35 186 läst ·
57 svar
35k läst
57 svar
Bästa fräs till fräsbordsmontering
Nu har jag ingen större erfarenhet av andra plattor än Kregs. Kreg har dock en stor fördel i att de har separata nivåinställningar. Det gör det barnsligt enkelt att såga eller fräsa ur ett hål och sedan i lugn och ro ställa in höjden på plattan. Dessa måste beställas separat, av någon märklig anledning.
Förborrat eller ej är en smaksak. Till min Trend fanns inte förborrat, men det var en enkel sak att borra ur hålen. Då kan du ju, som redan nämnts ovan, placera routern hur du vill också.
Förborrat eller ej är en smaksak. Till min Trend fanns inte förborrat, men det var en enkel sak att borra ur hålen. Då kan du ju, som redan nämnts ovan, placera routern hur du vill också.
Kommer inte riktigt ihåg varför jag valde incran framför kreg som jag o också funderade på. Främsta anledningen var nog att jag tänker ha fräsen permanent i detta fräsbord o var rädd att en platta av plast/laminat skulle börja sagga med tiden när den är utsatt för konstant belastning. Incran funkar också att köra koperhylsor (finns en insatsring förberedd för detta) vilket jag ser som ett stort plus. Finns kanske till Kreg också... (?).
Verktygsfri montering och demontering av ringarna såg jag också som ett litet plus för Incran. Incraplattan har som default höjdnivåinställning i form av stoppskruvar så man måste inte fräsa på 100 delen för att få djupet rätt. Tar ju inte många minuter att gänga in liknande i kregplattan om man inte vill lägga extra pengar på deras hörnhöjdsjusteringspryl.
Incran kostar ju dock lite mer.
Verktygsfri montering och demontering av ringarna såg jag också som ett litet plus för Incran. Incraplattan har som default höjdnivåinställning i form av stoppskruvar så man måste inte fräsa på 100 delen för att få djupet rätt. Tar ju inte många minuter att gänga in liknande i kregplattan om man inte vill lägga extra pengar på deras hörnhöjdsjusteringspryl.
Incran kostar ju dock lite mer.
Du kan trösta dig med att det inte var fri frakt. Det gällde tydligen inte på allt (dock står det inget om det på hemsidan), fick detta svaret när jag frågade:Ola C skrev:
Blir en sådan beställning strax.
Ja just det, lovade ju en recension på Tritonfräsen. Just för tillfället får den 1 hyvelspån av 5 möjliga och är tillbakaskickad. Det sura är att jag skrotat mitt gamla fräsbord och gamla fräsen passar inte i det nya så här står man.
Problemet med min fräs var att den vibrerade nåt enormt, märktes redan med relativt små frässtål. Run-outen i spindeln verkade ok och aningen bättre än min dewaltfräs så det var något annat som var boven i dramat. Vibrationerna verkade utgå från pelaren som saknar höjdlåsning, min gissning är att den pelaren inte var korrekt infäst. Jaja, nu är den hos Triton för utvärdering.
Problemet med min fräs var att den vibrerade nåt enormt, märktes redan med relativt små frässtål. Run-outen i spindeln verkade ok och aningen bättre än min dewaltfräs så det var något annat som var boven i dramat. Vibrationerna verkade utgå från pelaren som saknar höjdlåsning, min gissning är att den pelaren inte var korrekt infäst. Jaja, nu är den hos Triton för utvärdering.
Tråkigt att det inte funkade, hoppas att det löser sig på något sätt.Ola C skrev:Ja just det, lovade ju en recension på Tritonfräsen. Just för tillfället får den 1 hyvelspån av 5 möjliga och är tillbakaskickad. Det sura är att jag skrotat mitt gamla fräsbord och gamla fräsen passar inte i det nya så här står man.
Hej
Min Trend T11 hänger i denna platta. Lät en lokal plåtis borra hålen. Lätt att justera och gillar att man kan få fatt i "Blanks" till inläggen så att de kan anpassas till olika ståls diameter.
Fräsbordet gjordes av Woodworking.se och har hållt kalas i +5år, ingen saggning där trots att fräsen är ganska tung.
