S
Daniel_N skrev:
För att jag inte arbetar med rivning av plastmatta eller gipsning?

Vi (eller i alla fall jag) vill ha en brytbladskniv för att jag snabbt vill knna bryta av bladet och få ett nytt vasst. Dessutom går det att fälla ut den långt och böja hela bladet för att kunna skära längs en plan yta tex. Eller komma åt och skrapa med baksidan av bladet där det är trångt. Det kan inte en gipskniv. Den är dock bättre för att skära gips med. Men, som sagt...
oki. ren nyfikenhet. kanska bra på finsnickerisidan, rent byggnadsmässigt tycker jag att det ju bara är "gipsknivar" eller "mora". förutom då målare och kanske nån tätskiktsmontör
har en ritskniv, å "täljkniv" hemma

Får väl erkänna att det inte blir så mycket finsnickeri med dem. Mer allmänt fixande, öppna band på virkestravar, skära av pipar till silikontuber, skära tejp, rep etc. Närmaste finsnickeri är nog när jag skrapar bort halvtorkat lim med dem;)

S
Daniel_N skrev:
Får väl erkänna att det inte blir så mycket finsnickeri med dem. Mer allmänt fixande, öppna band på virkestravar, skära av pipar till silikontuber, skära tejp, rep etc. Närmaste finsnickeri är nog när jag skrapar bort halvtorkat lim med dem;)
har funnits en svin bra brytbladskniv. hamna under en större maskin. sen har jag surat å bara haft gipskniv.
kändes säker när man bröt.
jaja är du nöjd med den som du köpt, så kanske man ska testa

bygga_bo skrev:
Tack för återkopplingen Daniel! Hittade du Olfa i någon butik i närheten, eller är det beställning på nätet som gäller?
Hornbach har några Olfa modeller men jag kan inte säga vilka på rak arm.

Angående Hornbachs modell som jag visade ovan så var den kanon i början men höll inte måttet i längden. Den började snart kärva och bråka så jag köpte en Olfa istället, även den på Hornbach. Kan tyvärr inte kolla modellen just nu.

• Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Följde jac:s tips och tog en tur till Hornbach… Om jag räknade rätt hade de tolv olika modeller av Olfa brytbladsknivar på hyllan (plus en del ”specialare” som kartongknivar mm). Det var faktiskt mer än vad jag hade förväntat mig. Om man skall gnälla på något så saknades de lite lyxigare varianterna med gummerat grepp osv. Priserna kändes helt ok, men har inte lagt tid på att undersöka det närmre. Jag åkte därifrån med tre knivar…

Tre olika Olfa brytbladsknivar ligger på en korktavla, en SVR-1 ovanpå och två gula basic-modeller under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överst en 9 mm SVR-1 för 95 kr, i mitten en 9 mm A-1 för 55 kr och nederst en 18 mm BN-AL för 89 kr.

Nu har jag inte hunnit använda dem så mycket, men kan glatt konstatera att de känns avsevärt bättre än mycket annat jag använt genom åren. De båda gula knivarna känns väldigt basic, men funkar klockrent. Inget orimligt glapp i bladet, och låsningen håller emot även om man tar i rejält.

Den rostfria (SVR-1) är lite roligare att titta på och nättare att hålla i. Dock är bladlåsningen klart sämre än på den gula lillbrorsan – bladet åker med ut om man behöver ta i lite extra när man skär (jämför man låständerna ser man varför). Låsningen räcker dock normalt sett bra, och man kan förstås fråga sig om denna typ av kniv är rätt val om man behöver ta i, men jag tycker ändå det är lite störande.

• Gilla
Lillkorpen och 1 till
  • Laddar…
Efter långt sökande tror jag mig ha hittat den och den heter Olfa MXP-AL.
Lite initiala stresstester visar att den låser bladet i ett järngrepp, mekanismen är enkel, distinkt och silkeslen i användningen. Den ligger bra i handen och känns lättare än jag befarade.
Olfa MXP-AL kniv på en våg, visar 122 gram, bakgrund av rostfritt stål och "MADE IN JAPAN" text.
Skapa konto
Olfa MXP-AL byggkniv öppen på träyta med löst blad och hållare bredvid.
Skapa konto
Olfa MXP-AL kniv med låst blad och utbytt reservblad vid sidan på träunderlag.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Olfa MXP-AL
Intressant, tips på var man hittar den?

jac jac skrev:
Intressant, tips på var man hittar den?
Via amazon.de handlade jag. Det verkar vara en ganska ny model så få som hade till rimligt pris, ingen i Sverige.

• Gilla
jac
  • Laddar…
Halvt off-topic då det inte är en brytbladskniv men tänkte slänga in frågan här eftersom det är enligt mig samma kategori av verktyg.
Är det någon som har hultafors URA universalkniv?
Bladet låser inte i utfällt läge utan trycks tillbaka om man lägger tryck på bladet. Ska det vara så? Som en säkerhetsfunktion eller har jag fått ett måndagsexemplar? Det är ganska störande iaf så om det är en "feature" så ska jag nog kolla på en annan variant.

Jag har ett par NT Cutter i en liten variant (8-9 mm blad?) sen en kort karriär i reklambranschen (monterade reklam i form av film på bussar) och blir alltid glad när jag använder dem ... Säkert 20 år gamla nu, funkar lika bra fortfarande ..
De verkar ha en agentur i Sverige iaf... https://www.despec.se/maerken/nt-cutter?brandid=NTC

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Lägger också min röst på knivarna från NT Cutter, helt suveräna!

De här två har jag i snickarbrallorna

Två NT Cutter knivar på ett slitet träbord, en större och en mindre modell.
Skapa konto

Köpte dem på packoplock.se men har sett den stora hos Kontorsleverantören också.
Rekommenderas!

//Ronnie

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Liter återkoppling:

Köpte för drygt tre år sedan 2 st Olfa XH-1
[länk]
samt 2 st SVR-1
[länk]

De är utan någon form av konkurrens de bästa brytbladsknivar jag har provat (har bland annat använt Stanley, Bahco, Irwin, Festool). Hållbarhet är på en helt annan nivå än konkurrenterna. Ergonomin på XH-1 är väldigt bra, på SVR-1 är den varken bättre eller sämre än konkurrenternas. De används varje dag och förutom att den lösa kroken på SVR-1 omedelbart trillade av och försvann så har det varit noll problem, mycket välinvesterade pengar.
Trodde att jag skulle irritera mig på att bladet på XH-1 låses med vred, men det är inga problem alls, och det sitter verkligen på plats där det ska. SVR-1 har extremt tydliga "klick" för bladets positionering.
Tre år senare. Exakt samma knivar används fortfarande, dagligen. Fungerar på alla sätt utmärkt, precis lika bra som när de var nya.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

[bild]

Köpte dem på packoplock.se men har sett den stora hos Kontorsleverantören också.
Rekommenderas!

//Ronnie
Japansk kvalitet hos både NT Cutter och Olfa. Mekanism och utformning ser föresten väldigt lika ut hos båda, antar att de konvergerat genom åren :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har en Stanley som ser väldigt ruggad (hållbar) ut men den håller inte i bladet särskilt väl så man kanske skulle prova en sådan här - det var ju klart överkomligt pris.

P Pysslarn skrev:

[bild]

Rekommenderas!

//Ronnie
Har själv en A-300GR och den är riktigt trevlig att jobba med. Ligger väldigt bra i handen trots sin lilla storlek, har en skön tyngd i sig som ger en känsla av kvalitet.
Hela kniven andas kvalitet. Mycket nöjd med den.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.