9 092 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Bästa HTPC (lågbudget)
Jag håller på och färdigställer vårt hemmabiorum och till detta har jag bl.a byggt en HTPC. Idag har den dual-boot med WinXP + MediaPortal samt Fedora Linux + MythTV. Förhoppningsvis skall jag få igång MythTV så att denna fungerar som det är tänkt eftersom Windows lägger på för mycket orelevant programvara i denna typ av miljö. Man kan undra varför inte MS bygger MCE mer på XBox konceptet...light-weight och snabbt.
Varför vill man ha pekskärm på HTPC? Vad väljer man i normala fall, gå fram till stereon för att justera volymen eller sitta kvar i soffan med whiskyn och ta fjärren? Imp-faktor kanske men definitivt att slänga pengarna i sjön. Dessutom vill man ju inte gärna ha en lysande skärm under TV'n när man skall titta på film. Jag byggde min HTPC på Ahanix 601, lite stort men med utbyggnadsmöjligheter. http://ahanix.com/ahanix_product.asp?pid=25
Varför vill man ha pekskärm på HTPC? Vad väljer man i normala fall, gå fram till stereon för att justera volymen eller sitta kvar i soffan med whiskyn och ta fjärren? Imp-faktor kanske men definitivt att slänga pengarna i sjön. Dessutom vill man ju inte gärna ha en lysande skärm under TV'n när man skall titta på film. Jag byggde min HTPC på Ahanix 601, lite stort men med utbyggnadsmöjligheter. http://ahanix.com/ahanix_product.asp?pid=25
Jo, fast frågan är om det är tillverkarna av korten eller MS som är mest puckon... det verkar ju inte finnas nån riktig "arkiktetur" eller vad man ska säga i windows för att hantera mpeg-baserade prylar, hade det funnits så hade tillverkarna alla gånger hållt sig till en sån standard... jämför med analoga tv-kort som kör med microsofts standardinterface, trots att det itnerfacet är rätt kass (hallå, snabbval för tv-stationerna fanns på vanliga tv-apparater redan på 60talet här i sverige, kanske dags att införa det även i datorerna...), likaså är det väl specialspelare till alla de där hårdvarubaserade "dvd-spelar"-mpeg-tv-ut-korten som fanns förr, antagligen är det samma problem med brist på färdig standard för mjukvaran...mats_o skrev:Yxis:
Kan medela att jag har ett skystar1 kort och det är av den gamla revisionen som man kan ta ut RGB från och jo, paraboldekodern kan slänga sig i väggen när det gäller bildkvaliteten. Problemet är bara att tillverkarna är puckon när det gäller drivers så kortet finkar inte till vare sig media center eller mediaportal
Kör du digitaltv-kort ihop med MythTV, och i så fall vad för kort har du och hur fungerar det? Jag har konstaterat den hårda vägen att driversarna för skystar2 i linux suger, man får kasta ut och ladda in dem lite då och då (iofs tar det bara några sekunder att köra ett script som gör det, men det är ju rätt trist)...jocke4u skrev:Jag håller på och färdigställer vårt hemmabiorum och till detta har jag bl.a byggt en HTPC. Idag har den dual-boot med WinXP + MediaPortal samt Fedora Linux + MythTV. Förhoppningsvis skall jag få igång MythTV så att denna fungerar som det är tänkt eftersom Windows lägger på för mycket orelevant programvara i denna typ av miljö. Man kan undra varför inte MS bygger MCE mer på XBox konceptet...light-weight och snabbt.
Varför vill man ha pekskärm på HTPC? Vad väljer man i normala fall, gå fram till stereon för att justera volymen eller sitta kvar i soffan med whiskyn och ta fjärren? Imp-faktor kanske men definitivt att slänga pengarna i sjön. Dessutom vill man ju inte gärna ha en lysande skärm under TV'n när man skall titta på film. Jag byggde min HTPC på Ahanix 601, lite stort men med utbyggnadsmöjligheter. [länk]
Själva pc'n kan man väl ställa i en garderob eller gärna ett rum invid där det inte gör nåt om den bullrar...
det där med pekskärm är väl mest om man har plats för en panel nånstans invid soffan känns det som...
