Finns många byar runt Knivsta som uppfyller kraven. Knivsta ”centrum” och Alsike är kört både på budget och storlek tomt, men utanför så ska det fungera ex. Lagga, Vassunda etc.

Sveriges yngsta och snabbast växande kommun. Även 5e tryggaste.

• Gilla
manjana och 2 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
En relevant fråga, jag kan ladda upp en karta!
[bild]
Kika på Knivsta, och angränsande "byar".
Det är en väl fungerande tätort som kommer att växa, bra kommunikation.
Och i slutändan, att ligga mellan Uppsala / Stockholm är en vinst på många sätt, tex utbildningsmöjligheter, jobbmöjligheter.
Dessutom är företag/affärer/köpcentrum lätt tillgängliga i Uppsala.

Vi var typ aldrig i Stocholm när vi bodde i Sigtuna. Bara Uppsala (eller Knivsta).

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Finns många byar runt Knivsta som uppfyller kraven. Knivsta ”centrum” och Alsike är kört både på budget och storlek tomt, men utanför så ska det fungera ex. Lagga, Vassunda etc.

haha, tänkte samma sak.

• Gilla
Move105
  • Laddar…
Allt norr om Stockholm - kontrollerar infartsleder för Arlanda. Finns på nätet definierat med db, antal landningar/starter per dag etc.

Vi kikade på hus i dessa trakter, och priset sjönk ofta en del med avseende på detta. Dock inte alltid.

• Gilla
pluthardt och 1 till
  • Laddar…
Sedan om man ska ha 1h in till Stockholm (jobb?)
Mer viktigt med att bo lantligt blir då sedan också hur nära man bor en tätort med affär etc.
Man kan bo nära en grundskola men ändå ha 2-3 mil in till ett samhälle med vettiga affärer etc.

Sommarstugeboende - man står ut med att handla en gång i veckan, men bor man fast så vill vissa kunna vara mer flexibla.
Cykla till kompisar. Ok. Men cykla till affär lika viktigt?

Efter att ha köpt fritidshus i Stallarholmen för tre år sedan kan jag varmt rekommendera att kolla på det alternativet. Skola finns, mycket barnfamiljer, men även surdegsbageri, slaktare och bra Ica. Mycket levande landsbygd jämfört med mina upplevelser av södra skärgården (givetvis personlig bild, som kan vara fel). Om inte närheten till saltsjön är ett krav skulle jag titta inåt landet, upplever det som mycket mer prisvärt (vilket var anledningen till att vi landade här). Skicka PM om du vill ha mer info.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:

Tryggast nu, men hur länge när kriminaliteten flyttar längre ut

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite grann som det där engelska paret som oroade sig för nytt storkrig & ville flytta nånstans där inget skulle hända.
De flyttade till Falklandsöarna strax innan kriget mellan UK & Argentina.....

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kommunen växer fort, problemen kommer som på köpet när fyrspårsavtalet styr produktionen i samhället till hyresrätter. Men det gäller ju alla platser. Jämför med Märsta så är det som natt och dag. Byarna lite utanför Knivsta är nog lugna tills dottern är mamma eller mormor själv.

• Gilla
Spoz och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Hej,
Björnlunda, Gnesta fyller nog de flesta kraven.
8mil fån Sthlm, 1mil till Gnesta & pendeltåg. Världens bästa ICA-handlare (Jarbells, en riktig lanthandel där man köper allt från hushållsost till smidd spik).
Skola F-6, sen blir det Gnesta.
Själv bor jag ytterligare 1 mil ut på landet utanför Björnlunda/Gnesta.
Stort tack för tips, jag ska kolla!

• Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Allt norr om Stockholm - kontrollerar infartsleder för Arlanda. Finns på nätet definierat med db, antal landningar/starter per dag etc.

Vi kikade på hus i dessa trakter, och priset sjönk ofta en del med avseende på detta. Dock inte alltid.
Bra tips, tack!

jonmo jonmo skrev:
Efter att ha köpt fritidshus i Stallarholmen för tre år sedan kan jag varmt rekommendera att kolla på det alternativet. Skola finns, mycket barnfamiljer, men även surdegsbageri, slaktare och bra Ica. Mycket levande landsbygd jämfört med mina upplevelser av södra skärgården (givetvis personlig bild, som kan vara fel). Om inte närheten till saltsjön är ett krav skulle jag titta inåt landet, upplever det som mycket mer prisvärt (vilket var anledningen till att vi landade här). Skicka PM om du vill ha mer info.
Super med tips från en boende i området! Ska titta på Stallarholmen!

L larka742 skrev:
Sedan om man ska ha 1h in till Stockholm (jobb?)
Mer viktigt med att bo lantligt blir då sedan också hur nära man bor en tätort med affär etc.
Man kan bo nära en grundskola men ändå ha 2-3 mil in till ett samhälle med vettiga affärer etc.

Sommarstugeboende - man står ut med att handla en gång i veckan, men bor man fast så vill vissa kunna vara mer flexibla.
Cykla till kompisar. Ok. Men cykla till affär lika viktigt?
Ja, det är mycket att ta ställning till. Men just nu skulle jag säga att cykla till kompisar och skola är viktigare än att kunna cykla till affären. Bor man lite mer på vischan så blir man per automatik mer bilberoende. Att det tar 15-20 minuter med bil till affären känns överkomligt exempelvis.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kolla in Ekerö; tex Ekerö Sommarstad, Nyckelby, Rosenhill. Allt du önskar. Dessutom cykelavstånd till pendelbåten du åker till stan med (SL-kort). Sanduddens skola ska vara bra, ligger nära ovanstående.

• Gilla
Allomfattande och 1 till
  • Laddar…
Har ni kollat på Värmdö? Kan möjligen bli svårt att hitta tomt för 2 Mkr, men kan vara möjligt om det är en bit ut i kommunen. Skärgårdsmiljlö, rätt stora tomter men ändå rimligt avstånd till stan. Finns bussförbindelser till Slussen, kommer bli ännu bättre kommunikationer när t-banan till Nacka blir klar.

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids[]=17818&item_types[]=tomt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.