27 793 läst ·
128 svar
28k läst
128 svar
Bästa byn i Mälardalen??
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Malmköping är trevligt, framförallt på sommaren.
2 matbutiker, apotek, vårecentral, systembolag och mkt småbutiker finns i köpingen. Skola finns.
Bor själv en bit utanför, mot Flen, och pendlar till Södertälje på ca 40 minuter enkel resa.
2 matbutiker, apotek, vårecentral, systembolag och mkt småbutiker finns i köpingen. Skola finns.
Bor själv en bit utanför, mot Flen, och pendlar till Södertälje på ca 40 minuter enkel resa.
Söder om Stockholm mellan Tullinge och Tungelsta ligger Runsten / http://www.runstenvillage.com/.
Där är ett nytt samhälle under etablering ute på landet i anslutning till en större ridanläggning.
Idag är det ca 60-70 hushåll som flyttat in och ca 30-40 tomter och hus är under etablering/byggnation.
De flesta av hushållen i området är barnfamiljer.
I dagsläget finns ingen skola utan barnen behöver kommunal skolskjuts eller att föräldrarna kör dem.
I höstas öppnades ett familjedaghem.
Det är ett lugnt och trevligt område ute på landet som jag själv bor i sedan lite mer än 2 år.
Bil är ett måste i nuläget då närmaste busshållplats ligger ca 4km bort.
De flesta tomter som finns till salu ligger på mellan 800 - 1200kvm.
Där är ett nytt samhälle under etablering ute på landet i anslutning till en större ridanläggning.
Idag är det ca 60-70 hushåll som flyttat in och ca 30-40 tomter och hus är under etablering/byggnation.
De flesta av hushållen i området är barnfamiljer.
I dagsläget finns ingen skola utan barnen behöver kommunal skolskjuts eller att föräldrarna kör dem.
I höstas öppnades ett familjedaghem.
Det är ett lugnt och trevligt område ute på landet som jag själv bor i sedan lite mer än 2 år.
Bil är ett måste i nuläget då närmaste busshållplats ligger ca 4km bort.
De flesta tomter som finns till salu ligger på mellan 800 - 1200kvm.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Helt klart Mariefred, finns service i form av apotek, två bra mataffärer, utlämningsställen, Systembolag, järnaffär, men även restauranger, sjönära, mycket natur och inte minst väldigt vettigt folk. Bra tågförbindelse och ligger preics vid E20, så det är enkelt att ta sig till Sthlm, Södertälje, Strängnäs mm. Långt till stök och bråk också.
Finns gott om tomter/fritidshus med stora tomter till rimliga pengar, det mesta är ju sjönära också. Köpte själv 2200 kvm tomt för 600k.
Finns gott om tomter/fritidshus med stora tomter till rimliga pengar, det mesta är ju sjönära också. Köpte själv 2200 kvm tomt för 600k.
PeMiKa
#62
Medlem · 1 inlägg14 m sedan
Söder om Stockholm mellan Tullinge och Tungelsta ligger Runsten / http://www.runstenvillage.com/.

ekaa88
#61
Medlem · 1 231 inlägg15 m sedan
Malmköping är trevligt, framförallt på sommaren.
P
perfred
#59
Medlem · 2 inlägg24 m sedan
A
Anhyan skrev:Tack för mycket konstruktiva förslag!Håller med om att Järlåsa är nice! Men jag skulle också titta vidare längs 72:an - framförallt Heby som blivit riktigt populär bland barnfamiljer
Tack för alla tips!
#62
Medlem · 1 inlägg14 m sedan
Söder om Stockholm mellan Tullinge och Tungelsta ligger Runsten / http://www.runstenvillage.com/.
ekaa88
#61
Medlem · 1 231 inlägg15 m sedan
Malmköping är trevligt, framförallt på sommaren.
P
perfred
#59
Medlem · 2 inlägg24 m sedan
A
Anhyan skrev:Tack för mycket konstruktiva förslag!Håller med om att Järlåsa är nice! Men jag skulle också titta vidare längs 72:an - framförallt Heby som blivit riktigt populär bland barnfamiljer
Tack för alla tips!
