21 905 läst ·
65 svar
22k läst
65 svar
Bästa brytbladskniven
Har ett par sådana också, samma problem. Skräpprodukt enligt mig.F fangalid skrev:Halvt off-topic då det inte är en brytbladskniv men tänkte slänga in frågan här eftersom det är enligt mig samma kategori av verktyg.
Är det någon som har hultafors URA universalkniv?
Bladet låser inte i utfällt läge utan trycks tillbaka om man lägger tryck på bladet. Ska det vara så? Som en säkerhetsfunktion eller har jag fått ett måndagsexemplar? Det är ganska störande iaf så om det är en "feature" så ska jag nog kolla på en annan variant.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 889 inlägg
Är riktigt nöjd med min Olfa SRV-2, bladlåsningen har aldrig svikit mig! https://www.olfa.co.jp/products/productcategorydetail/24/184
Ska spana in en större brytbladskniv med, så följer tråden
Ska spana in en större brytbladskniv med, så följer tråden
Har en CK på jobbet som jag gillar känslan i, men tror inte den är så hållbar.
Någon som testat denna:
https://www.martor.com/en/products/safety-knives/product/secunorm-380-380005.html
Någon som testat denna:
https://www.martor.com/en/products/safety-knives/product/secunorm-380-380005.html
Brukar använda en Olfa SAC1 (https://www.olfa.co.jp/products/productcategorydetail/24/182). Som SVR1 men brantare bladvinkel, lite skalpellig. Väldigt vass och bra, även om den inte funkar till grövre grejer.
Igår så råkade jag bli indragen i en konstnärsbutik och medan hustrun fördjupade sig i olika färgnyanser och dess möjligheter så tittade jag runt lite och funderade på alternativa användningsområden för diverse material och pryttlar. Plötsligt i en hörna så uppenbarade sig en liten brytbladskniv som såg ganska trevlig ut. Efter en snabbkoll här i tråden så fick den följa med hem.
Jag har inte hunnit leta upp något som behöver skäras ännu men den känns väldigt trevlig i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte hunnit leta upp något som behöver skäras ännu men den känns väldigt trevlig i handen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Den kände jag igen, visar sig att jag har en A-300 hemma också, ligger i hobbylådan.
@jac, du är en naturbegåvning när det gäller att hitta verktyg och maskiner av hög kvalitet vill jag säga!
Japp, den där kniven är bra, Kort sagt!
En av fördelarna med NT Cutters knivar är att bladstyrningen/-kapslingen eller vad man nu skall kalla det hålls till ena sidan av kniven, i det här fallet till vänster vilket gör det extremt lätt att skära efter en linjal eller liknande. (För högerhänta...)
//Ronnie
En av fördelarna med NT Cutters knivar är att bladstyrningen/-kapslingen eller vad man nu skall kalla det hålls till ena sidan av kniven, i det här fallet till vänster vilket gör det extremt lätt att skära efter en linjal eller liknande. (För högerhänta...)
//Ronnie
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Det finns för många modeller så jag kan inte välja 
Jag blev också tvungen att prova en NT Cutter, behövde en 9 mm och de är inte dyra. Skulle vid närmare eftertanke köpt fler för frakten var dyrare än kniven.jac skrev:
Igår så råkade jag bli indragen i en konstnärsbutik och medan hustrun fördjupade sig i olika färgnyanser och dess möjligheter så tittade jag runt lite och funderade på alternativa användningsområden för diverse material och pryttlar. Plötsligt i en hörna så uppenbarade sig en liten brytbladskniv som såg ganska trevlig ut. Efter en snabbkoll här i tråden så fick den följa med hem.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde det inte gå att vända bladet för vänsterhänta? Ser ut att funka. Nog för att jag själv inte är felhänt men det finns ju sånna har jag hörtP Pysslarn skrev:@jac, du är en naturbegåvning när det gäller att hitta verktyg och maskiner av hög kvalitet vill jag säga!
//Ronnie
Där snackar vi kvalitets kniv, har haft min i 20.år var av tre av dessa användes den hela arbetsdagarna.hscn skrev: