9 092 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Bästa HTPC (lågbudget)
Sida 1 av 4
Har en hyfsad andradator som jag tänkte använda som Media Center.
Funderar både på Wellton Way eller Media Portal.
Eller måste man ge upp och använda XP MCE ?
Tänkte köra mot alla Boxers kodade kanaler.
Har nån testat Twinhan DVB-T CI tror jag det heter för att kunna sätta i en
CA modul för boxerkortet. Det vore ju smutt att kunna skrota DVD, VHS, Boxerlåda
och stereon i TV-rummet.
Nån som kör liknande lösning ?
Funderar både på Wellton Way eller Media Portal.
Eller måste man ge upp och använda XP MCE ?
Tänkte köra mot alla Boxers kodade kanaler.
Har nån testat Twinhan DVB-T CI tror jag det heter för att kunna sätta i en
CA modul för boxerkortet. Det vore ju smutt att kunna skrota DVD, VHS, Boxerlåda
och stereon i TV-rummet.
Nån som kör liknande lösning ?
Har funderingar på att skrota alla fyrtioelva saker i vardags rummet .Men undrar hur bildkvaliten är mot en vanlig dvd man vill gärna inte ha svhs kvalite till tv´n från datorn osv. Håller htpc´na samma kvalite som digitalbox dvd etc . ?akby skrev:Har en hyfsad andradator som jag tänkte använda som Media Center.
Funderar både på Wellton Way eller Media Portal.
Eller måste man ge upp och använda XP MCE ?
Tänkte köra mot alla Boxers kodade kanaler.
Har nån testat Twinhan DVB-T CI tror jag det heter för att kunna sätta i en
CA modul för boxerkortet. Det vore ju smutt att kunna skrota DVD, VHS, Boxerlåda
och stereon i TV-rummet.
Nån som kör liknande lösning ?
Skulle vara skönt och bara ha reciver och en htpc kvar
Mina efterforskningar har gett att jag skulle satsa på Windows XP MCE (kanske Wellton Way) eftersom det verkar enkelt med de funktioner jag vill ha (förutom att man inte kan spela in radio) och kommer bli väl testat och förhoppningsvis snabbt och regelbundet uppdaterat/buggfixat.
Det finns flera olika tuners och kortmoduler att välja men den tillverkare jag har goda erfarenheter av är Hauppage. Förhoppningsvis är det inte några problem med att ha en HTPC med kortmodul även om TV-leverantörerna bara godkänner och tar ansvar för funktionaliteten på vissa boxar, men det kanske bara är för att de vill ha lite bättre kontroll över användandet.
Bildkvaliteten tror inte jag är sämre än från en box och med en HTPC kan man ju i alla fall skicka bilden via HDMI eller DVI om man vill. Mycket beror nog på med vad man tänker visa bilden. Det är säkert skillnad hur man upplever bilden på en gammal CRT-TV, en lågupplöst lite äldre plasmaskärm och en HDTV-kapabel(1920i) projektor med bra duk till. Det kanske är någon som vet vad för hårdvara som sitter i boxarna som vill berätta om det?
Det jag vill ha är en färdig låda att köpa som har dubbla valbara digitaltuners, kortmodul (gärna två stycken), HDMI-ut, bra ljudkort med 7.1-ljud ut, DVD-brännare, ok hårddisk, nätverks-/usb-portar och XP MCE, men det finns har jag inte hittat någon än och inte orkat se efter vad det skulle kosta att bygga en heller...
Någon annan som sett?
Fast den här tråden kanske platsar bättre på annat håll...?
http://www.dvdforum.nu/
http://www.minhembio.com/
http://www.htpcforums.com/
Det finns flera olika tuners och kortmoduler att välja men den tillverkare jag har goda erfarenheter av är Hauppage. Förhoppningsvis är det inte några problem med att ha en HTPC med kortmodul även om TV-leverantörerna bara godkänner och tar ansvar för funktionaliteten på vissa boxar, men det kanske bara är för att de vill ha lite bättre kontroll över användandet.