Hej
Jag föreslår att du kastar ett öga på Kjula med omnejd (Barva och Jäder) utanför Eskilstuna. Mycket bra skola 1-6, nära till E20 och därmed Stockholm mm.
jag har däremot ingen aning om vad som är till salu och priser.
lycka till
Hej,
Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.
Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.
På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.
Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?[/QUOTE]
Jag föreslår att du kastar ett öga på Kjula med omnejd (Barva och Jäder) utanför Eskilstuna. Mycket bra skola 1-6, nära till E20 och därmed Stockholm mm.
jag har däremot ingen aning om vad som är till salu och priser.
lycka till
Hej,
Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.
Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.
På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.
Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?[/QUOTE]
Pendling från Runsten i Haninge kommun till Stockholm City med bil till infartsparkering i Tullinge eller Flemingsberg och därefter pendeltåg tar det ca 40-45min enkel väg. Men nu i Corona tider är vi många i området som arbetar hemifrån.
Redigerat:
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Ska man bo icke centralt och pendla mot Sthlm så får man ju vara med på att ge sig iväg tidigt för att slippa Värstingeledens rusningsköer. Själv går bilen mot Sötälje 04.45, det är jag och långtradarna på 55an och alla djur såklartClaes Sörmland skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Lindholmen är fint men titta även på Kårsta och Ekhagen. Lite längre ut men du har fortfarande Roslagsbanan i direkt närhet. Från Kårsta är det inte heller så långt till E18.Y Yetpak skrev:Ta en titt på Lindholmen i Vallentuna.
Här bor vi lugnt och stillsamt, en enda väg rakt igenom byn men bra cykelväg intill.
Det är på landet men med alla bekvämligheter som roslagsbanan och Ica nära. Bra skola och otroliga strövarområden och elljusspår. 10min till Vallentuna centrum och lite större butiker, 18min till Arninge Centrum, 22min till Häggvik.
Hög efterfrågan så du får se om det ligger något ute, och till din budget är jag tveksam, men absolut mitt bästa tips, trivs otroligt bra, vi har bott här i 1 år.
Själv bodde jag några år mellan Finsta och Riala. Jobbade i Täby och det fungerade jättebra att pendla med bil, buss var lite omständigare tyvärr med massa byten. Barnen gick i förskola i Finsta, en jättebra skola faktiskt.
Bergshamra och Riala var lite charmiga båda två men kanske lite off om man ska pendla kommunalt in till stan.
Annars bor jag i en sådan by som TS letar efter nu men då jag tog mitt förnuft och flyttade hem till Bästkusten så är väl inte den relevant att nämna här
Hej!A Anhyan skrev:Hej,
Jag, min dotter och min mamma funderar på att sälja våra respektive bostäder och bygga ett generationsboende lite utanför Stockholm. vi är trötta på biltrafik, människor och stök.
Läget ska vara lantligt och vackert, men inte isolerat. Dottern är snart nio och behöver kunna cykla till kompisar och skola.
På önskelistan står, förutom en tillräckligt stor, odlingsbar, tomt (minst 2000 kvm) i ett vackert och tyst läge, en riktigt trevlig by med god sammanhållning, en bra skola, mycket barnfamiljer osv. vi kan tänka oss någonstans upp till dryga timmen med bil från Stockholm, och maxpris för tomt inklusive allt (el, vatten, avlopp, markberedning osv) på max 2 miljoner kronor.
Så alla eminenta Byggahusare, har ni några tips?
Östervåla är ett samhälle fem mil norr om Uppsala med rimliga tomtpriser och bra skola, bra kollektivtrafik, bra service och framförallt fin natur nybyggd skola m.m. Kolla med Mäklarcentrum i östervåla så kan de säkert ordna fram en tomt i bra läge.
Hej, ja i alla fall till en början kommer jag att pendla. Dock bara några dagar i veckan då vår verksamhet, vid post Corona, valt att vi ska köra på med hemarbete permanent 2-3 dagar per vecka. Därav att det ändå går med ganska lång pendling.C cpalm skrev:
