A Anhyan skrev:
Hej,
Varför inte titta på tomter mellan Västerås och Enköping nära Mälaren? Några förslag: Lybeck, Harkie, Tångsta.

Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.

Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.

På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.

Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?

• Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan slå ett slag för roslagskusten och Värmdö. Har varit MYCKET i de områdena och övervägt många gånger att flytta dit men insett att det blir tufft för mig med min utbildning/bakgrund att hitta jobb där.
Annars hade vi vart på väg nu. Men framöver lutar det ditåt.

Förstår också vad du menar med lugn och utan stök...
Glada barn som leker och, gapar och lever om ingår inte i "stök".
Är också trött på bilister som "äger gatan", inte visar hänsyn, polishelikoptrar som far runt på kvällar och nätter, halvstökiga skolor m.m. m.m.
Sthlm är inte idag som när jag växte upp.
Tack för tips, har du några samhällen att tipsa om på Värmdö exempelvis, i områden där det går att få tag på hus/tomt för max 5-6 mnkr totalt? Jag gillar också Värmdö, men kan ingenting alls om vilka samhällen som är schyssta att bo nära.

Finns många alternativ runt Mariefred/Stallarholmen/Läggesta/Åkers Styckebruk.

• Gilla
gene21stcsm och 2 till
  • Laddar…
N Nybörjarnybyggare skrev:
Kolla in Ekerö; tex Ekerö Sommarstad, Nyckelby, Rosenhill. Allt du önskar. Dessutom cykelavstånd till pendelbåten du åker till stan med (SL-kort). Sanduddens skola ska vara bra, ligger nära ovanstående.
Tack! Ja, mamma har kikat en del på Ekerö, bra med tips på skola och vilka samhällen som är bra!

A Anhyan skrev:
Tack för tips, har du några samhällen att tipsa om på Värmdö exempelvis, i områden där det går att få tag på hus/tomt för max 5-6 mnkr totalt? Jag gillar också Värmdö, men kan ingenting alls om vilka samhällen som är schyssta att bo nära.
Har inga konkreta bytips, men bor själv längst ut i Nacka, mellan Orminge och Gustavsberg, dvs nära gränsen till Värmdö kommun. Jag jobbar också i Gustavsberg. Det finns bra serviceutbud i och kring Gustavsberg (dvs enligt ditt önskemål att kunna handla) med t ex Värmdö marknad och Värmdö köpcentrum. Sedan finns förstås en del lokala affärer längre ut på Värmdö. Kanske någon annan här som har bättre koll på mer konkreta områden på Värmdö?

• Gilla
Anhyan
  • Laddar…
nikasp
Sambons bästa vän flyttade med familjen från Bromma till Nyköping. De fick ett rejält stort arkitektritat 70-talshus för fem miljoner så där räcker pengen långt i jämförelse med Stockholm.

Vi är också sugna på liknande men långt ifrån att börja kolla. Har bra hus och läge och förskola osv. men kriminalitet och stök stör mig rejält. Även om vi bor i bra område händer det grejer bara 2-3 km bort. Förra sommaren gick tonårsföräldrar ut med västar pga flera mopperån som skedde runtom i Sollentuna, även nära oss.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N Nybörjarnybyggare skrev:
Kolla in Ekerö; tex Ekerö Sommarstad, Nyckelby, Rosenhill. Allt du önskar. Dessutom cykelavstånd till pendelbåten du åker till stan med (SL-kort). Sanduddens skola ska vara bra, ligger nära ovanstående.
Budgeten för låg Ekerö Sommarstad och inte säkert man får plats i närmsta skolan heller (Sandudden) som är en populär skola. Ekerö lägger dessutom ner skolor längre ut på öarna just nu och har inget eget gymnasium. Mkt strul runt Träkvista (droger bl a).

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
MarCal MarCal skrev:
Finns många alternativ runt Mariefred/Stallarholmen/Läggesta/Åkers Styckebruk.
Ja, det är fler som tipsat om Läggesta/Stallarholmen, intressant! Vet väldigt lite om det området. Absolut värt ett besök!

Kan rekommendera Stallarholmen i Strängnäs kommun. Litet samhälle med Ica butik, värdshus mm. Skolan finns FK till Åk 6. Ca 15 minuter till Strängnäs och Mariefred/Läggesta (tåg tar 40 min till Stockholm C från Läggesta)

• Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Kolla på kommunen först. Vad är det för styre? Kommunskatt? Dessa säger mycket om det finns mycket problem. Österåker skulle jag rekommendera. Skärgårdsstad har jag kollegor som trivs utmärkt.

• Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Ta en titt på Lindholmen i Vallentuna.
Här bor vi lugnt och stillsamt, en enda väg rakt igenom byn men bra cykelväg intill.
Det är på landet men med alla bekvämligheter som roslagsbanan och Ica nära. Bra skola och otroliga strövarområden och elljusspår. 10min till Vallentuna centrum och lite större butiker, 18min till Arninge Centrum, 22min till Häggvik.

Hög efterfrågan så du får se om det ligger något ute, och till din budget är jag tveksam, men absolut mitt bästa tips, trivs otroligt bra, vi har bott här i 1 år.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Sambons bästa vän flyttade med familjen från Bromma till Nyköping. De fick ett rejält stort arkitektritat 70-talshus för fem miljoner så där räcker pengen långt i jämförelse med Stockholm.

Vi är också sugna på liknande men långt ifrån att börja kolla. Har bra hus och läge och förskola osv. men kriminalitet och stök stör mig rejält. Även om vi bor i bra område händer det grejer bara 2-3 km bort. Förra sommaren gick tonårsföräldrar ut med västar pga flera mopperån som skedde runtom i Sollentuna, även nära oss.
Hej,

Ja, Nyköping finns också med i tankarna. Bra tågförbindelser till Stockholm också. Man får se upp med inflygningen till Skavsta och närhet till E4, men området är väldigt fint!

Y Yetpak skrev:
Ta en titt på Lindholmen i Vallentuna.
Här bor vi lugnt och stillsamt, en enda väg rakt igenom byn men bra cykelväg intill.
Det är på landet men med alla bekvämligheter som roslagsbanan och Ica nära. Bra skola och otroliga strövarområden och elljusspår. 10min till Vallentuna centrum och lite större butiker, 18min till Arninge Centrum, 22min till Häggvik.

Hög efterfrågan så du får se om det ligger något ute, och till din budget är jag tveksam, men absolut mitt bästa tips, trivs otroligt bra, vi har bott här i 1 år.
Stort tack för tipset! Ska absolut titta på det området!

Nillenn Nillenn skrev:
Kolla på kommunen först. Vad är det för styre? Kommunskatt? Dessa säger mycket om det finns mycket problem. Österåker skulle jag rekommendera. Skärgårdsstad har jag kollegor som trivs utmärkt.
Hej, vi har faktiskt varit i Skärgårdsstad och tittat! Väldigt trevligt område. En kompis till dottern flyttade dit nyss.

Mellösa utanför Flen.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.