Blev rätt irriterad igår på billiga skräptvingar, dålig arbetsställning och en tving som inte orkar hålla i tillräckligt.
Någon som vet hur dessa funkar?
[länk]
[bild]
Gammal tråd nu, men den där funkar genom att man kan använda spaken som på en enhandstving för att få fast tvingen, och sedan skruva för extra kraft. En vanlig enhandstving kan inte ge samma kraft som en skruvtving, även om det sällan behövs.
Angående backningsbara Würth och andra fabrikat som nämnts i tråden så vill jag passa på att tipsa om att Würth har utförsäljning på dessa tvingar just nu. Jag köpte ett par av de kortare för 240 kr (exkl. moms tror jag). De har utgått. Personalen visste ej om den byts ut av en ny tving. Såg även idag att Bauhaus har en likande av Wolfcraft med samma backningsfunktion. Kändes ungefär lika robust. Undrar om de inte tillverkas i samma fabrik. Ett billigare alternativ. Nackdelen med dessa typer av enhandstvingar är att de är trögare i friläget. Det behövs handkraft för att dra isär den i friläget. Det är antagligen nödvändigt att det ska fungera så.