Bildkvaliteten tror inte jag är sämre än från en box och med en HTPC kan man ju i alla fall skicka bilden via HDMI eller DVI om man vill. Mycket beror nog på med vad man tänker visa bilden. Det är säkert skillnad hur man upplever bilden på en gammal CRT-TV, en lågupplöst lite äldre plasmaskärm och en HDTV-kapabel(1920i) projektor med bra duk till. Det kanske är någon som vet vad för hårdvara som sitter i boxarna som vill berätta om det?
Det jag vill ha är en färdig låda att köpa som har dubbla valbara digitaltuners, kortmodul (gärna två stycken), HDMI-ut, bra ljudkort med 7.1-ljud ut, DVD-brännare, ok hårddisk, nätverks-/usb-portar och XP MCE, men det finns har jag inte hittat någon än och inte orkat se efter vad det skulle kosta att bygga en heller...
Fast den här tråden kanske platsar bättre på annat håll...?
http://www.dvdforum.nu/
http://www.minhembio.com/
http://www.htpcforums.com/
På Datorbutiken.com kan du plocka ihop ett eget HTPC-paket eller välja ett av deras färdiga att konfigurera om.
http://www.datorbutiken.com/se/page.php?caller=menu&data=8218186&name=HTPC
http://www.datorbutiken.com/se/page.php?caller=menu&data=8218186&name=HTPC
Ja, se där. Tack! Nu börjar det närma sig med färdiga lådor. Snart så... 
Om någon vill ha lite mer "hifi-designade" lådor och kanske vill betala för det så finns det här:
http://www.medius.cc/index2.asp
Om någon vill ha lite mer "hifi-designade" lådor och kanske vill betala för det så finns det här:
http://www.medius.cc/index2.asp
ejwbegysv, men den har väl inte någon kortmodul eller möjlighet att installera en sådan?
Jag har också fortfarande en gammal CRT-TV, men jag tänkte att man skulle börja med datorn,
och som jag nämnde tidigare Twinhans DVB-T kort är ett av få
som man kan installera en CA-modul i för att kunna ta emot kodade kanaler.
Jag har svårt att tänka mig att pynta upp 12.000 till 15.000 för en Media Center dator,
så här i dess barndom, det kommer säkert massor med nytt framöver.
X-Boxen faller också bort i och med att att man inte kan ta emot DVB-T sändningar med den,
den är ju lite mer en intelligent DVD/Musik spelare.
Så om nån har erfarenhet av lösningen.
Jag tänkte nämligen klara mig på 2000 spänn, dator borträknad.
Fotnot XP MCE har inte EPG´n klar för Boxers kodade signaler. Störtlöjligt
och som jag nämnde tidigare Twinhans DVB-T kort är ett av få
som man kan installera en CA-modul i för att kunna ta emot kodade kanaler.
Jag har svårt att tänka mig att pynta upp 12.000 till 15.000 för en Media Center dator,
så här i dess barndom, det kommer säkert massor med nytt framöver.
X-Boxen faller också bort i och med att att man inte kan ta emot DVB-T sändningar med den,
den är ju lite mer en intelligent DVD/Musik spelare.
Så om nån har erfarenhet av lösningen.
Jag tänkte nämligen klara mig på 2000 spänn, dator borträknad.
Fotnot XP MCE har inte EPG´n klar för Boxers kodade signaler. Störtlöjligt
Har jag drömt det eller finns det inte mjukvara för att köra dvb-mottagare på USB till xbox?
Det enda som ger 100% riktigt bra bild på en hederlig CRT-TV är väl ett kort med inbyggd mpeg-dekoder och RGB-utgång. förut när jag bodde i lägenhet hade jag ett dvb-c-kort som man kunde köra RGB (eller s-video) med egenlödd kabel, det blev ruggigt bra bild, skärpan var så bra att man såg att textremsorna var skarpare än SVT's testbild eller C+'s filmer som i sig väl är bland de bästa utsändningarna, det borde säga nåt om bildkvalitén.
Nu har jag ett "budget" DVB-S-kort, skystar2, och måste säga att jag tycker att det är "sådär". Mitt kort hade väldigt svårt att fungera både i windows och i linux ett bra tag, sen ilsknade jag till och installerade om driversarna för femtioelfte gången i windows och helt plötsligt funkar skiten. Egentligen ska man enligt spec ha p-iii-700 men jag har bara en trött p-iii-550 men det funkar i alla fall. Det som däremot inte fungerar är att titta på kodade kanaler, det finns ju mjukvara för att köra orginalkort med en relativt simpel kortläsare som man i värsta fall kan bygga själv, och det räcker inte processorkraften till på min trötta burk. Det borde fungera att spela in ett program utan att samtidigt titta på det, och i efterhand titta på det inspelade, eftersom det fungerar bra att lyssna på kodade radiosändningar, d.v.s. avkodningen som sådan fungerar. Om man kan t.ex. tyska så finns det en hel del att glo på även utan något programkort eller liknande.
Har man en riktigt FET dator, typ bland de snabbaste processorerna som finns, och ett matchande grafikkort, så kan man titta på HDTV-sändningarna... en projektor eller liknande med HDMI-ingång och en adapter till DVI och grafikkort med DVI ut på datorn är väl att rekomendera då om man inte ska sitta framför datorskärmen...
Men, alltså, jag skulle faktiskt inte rekomendera att ha en HTPC som "enda burk", meka-fixa-dona-faktorn känns lite för hög och åtminstone jag blir totalt skogstokig när saker som "måste" fungera strular, typ när programmet man absolut vill se inte går att se för att nåt har strulat till sig eller liknande.
Jag såg förresten att det kostar visst bara en engångs-deponi-kostnad för att få programkort för att se SVT (och TV4 tror jag) via satellit, då faller ju egentligen argumentet för att ta emot tv marksänt, utbudet via satellit är ju mycket bättre och ärligt talat så är väl en antenn för marksänd tv fulare än en parabol? (speciellt med parabolem på en husvägg istället för på taket, målad i samma färg som väggen). Jag tror att man vill ha en såndär nästan-parabol, som bara är parabolformad i ena ledden och har lite annan form på andra ledden, med mikrovågshuvuden monterade för att kunna se 1 grad väst, och 5, 13, 19, 23 grader öst för att få in det mest sevärda.
Det enda som ger 100% riktigt bra bild på en hederlig CRT-TV är väl ett kort med inbyggd mpeg-dekoder och RGB-utgång. förut när jag bodde i lägenhet hade jag ett dvb-c-kort som man kunde köra RGB (eller s-video) med egenlödd kabel, det blev ruggigt bra bild, skärpan var så bra att man såg att textremsorna var skarpare än SVT's testbild eller C+'s filmer som i sig väl är bland de bästa utsändningarna, det borde säga nåt om bildkvalitén.
Nu har jag ett "budget" DVB-S-kort, skystar2, och måste säga att jag tycker att det är "sådär". Mitt kort hade väldigt svårt att fungera både i windows och i linux ett bra tag, sen ilsknade jag till och installerade om driversarna för femtioelfte gången i windows och helt plötsligt funkar skiten. Egentligen ska man enligt spec ha p-iii-700 men jag har bara en trött p-iii-550 men det funkar i alla fall. Det som däremot inte fungerar är att titta på kodade kanaler, det finns ju mjukvara för att köra orginalkort med en relativt simpel kortläsare som man i värsta fall kan bygga själv, och det räcker inte processorkraften till på min trötta burk. Det borde fungera att spela in ett program utan att samtidigt titta på det, och i efterhand titta på det inspelade, eftersom det fungerar bra att lyssna på kodade radiosändningar, d.v.s. avkodningen som sådan fungerar. Om man kan t.ex. tyska så finns det en hel del att glo på även utan något programkort eller liknande.