Japp, jag har ett KWorld DVB-T 100 (http://www.kworld.com.tw/en/product/digital/001/dvb-t100.htm) men har tyvärr inte fått igång den delen ännu. Skall funka bra tror jag...så småningom http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Kworld_V-Stream_Xpert_DVB-T/Overview
Men finns det några riktiga standarder? Det enda jag sett som påminner om nån slags standarder när det gäller DVB i windows är väl plugin/modulinterfacen för multidecoder/progdvb, och det är ju folks hobbyprojekt som satt standarden. Det verkar ju som om de olika programmen man har att välja på måste ha stöd för varje grupp av kort... jag tror till och med jag såg nåt program för att emulera ett skystar2kort om man hade nåt annat kort, för att kunna använda mjukvara för skystar2kortet...mats_o skrev:
där ser det ju lite bättre ut i linux, det är ju i alla fall samma mjukvaror man kör oavsett kort (eller, nästan, man väljer väl mellan mpeg-dekodning i hårdvara eller mjukvara såklart)...
Att sen hårdvarutillverkarna ofta är rätt ruttna på att skriva drivrutiner och mjukvara bevisas väl en gång för alla att nån/några tröttnade och skrev en klart bättre windowsdriver för alla BT878-baserade kort för analog tv, finns att ladda ner på www.sourceforge.net ,och rekomenderas nog till alla som bar ett bt878-analogtv-kort (känns igen på att bilden är mycket sämre än vad den borde vara, ärligt talat...)
Jepp den smartaste lösningen idag är att använda Direct X för att anropa kortet. Sen finns det en klass för inkommande video prylar och det är ju igrunden vad ett dvb kort är. Dock tror jag att det är svårt att accessa Mpeg chipet direkt då det ju är en del av kortet och inte något som kortet så att säga exporterar ut på busen. Multidec laddade igentligen stora delar av linuxdrivern för att komma åt HW i tidigare versioner. Progdvb har jag lekt med en del men den har problem med textning och inspelning samtidigt. Detta funkar under VDR utan problem så det är en kodbugg någonstans
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Jag byggde en liten maskin för att komma åt mitt gamla film bibliotek genom Plex.
Ville inte lägga för mycket på den men ändå kunna spela upp lite tyngre filformat osv.
Lagt upp processen här: http://projektblog.info/2013/10/custom-built-htpc/
Funkar hur fint som helst och la inte mer än runt 3000 på den.
Kommer så småningom byggas på men tillräckligt bra bas att utgå ifrån.
Ville inte lägga för mycket på den men ändå kunna spela upp lite tyngre filformat osv.
Lagt upp processen här: http://projektblog.info/2013/10/custom-built-htpc/
Funkar hur fint som helst och la inte mer än runt 3000 på den.
Kommer så småningom byggas på men tillräckligt bra bas att utgå ifrån.
Jag skulle rekommendera XBMC. Det finns en variant av den som är förpaketerad med en Linux (http://mirrors.xbmc.org/releases/XBMCbuntu/), du installerar den på ett kick, bara "next, next, next, finish", och sedan ser du aldrig operativsystemet, bara XBMC. Prydlig, stabil, beprövad, en etablerad produkt som inte lär försvinna, gratis, lättanvänd, kräver inte mycket av hårdvaran, hämtar automatiskt omslag och sånt och har en hög "det bara funkar"-faktor.
Kör man HDMI för bilden så får man dessutom så att man kan styra XBMC direkt med TVns fjärrkontroll. Man kan också använda telefonen som fjärr, då sköter man allt bläddrande och sånt på telefonen (man ser alltså fillistor och sånt på luren, den är inte bara en knappsats för datorn, även om man kan köra knappsatsvarianten också om man vill).
Vill man gå verklig lågbudget, kör RaspMC, en XBMC byggd för Raspberry PI. Då får man en väl fungerande HTPC för en femhundring.
http://xbmc.org/
I mitt tycke den i särklass bästa HTPC-varianten så länge man inte ska blanda in home automation. Vill man ha in det, så är LinuxMCE bättre. Råare, men kraftfullare.