Min Trend T11 hänger i denna platta. Lät en lokal plåtis borra hålen. Lätt att justera och gillar att man kan få fatt i "Blanks" till inläggen så att de kan anpassas till olika ståls diameter.
Fräsbordet gjordes av Woodworking.se och har hållt kalas i +5år, ingen saggning där trots att fräsen är ganska tung.
+1
Jag har samma lösning som bulldog. T11 i UJK aluplatta.
Resajklade barnens blöjbytarbänk till fräsbord.
Förstärkte bänken lite med mdf, lim o dyckertpuffra.
Försänkte och limmade in små neodymiummagneter med epoxy under varje justerskruv.
Lätt som en plätt att få den flush.
Jag borrade aluplattan med billiga snabbstålsborr och försänkte skruvskallarna med
vanlig skruvförsänkare för trä.
Som någon nämnde tidigare följde det med (UJK) någon slags plastmall för att lättare
hitta centrum för monteringen, jag lyckades dock aldrig begripa hur den funkade,
Men det gick bra att mäta sig fram.
Helt nöjd med både Fräs och platta.

Jag har samma lösning som bulldog. T11 i UJK aluplatta.
Resajklade barnens blöjbytarbänk till fräsbord.
Förstärkte bänken lite med mdf, lim o dyckertpuffra.
Försänkte och limmade in små neodymiummagneter med epoxy under varje justerskruv.
Lätt som en plätt att få den flush.
Jag borrade aluplattan med billiga snabbstålsborr och försänkte skruvskallarna med
vanlig skruvförsänkare för trä.
Som någon nämnde tidigare följde det med (UJK) någon slags plastmall för att lättare
hitta centrum för monteringen, jag lyckades dock aldrig begripa hur den funkade,
Men det gick bra att mäta sig fram.
Helt nöjd med både Fräs och platta.

Vad tror ni, kommer detta fungera? På lite sikt vill jag ha ett separat fräsbord men jag ger detta en chans först. Lite nervös att fräsen kommer ta emot sågen. Ni övriga som också gjort fräsbord i hålrummet på Bosch GTS 10XC, hur funkar det för er? CMT7E (som jag beställt men inte fått) är på 2400W och väger 7 kg. Det är således en rejäl pjäs!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För min del har det fungerat över förväntan med fräsen monterad i sågen. Jag har haft två olika fräsar monterade på detta viset och hade också tanken på att det skulle vara tillfälligt i väntan på ett annat fräsbordsbygge, men jag gillar*smidigheten med att ha den monterad i sågen i min lilla lokal så tanken på separat bord har jag lagt på is.
Hur det kommer att fungera med din fräs har jag svårt att svara på eftersom jag aldrig sett den i verkligheten så jag har svårt att bilda mig en uppfattning om hur stor den är.
Hur det kommer att fungera med din fräs har jag svårt att svara på eftersom jag aldrig sett den i verkligheten så jag har svårt att bilda mig en uppfattning om hur stor den är.
Jag har inte någon kolossal fräs men för mig har det fungerat bra med monteringen i GTS 10 XC, eftersom jag kör med Wandels fräslyft (som i min setup går att tilta till ungefär 30 grader) så tror jag även att större fräsar får plats. Jag valde dock att montera avslutningsprofilen längre ut för att få ett större bord vilket också är en möjlighet.
Hur menar du? Vilken avslutningsprofil går att montera längre ut?badtastex skrev:Jag har inte någon kolossal fräs men för mig har det fungerat bra med monteringen i GTS 10 XC, eftersom jag kör med Wandels fräslyft (som i min setup går att tilta till ungefär 30 grader) så tror jag även att större fräsar får plats. Jag valde dock att montera avslutningsprofilen längre ut för att få ett större bord vilket också är en möjlighet.
Profil är väl egentligen ett felaktigt ordval då det nog är en gjuten bit men jsg menar den alubit som ditt skjutmått ligger på i din bild. Eftersom fästet är en plåtbit som går in i profilerna så går det att låta den sticka ut längre än du har på din bild. Jag har i alla fall inte sett några nackdelar med det - man bär ju ändå inte sågen när man har fräs och allting monterat så handtaget behöver inte ha samma hållfasthet.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag letar efter en fräs för permanent bordsmontering. Någon som har något mer att tillägga vad gäller Trend vs. Triton?