Har man en riktigt FET dator, typ bland de snabbaste processorerna som finns, och ett matchande grafikkort, så kan man titta på HDTV-sändningarna... en projektor eller liknande med HDMI-ingång och en adapter till DVI och grafikkort med DVI ut på datorn är väl att rekomendera då om man inte ska sitta framför datorskärmen...
Men, alltså, jag skulle faktiskt inte rekomendera att ha en HTPC som "enda burk", meka-fixa-dona-faktorn känns lite för hög och åtminstone jag blir totalt skogstokig när saker som "måste" fungera strular, typ när programmet man absolut vill se inte går att se för att nåt har strulat till sig eller liknande.
Jag såg förresten att det kostar visst bara en engångs-deponi-kostnad för att få programkort för att se SVT (och TV4 tror jag) via satellit, då faller ju egentligen argumentet för att ta emot tv marksänt, utbudet via satellit är ju mycket bättre och ärligt talat så är väl en antenn för marksänd tv fulare än en parabol? (speciellt med parabolem på en husvägg istället för på taket, målad i samma färg som väggen). Jag tror att man vill ha en såndär nästan-parabol, som bara är parabolformad i ena ledden och har lite annan form på andra ledden, med mikrovågshuvuden monterade för att kunna se 1 grad väst, och 5, 13, 19, 23 grader öst för att få in det mest sevärda.
Det där är en sten i skon för mig också. Att det kräver lite jobb att fixa en bra HTPC är okej, men när den väl är klar så har jag inte lust att mecka massa med den. Hur kul är det när EPG-hemladdningen misslyckas så att man inte får den informationen i programmen, eller när Windows MCE hittar en uppdatering som den vill installera och skickar ett fönster framför TV-bilden?Men, alltså, jag skulle faktiskt inte rekomendera att ha en HTPC som "enda burk", meka-fixa-dona-faktorn känns lite för hög och åtminstone jag blir totalt skogstokig när saker som "måste" fungera strular, typ när programmet man absolut vill se inte går att se för att nåt har strulat till sig eller liknande.
För att få hög WAF (wife approval factor) så måste lösningen vara enkel och smidig att använda. Jag är inte övertygad om att HTPC-branschen är tillräckligt mogen för det än.
johan77 skrev:Det där är en sten i skon för mig också. Att det kräver lite jobb att fixa en bra HTPC är okej, men när den väl är klar så har jag inte lust att mecka massa med den. Hur kul är det när EPG-hemladdningen misslyckas så att man inte får den informationen i programmen, eller när Windows MCE hittar en uppdatering som den vill installera och skickar ett fönster framför TV-bilden?Men, alltså, jag skulle faktiskt inte rekomendera att ha en HTPC som "enda burk", meka-fixa-dona-faktorn känns lite för hög och åtminstone jag blir totalt skogstokig när saker som "måste" fungera strular, typ när programmet man absolut vill se inte går att se för att nåt har strulat till sig eller liknande.
För att få hög WAF (wife approval factor) så måste lösningen vara enkel och smidig att använda. Jag är inte övertygad om att HTPC-branschen är tillräckligt mogen för det än.
Mmm, fast jag skulle nog säga att mellantinget mellan en HTPC och "vanliga prylar", d.v.s. en dreambox digitaltv-box, verkar vara helt okej...
Yxis:
Kan medela att jag har ett skystar1 kort och det är av den gamla revisionen som man kan ta ut RGB från och jo, paraboldekodern kan slänga sig i väggen när det gäller bildkvaliteten. Problemet är bara att tillverkarna är puckon när det gäller drivers så kortet finkar inte till vare sig media center eller mediaportal
Kan medela att jag har ett skystar1 kort och det är av den gamla revisionen som man kan ta ut RGB från och jo, paraboldekodern kan slänga sig i väggen när det gäller bildkvaliteten. Problemet är bara att tillverkarna är puckon när det gäller drivers så kortet finkar inte till vare sig media center eller mediaportal
