24 952 läst ·
16 svar
25k läst
16 svar
Gips + spånskiva i alla väggar i nytt hus - bästa skruv/infästning?
Sida 1 av 2
Hej!
Har flyttat in i ett ganska nytt hus och hela huset har gips+spån i väggarna. Är nu i full fart med att sätta upp gardinstänger, TV, hatthyllor, vägghyllor osv.
Vad har ni för tips för bästa infästning? Dubbel-molly för tunga grejer och spånskiveskruv på kanske 55mm för lite lättare?
Finns det något sätt att veta hur tjocka spånskivorna är?`Huset är byggt 2015 av professionella snickare.
Har flyttat in i ett ganska nytt hus och hela huset har gips+spån i väggarna. Är nu i full fart med att sätta upp gardinstänger, TV, hatthyllor, vägghyllor osv.
Vad har ni för tips för bästa infästning? Dubbel-molly för tunga grejer och spånskiveskruv på kanske 55mm för lite lättare?
Finns det något sätt att veta hur tjocka spånskivorna är?`Huset är byggt 2015 av professionella snickare.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skruv/infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Hustillverkaren sa just spånskiva. Kanske kan vara värt att borra upp ett hål på något obetydligt ställe och kolla och sedan spackla igen, om du tror det.Kane skrev:
Men är det ovanligt med spånskiva bakom gips?
Redigerat:
Rent tekniskt så är väl OSB många gånger bättre att fästa saker i än spånskiva. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att husförsäljaren kanske inte hade 100 procents koll på om det var spån eller OSB eller om han vet skillnaden. Jag kommer nog ta upp ett 10mm hål eller så och kika. Är det OSB är det ju bara att tuta och köra.
spånskiva och osb är inte bra när det gäller infästning. det bästa är plywoodZidane skrev:Rent tekniskt så är väl OSB många gånger bättre att fästa saker i än spånskiva. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att husförsäljaren kanske inte hade 100 procents koll på om det var spån eller OSB eller om han vet skillnaden. Jag kommer nog ta upp ett 10mm hål eller så och kika. Är det OSB är det ju bara att tuta och köra.
precis bra till statisk last. men en med mekanisk påverkan är den direkt sämre.Zidane skrev:
finns anledning till varför snickare vill byta till plywood
Har spånskivor i hela huset från 80-talet, utan gips. Aldrig varit några problem att hänga upp något. Den välbelamrade hatthyllan sitter kvar än efter 35 år. Någon drastisk skillnad mellan osb och spån lär det inte vara. Egentligen borde osb vara sämre eftersom den är "flisigare".
För mekanisk påverkan ooch tung last tror jag de flesta väljer förstärkningar i väggen över plywood men visst har man råd så är det ju bara att köra på plywood.SBH skrev: