vectrex skrev:
244€ är ju väsentligt mycket billigare än 245£. Det verkar ju "bara" vara med 8 och 12mm hylsa, inte någon 1/2", sen är det ju CMT och ej Triton men det verkar ju vara samma fräs. Ingår veven?
Priset är ju under hälften vad jag sett den för i Sverige och så verkar den ju ha 400W mer än den engelska tritonfräsen. Det är nästan så att jag blir sugen på en fräs till:)

I denna filmen pratar han om att det är vissa skillnader mellan CMTs och Tritons modell.
[video=youtube;f_EWlY3XLWI]https://www.youtube.com/watch?v=f_EWlY3XLWI[/video]

Ja det var som fan...244€ och fri frakt. Jaja, jag får väl slita min Triton med hälsan och lära mig läxan att även inkludera italienska sajter när jag surfar verktyg och maskiner.

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Köpte Casals på en verktygs outlet utanför Barcelona. De två han hade.

vectrex skrev:
244€ är ju väsentligt mycket billigare än 245£. Det verkar ju "bara" vara med 8 och 12mm hylsa, inte någon 1/2", sen är det ju CMT och ej Triton men det verkar ju vara samma fräs. Ingår veven?
Italienarna säljer extra collets för 18 euro. Finns under övriga tillbehör. De levererade snabbt men vissa autosvar kom på italienska. Kan tipsa om billiga collets hos jvl europe för 11euro!
Veven vet jag inget om. Mejla o fråga.

Baas Henry skrev:
Har en triton tra001 med kreg router plate vilket har förborrade hål för just routern. (Även för fräslyften)

Mina erfarenhetet som nybörjare på fräsbord, långt ifrån proffs :) Hade en Bosch pof 1400 innan, och skillnaden är enorm. Otroligt smidigt att byta frässtål samt att ändra höjden. Samt en helt annan kraft, med boshen så segade den ihop vid tung belastning, nu med triton och samma frässtål. Är det som att skära smör.

Mycket nöjd! Rekommenderar starkt kreg plattan då hålen redan är borrade och pengen relativt billig.(gav 600kr om jag minns rätt)
Vet du (eller någon annan) var man köper denna kreg platta till bra pris? Eller köper den över huvud taget?

Baas Henry skrev:
Köpte min på tyska amazon. Länk :
[länk]

€10 billigare på spanska Amazon:
http://www.amazon.es/gp/product/B00LCEWNAI

För övrigt verkar den där italienska butiken riktigt intressant, bra priser på sågklingor också. Tyvärr verkar webbshopen lite trasig just nu.

• Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde Kontraprofilfräs med 1/2" skaft och lite annat. De har även butik på tyska eBay om jag minns rätt. Något på deras hemsida funkar inte när man vill sortera och det verkar vara fel text på ett par varor. De svarade snabbt på engelska mejl. Cmt har ju en bra pdf katalog på sin sida så man kan dubbelkolla art nr. Har en 1/2" collet med låsmutter till CMT om ngn behöver pga felbeställning.

Någon som vet eller som kan spekulera i om Tritonfräsen (TRA001) och CMT-fräsen har samma hålbild?

Funderar på om man ska köpa Kregplattan som är förborrad för Tritonfräsen eller en oborrad Kregplatta. Har en rejäl bit högtryckslaminerad björkplywood över som jag tänkte bygga fräsbord av.

Spekulera är jag bra på;) Jag tror hålbilden är samma men skulle kontakta Gustavsen och fråga eftersom dom säljer denna fräs i båda skepnaderna.

Jag körde på oborrad Incra, ganska nöjd med det beslutet eftersom jag ville ha min fräs ännu mer vinklad än ex förborrade kregplattan där fräsen sitter i 45 grader. Anledningen är att jag vill ha ut veven max från anhållet (har inte borrat vevhålet än) och ha dammsugarmynningen åt vänster. Jag satte min fräs via de 2 genomgående hålen som egentligen är till för sidoanhållet. Dom 4 hålen som är förborrade i kregplattan går till icke genomgående 1/4" hål i fräsen undersida. Jag tycker det är ok med 2 fästpunkter men min metallplatta är styvare än kregs plastdito. Hade nog inte varit helt bekväm med 2 skruvar och plastplatta.

Anyways, ska man borra själv till de 4 gängade hålen i fräsen ska man helst ha icke försänkt skruv med låg skalle. Då kan man köra kvistborren (i plast alltså, i metall blir det knepigare) ner för att sänka skallen och sen ha lite överstora hål så man får lite justermån och kan få fräsen exakt i centrum. Att borra 4 försänkta hål på exakt rätt position är lite svårt..försäkningen gör ju att man har typ 0 i justermån.

Edit. Min onoff knapp hamnar otillgänglig med denna lösning men jag har gjort som denne herre http://www.thewoodnerd.com/tips/tritonInterlock.html och behöver därför ingen åtkomst till onoff knappen. Min fräs ska bara sitta i fräsbordet med extern nollspänningsbrytare och då känns detta ok säkerhetsmässigt.

DSC_0192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Fin platta och bord. Har kikat lite efter incraplattorna men de verkar inte vara så lättillgängliga.

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Får nog bli en incraplatta istället för Kreg. Aluminium är ju rätt mjukt, borde gå att försänka så som du beskriver med kvistborr? Filmen från norska återförsäljaren så hade de ju en mall av transparent OH papper, borde man inte kunna borra tillräckligt exakt med en sådan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.