M
Iom att vi bygger om vill jag förbereda för 10gbit hemmanät. Att dra fram lämplig CAT kabel är ju inga problem, men vilken hårdvara ska jag köra på? Finns det bra och billiga 10gbe switchar med många portar? Många "budget"-switchar verkar ha 1-2 sfp 10gbit och resten vandla 1gbit portar. Eller är det fiber eller nått annat som gäller numera att dra fram till alla rum?
Jag har sneglat på https://www.dustinhome.se/product/5011026487/prosafe-plus-xs708ev2 som är 10gbe för TP-kabel. Det mesta annat som jag sett är SFP+ vilket är ju über dyrt?

Redigerat av moderator:
Jag tycker att du är för tidigt ute. Det kostar mer än det smakar. Nöj dig med att varje "klient" är kopplad med 1 Gbit/s till närmaste switch och ha möjligen 10 Gbits/s mellan switcharna och till server/NAS etc.
Det finns ju ändå inga "klienter" som klarar 10 Gbit/s.

Om behovet av 10 Gbit/s till klienterna uppstår i framtiden räcker det att byta switchar, som kommer vara mycket billigare än de är nu.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
För hemmanätverk brukar det räcka gott och väl med 1 Gbit. Det kostar ju som bekant skjortan med 10 Gbit i dagsläget. Men jag tror att det kommer börja ploppa upp 10 GbE för konsumentmarknaden de kommande åren. Asus släppte nyligen 10 GbE nätverkskort.

https://www.asus.com/Networking/XG-C100C/overview/

M
Jo, har 1gbit idag men vill ha mer. Naset räcker inte till att hosta VM image filer med bra prestanda, tex.

Nätverkskort kan man ju köpa, men de är väl kanske inte budget ännu.

Tack för länken till Asus kortet.

tommib
Är du säker på att nätverket är flaskhalsen? Det är extremt mycket mer sannolikt att din NAS och dess diskar är flaskhalsen.

När man börjar prata 10GbE (och för den delen 1GbE) är det viktigt med böjradier och hur kablar termineras mm. Är allt detta korrekt? Har du mätt hastighet i din installation?

M
Nej, det är nätet som är begränsningen. Jag maxar linan och jag har koll på grejerna i övrigt...

H
Kanske dags att börja titta på SCSI och FC och köra NAS till mindre krävande tjänster.

Ska du dra fiber ska du välja SingelMode.

M
Jag tänkte faktiskt köra tp-kabel cat6 om det är vettigt. Kör ju fiber på jobbet, men det är ju andra prisklasser...

Skulle det vara en lösning att köra wlan med 802.11ad? Då får du 7,2 Gbit, vad det blir i praktiken vet jag inte. Netgears X10-router med 802.11ad har en 10 GbE-port.

tommib
Om TS maxar en 1Gb-lina så är nog inte någon form av trådlöst nätverk (som inte är punkt-till-punkt och på forskningsstadiet) ett alternativ.

Är det så att du verkligen maxar 1Gb på multipla apparater blir jag först och främst extremt nyfiken på vad du gör hemma. Om det bara är två-tre burkar (+NAS) skulle jag satsa på 10GbE via SFP+ till just de burkarna. Det kommer kosta, ja.

• Gilla
antett
  • Laddar…
H
Vad har du för NAS? Är det 10Gbit? Är det SSD diskar?

H
Dra med 2-par singelmode men strunta i att sätta i kontakter. Fiber är billig per meter. Det är arbetet som kostar + inmätning.

Då finns fiber på plats ifall du behöve.

tommib
För att maxa en 1Gb-lina kontinuerligt (eller ens i burst) så behöver TS massiv diskcache och/eller RAID0 med SSD. Även de absolut snabbaste SSDerna ligger på runt 500MB/s och då är det burst.

Som sagt, jag är väldigt nyfiken på vad du gör som kräver den typen av prestanda....

• Gilla
tomnil och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För att maxa en 1Gb-lina kontinuerligt (eller ens i burst) så behöver TS massiv diskcache och/eller RAID0 med SSD. Även de absolut snabbaste SSDerna ligger på runt 500MB/s och då är det burst.

Som sagt, jag är väldigt nyfiken på vad du gör som kräver den typen av prestanda....
De snabbaste SSDerna idag ligger på 2-3 GB/s. Till exempel Samsung 960 Pro M.2 som sitter i Macbook Pro. Sedan går prestandan förstås ner för mindre filer.

late-2016-macbook-pro-benchmark-quickbench.jpg

crystaldiskmark.png

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Se där ja. Jag googlade bara lite snabbt men det var tydligen dåligt googlat...

Samtidigt är ju de siffrorna som sagt vid sekvensiell access av stora filer. Det är ett use case, men det finns många andra. TS sa t.ex. att han körde VM-filer från sin NAS och även om filerna är stora i sig så innebär användning en hel del random access, vilket borde dra ner hastigheten avsevärt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.