Hej!
Har flyttat in i ett ganska nytt hus och hela huset har gips+spån i väggarna. Är nu i full fart med att sätta upp gardinstänger, TV, hatthyllor, vägghyllor osv.

Vad har ni för tips för bästa infästning? Dubbel-molly för tunga grejer och spånskiveskruv på kanske 55mm för lite lättare?

Finns det något sätt att veta hur tjocka spånskivorna är?`Huset är byggt 2015 av professionella snickare.

Redigerat:
Förmodligen 11 mm OSB-skiva bakom gipset. För normaltunga saker, inkl. TV, räcker det med träskruv.

Kane skrev:
Förmodligen 11 mm OSB-skiva bakom gipset. För normaltunga saker, inkl. TV, räcker det med träskruv.
Hustillverkaren sa just spånskiva. Kanske kan vara värt att borra upp ett hål på något obetydligt ställe och kolla och sedan spackla igen, om du tror det.

Men är det ovanligt med spånskiva bakom gips?

Redigerat:
Är det nån större skillnad rent tekniskt? Jag har spånskiva bakom gipset i det rum som är renoverat i modern tid. Troligen mitten-slutet av 90-talet och då var det väl inte så vanligt med OSB?

Rent tekniskt så är väl OSB många gånger bättre att fästa saker i än spånskiva. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att husförsäljaren kanske inte hade 100 procents koll på om det var spån eller OSB eller om han vet skillnaden. Jag kommer nog ta upp ett 10mm hål eller så och kika. Är det OSB är det ju bara att tuta och köra.

Borrat och kollat troligen 12mm spån bakom - då borde expanders vara vägen att gå för tunga saker? Fattar inte riktigt varför de inte satt OSB bakom. Är det dyrare?

Är det riktigt tunga saker du skall hänga upp?

Kane skrev:
Är det riktigt tunga saker du skall hänga upp?
Eftersom det är i hela huset kan det ju vara bra att veta. TV:n lär jag ju kunna träffa minst en regel med så den är ju lugn. En ganska tung hatthylla i hallen som kanske är det jag mest oroar mig för. Samt en bokhylla med böcker.

En sådan vägg håller mer än man tror. Stor del av lasten tas upp av friktionen mellan vägg och det upphängda.

S
Zidane skrev:
Rent tekniskt så är väl OSB många gånger bättre att fästa saker i än spånskiva. Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att husförsäljaren kanske inte hade 100 procents koll på om det var spån eller OSB eller om han vet skillnaden. Jag kommer nog ta upp ett 10mm hål eller så och kika. Är det OSB är det ju bara att tuta och köra.
spånskiva och osb är inte bra när det gäller infästning. det bästa är plywood

"är inte bra" är en lite för grov generalisering. Har hängt upp en 70-tums-TV i enkel OSB-platta på vägg med 6 st ganska tunna skruvar. Sitter som berget för fem år sedan och idag.

S
Zidane skrev:
"är inte bra" är en lite för grov generalisering. Har hängt upp en 70-tums-TV i enkel OSB-platta på vägg med 6 st ganska tunna skruvar. Sitter som berget för fem år sedan och idag.
precis bra till statisk last. men en med mekanisk påverkan är den direkt sämre.
finns anledning till varför snickare vill byta till plywood

Har spånskivor i hela huset från 80-talet, utan gips. Aldrig varit några problem att hänga upp något. Den välbelamrade hatthyllan sitter kvar än efter 35 år. Någon drastisk skillnad mellan osb och spån lär det inte vara. Egentligen borde osb vara sämre eftersom den är "flisigare".

• Gilla
Joak
  • Laddar…
SBH skrev:
precis bra till statisk last. men en med mekanisk påverkan är den direkt sämre.
finns anledning till varför snickare vill byta till plywood
För mekanisk påverkan ooch tung last tror jag de flesta väljer förstärkningar i väggen över plywood men visst har man råd så är det ju bara att köra på plywood.

S
Zidane skrev:
För mekanisk påverkan ooch tung last tror jag de flesta väljer förstärkningar i väggen över plywood men visst har man råd så är det ju bara att köra på plywood.
så klart skall göra som man själv vill. jag sätter hellre plywood än osb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.