Lightning skrev:
Smaken är som baken. :)
Jag gillar inte spikfickor överhuvudtaget på arbetsbyxor, jag klipper bort dom. När det ska spikas o skruvas åker snickarbältet på. När det gäller övriga fickor beror det ju på vilka saker man anser sig behöva vara laddad med sas. Personligen vill jag kånka runt på så lite som möjligt i fickorna.

I sidofickan har jag Hultafors dubbelhölster och en Pica. Tumstock bär jag nästan aldrig med mig längre utan har en BT5 i bältet.

Den värdelösa telefonfickan fick frugan sprätta bort.;)
Du har ju inte samma bekymmer som jag iaf. Kör med carpenter och fyller alla fickor med allt möjligt, det är knappt så att någon annan orkar flytta på dem :D

Nackdelen är att det blir för jobbigt att flytta över allt när det är dags att tvätta byxorna. Brukar ta ca 30 min varje gång det är dags för nya byxor, som tur är så behöver man inte byta dem så ofta :p

Paul-Staffanstorp
Tvätta byxorna ??????????? ;)

Skulle aldrig vilja förstöra min tvättmaskin genom att kasta in hantverkarbyxorna i den med tanke på all skit man samlar på sig i de olika fickorna, och tömma dem helt är nästan omöjligt. :(

Brukar bli tvungen att köra maskinen tom några ggr efteråt innan vi kör något annat, som sagt tur att det inte sker så ofta :p

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Så med andra ord är det inte så mycket av byxorna du använder... ;)

//Patrik
Byxorna gör inte så mycket. Det är den som är i dom som gör något. ;)

Redigerat:
Det är väl inga problem att rensa fickorna innan tvätt. Först en sväng med dammsugaren, sedan vänder man utochin på fickorna och blåser rent med tryckluften. Tar säkert 5 minuter.

Fast du missade att flytta över verktygen och knäskydden till de nya byxorna :p

Mina absoluta favoritbyxor är ett par från L Brador, utan spikfickor. De har några år på nacken och jag är inte säker på vilken modell det är, men det är ett par rätt enkla byxor, med några sidofickor och corduraförstärkning längst ned på benen. Kanske inte de mest praktiska med avseende på fickor osv, men grymt bekväma. Tyvärr har mitt midjemått rusat iväg på sistone, till den grad att jag inte får på mig byxorna längre. :(

I övrigt så har jag ett par Fristads, vanlig modell med spikfickor och utanpåliggande fickor för knäskydd och ett par motsvarande från Jobman. Det är helt ok byxor, de gör sitt jobb. Jag har hittills aldrig köpt några arbetskläder, utan de jag har kommer från tidigare arbeten.

thewolf skrev:
Fast du missade att flytta över verktygen och knäskydden till de nya byxorna :p
Nejdå. Har en kraftig damsugare. :)

Man skall ha en uppsättning knäskydd till varje par byxor. De tål maskintvätt. Dessutom skall man ha fler än ett par så att man kan byta lite då och då. Om man har ett par riktigt generalskitiga byxor med bilmekarolja osv, kan man tvätta dem i 60 grader med maskindiskmedel. Det sliter en aning på kläderna, så man skall inte göra det varje gång, och inte tillsammans med annat än skitiga arbetskläder.

är det bara jag som provat ITAB's http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=15881&plats_id=1303
eller Jobman Silverline http://www.jobman.se/index.php?id=79&backPID=79&productID=22&detail=
eller Björnkläder http://www.abutiken.se/sv/klader/midiebyxor/byxa-665-carpenter-co-marin.html

de har jag erfarenhet av o Björnkläder brallorna är mina klara favoriter när jag bygger på huset pga de är lite tajtare, och ITAB brallorna när ja hålls med allt från trädgård till verkstan m.m. där jag vill ha knäskydd, tumstock o kniv.

mattiasp skrev:
Man skall ha en uppsättning knäskydd till varje par byxor. De tål maskintvätt. Dessutom skall man ha fler än ett par så att man kan byta lite då och då. Om man har ett par riktigt generalskitiga byxor med bilmekarolja osv, kan man tvätta dem i 60 grader med maskindiskmedel. Det sliter en aning på kläderna, så man skall inte göra det varje gång, och inte tillsammans med annat än skitiga arbetskläder.
Lämnar alltid knäskydd och knivhölster kvar i byxorna vid tvätt, funkar hur bra som helst.

Förstår inte att det är så få tillverkare som kan göra ett riktigt lock över telefonfickan. Oftast sitter där bara en liten flärp med klen kardborre. Jättebra i dammiga miljöer och med vinkelslipar... nej, aldrig bra förresten!
Använder Snickers, dom har riktiga fickor :) Privat ett par med tunna inbyggda knäskydd, skönt när man bara ska ner på knä korta stunder som det oftast blir för mig hemma.
I jobbet är det riktiga knäskydd som gäller!

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

Redigerat:
är det någon som vet om det finns eller har erfarenhet av några snickarbyxor med

1. STRETCH i bak o gren? (typ som på friluftsbyxor?)
2. Goretex varianter
3. Vinterfodrade?

ITAB HADE ett par med stretch som hette 'Comfort' som jag tyvärr inte köpte innan de fick sluta med dem.. Priset var bara 429:- !

Vilka byxor är era favoriter nu inför sommaren?
Kör ni med hellånga, 3/4, shorts, zip-off eller rentav kjolen i sommar? :D

Är det någon som hittat lösningen på problemet för oss som har lite längre ben, dvs att man har knäskydden UNDER knäna när man går o står på knä? :confused: Det finns ju byxor med längre knäskydd, men har inte hittat nån i min butik som har passat..:(

Är det bara jag som vill ha fickor med blixtlås på arbetsbyxorna? Hittar bara ett fåtal modeller som har det.
Vill gärna ha något att lägga nycklar etc i.
Någon som kan tipsa om en bra byxa med blixtlåsfickor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.