5 567 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Bästa budget 10gbit hemmanät
Sist jag höll på med hårdvara (det var några år sen iofs) var 10Gbe över koppar ganska meckigt och dyrt. Sådant man klarade sig vid 1Gbit (lite slarviga installationer, Cat5e kabel, lite för långa tåtar vid patchpanelen osv.) funkar inte vid 10GBe. Det var känsligt. Upprullade tåtar vid t.ex. patchpanelens baklplan fick vara längre än maxlängd, kabeln skulle vara av bra kvalité och kabellängderna inom gränserna. Sen drog nätkorten kännbart med ström (10-20W) och var dyra. Men det kanske har blivit bättre med tiden.
Det var sällan man såg 10Gbe över koppar, mesta var fiber (stamnät mellan switcharna alternativt SAN).
Det var sällan man såg 10Gbe över koppar, mesta var fiber (stamnät mellan switcharna alternativt SAN).
Produkterna som du kikat på är ju ändå överkomliga i pris om man tycker det är värt merkostnaden utöver 1 gbit.
Om du slår till på 10 GbE så får du gärna slänga upp lite benchmarks på nätverksprestandan. Ofta blir det en del bortfall i prestanda i praktiken pga. protokollen osv.
https://www.proshop.se/Switch/Netge...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
https://www.proshop.se/Naetverkskor...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Om du slår till på 10 GbE så får du gärna slänga upp lite benchmarks på nätverksprestandan. Ofta blir det en del bortfall i prestanda i praktiken pga. protokollen osv.
https://www.proshop.se/Switch/Netge...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
https://www.proshop.se/Naetverkskor...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Jag har aldrig varit med om att man drog 10Gbe "i väggar". Man använder det mest som stamnät för större serverrum samt backbone för vissa typ av distribuerade SAN (de flesta SAN körde 16Gbit FC iofs). Dvs. det var ytterst sällan man omvandlade 10Gbe till koppar då detta ansågs vara "nödlösning".Micke64 skrev:
Men tiderna förändras, du får gärna berätta hur det går med 10Gbe "hemma".
Klicka här för att svara