamla Stan hittar jag inte.
Men, den finns säkert där för den som är bättre än jag på att söka och har mer tålamod.

Maria T Maria T skrev:
Kan det ha varit Gyllene Freden? Jag har aldrig ätit sniglar, mest hört (av snigelätare) att om man kommer i par - som att kan tänkas pussas :love: så ska båda äta sniglarna.
Jag, ja jag flyttar fortfarande sniglarna från uppfarten så jag inte kör över dem.

Har Googlat som en galning - mitt barndomsminne med god fisk på restaurang i Gamla Stan hittar jag inte.
Men, den finns säkert där för den som är bättre än jag på att söka och har mer tålamod.
Vitlök som satan :) äter det inte lika ofta som vuxen men det händer ibland pga nostalgi

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Vitlök som satan :) äter det inte lika ofta som vuxen men det händer ibland pga nostalgi
Ja, det var det som Snigeläterskan sa till mig - det luktar som Satan och din partner måste äta samma om ni ska sova i samma säng.
Eftersom jag ff flyttar Winbergssnäckorna från uppfarten när det regnat - jag har mängder, så väljer jag nog vitlöksfrästa champinjoner, eller räkor, istället.

Maria T Maria T skrev:
Ja, det var det som Snigeläterskan sa till mig - det luktar som Satan och din partner måste äta samma om ni ska sova i samma säng.
Eftersom jag ff flyttar Winbergssnäckorna från uppfarten när det regnat - jag har mängder, så väljer jag nog vitlöksfrästa champinjoner, eller räkor, istället.
Bara låta dem bajsa av sig sedan tillaga. Serveras med fördel utan ketchup :)

Maria T
Bara låta dem bajsa av sig sedan tillaga. Serveras med fördel utan ketchup :)
jo läste det, tio dagar på en sandbädd gör att de ska skita klart. Ingen kommer ens att fundera på ketchup efter det.
Salt och peppar?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
jo läste det, tio dagar på en sandbädd gör att de ska skita klart. Ingen kommer ens att fundera på ketchup efter det.
Salt och peppar?
Japp salt och peppar. Och massor av smöööööör, vitlök och persilja. Inget margarin, äkta smör. Margarin är en 80-talsprodukt precis som ketchup.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
E eal skrev:
Margarin: 1869
Ketchup: 1801

[länk]
[länk]

/Andreas
Visst, men kan inte tänka mig det var vanligare med margarin än smör 1869. på 80-talet däremot så var det precis så.

P
Margarin var vanligare än smör tidigare än så (i Sverige åtminstone). Numera tror jag att smör är vanligare än margarin.

Ketchup var också mycket vanligt innan 1980-talet.

• Gilla
hablam
  • Laddar…
P pmd skrev:
Margarin var vanligare än smör tidigare än så (i Sverige åtminstone). Numera tror jag att smör är vanligare än margarin.

Ketchup var också mycket vanligt innan 1980-talet.
Enligt Google blev margarin vanligare än smör 1955 i Sverige, det var faktiskt tidigare än jag trott, jag gissade på 70 talet. Men ändå långt senare än 1869. Jag tror ni förstår min poäng, produkter som ketchup och margarin har ingen plats i det moderna köket.

Edit: inte heller pulversås, torkade örter på burk eller fördrigmalen krydda på burk, osv, osv. Se kanalen länkad ovan rolig nostalgitripp!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
färdigmalen krydda på burk
Nä fy f-n för moderniteter som exempelvis strösocker! Så här ska det vara!

Ett konformat sockerstycke bredvid en gammaldags sockertång på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.