Kör man HDMI för bilden så får man dessutom så att man kan styra XBMC direkt med TVns fjärrkontroll. Man kan också använda telefonen som fjärr, då sköter man allt bläddrande och sånt på telefonen (man ser alltså fillistor och sånt på luren, den är inte bara en knappsats för datorn, även om man kan köra knappsatsvarianten också om man vill).
Vill man gå verklig lågbudget, kör RaspMC, en XBMC byggd för Raspberry PI. Då får man en väl fungerande HTPC för en femhundring.
http://xbmc.org/
I mitt tycke den i särklass bästa HTPC-varianten så länge man inte ska blanda in home automation. Vill man ha in det, så är LinuxMCE bättre. Råare, men kraftfullare.
Jag är också inne på att ersätta HTPC-funktionen med två prylar, en vanlig digitalbox alt mottagare inbyggd i TV:n samt en enkel, billig maskin som kör XBMC. XBMC-maskinen kan eventuellt vara sammankopplad med en NAS.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Testade xbmc ett tag men tycker nog plex funkar bättre för mig. Sättet man kan dela ut biblioteket till övriga ipads och iPhones genom att bara logga in på sitt konto, är ett stort plus! Och väldigt snygga och enkla skins. Inga konstigheter.
En rasberry i kombination med en NAS hade ju absolut sänkt elkostnader men tydligen är det många som haft problem med uppspelning av tyngre filer och rasberryns relativt låga prestanda. Men för en 500ing är det väl värt att testa!
En rasberry i kombination med en NAS hade ju absolut sänkt elkostnader men tydligen är det många som haft problem med uppspelning av tyngre filer och rasberryns relativt låga prestanda. Men för en 500ing är det väl värt att testa!
Det som krånglar på Raspberry PI är raw-blueray (de där som är 30-40 GByte per film), sedan behövs det en licens för några dollar för mpeg2(dvd iso) och .WMV filer. Inga problem i övrigt med bitrates eller upplösning. Men om du råkar de vanliga formaten, dvs .mkv , mp4, .avi så funkar allt perfekt.
Den kan inte koda upp DTS ljud till analoga utgången, men kan skicka det över hdmi till TV/FÖRSTÄRKARE.
Jag slängde just ut min boxee till förmån raspberryPI.
Fördelarna för RPI mot boxee eller liknande är, nyare version av XBMC vilket ger tex bättre subtitle nedladdning, att det funkar med att styra den via TVns fjärrkontroll., Att den kan ta kraft från TVns USB vilket minskar sladdarna och ingen fläkt.
Den kan inte koda upp DTS ljud till analoga utgången, men kan skicka det över hdmi till TV/FÖRSTÄRKARE.
Jag slängde just ut min boxee till förmån raspberryPI.
Fördelarna för RPI mot boxee eller liknande är, nyare version av XBMC vilket ger tex bättre subtitle nedladdning, att det funkar med att styra den via TVns fjärrkontroll., Att den kan ta kraft från TVns USB vilket minskar sladdarna och ingen fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tycker det här tipset verkar väldigt intressant. Finns det någon slimmad, enkel PC som stödjer HDMI-CEC som man kan köra OpenELEC på? Isåfall så borde man kunna koppla den till HDMI på TVn och köra allt den vägen.phl skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Det där var väldigt bra info, tack för det! När det gäller subtitles, tankar xbmc ner dem automatiskt...?tripptrapp skrev:Det som krånglar på Raspberry PI är raw-blueray (de där som är 30-40 GByte per film), sedan behövs det en licens för några dollar för mpeg2(dvd iso) och .WMV filer. Inga problem i övrigt med bitrates eller upplösning. Men om du råkar de vanliga formaten, dvs .mkv , mp4, .avi så funkar allt perfekt.
Den kan inte koda upp DTS ljud till analoga utgången, men kan skicka det över hdmi till TV/FÖRSTÄRKARE.
Jag slängde just ut min boxee till förmån raspberryPI.
Fördelarna för RPI mot boxee eller liknande är, nyare version av XBMC vilket ger tex bättre subtitle nedladdning, att det funkar med att styra den via TVns fjärrkontroll., Att den kan ta kraft från TVns USB vilket minskar sladdarna och ingen fläkt.