85 462 läst ·
212 svar
85k läst
212 svar
Bästa arbetsbyxorna
Jag har testat Harald Nyborg, nån på Biltema och ett flertal Bluewear från Jula med liknande resultat. Helt ok men ändå ingen höjdare tyvärr. Dålig planering på vissa fickor. För klena spikfickor, hammarhanken för smal på många för vissa hammare (t.ex min hulta 16oz med glasfiberskaft. Värst var Julas billigaste bluewear där sömmarna släppte överallt o fickorna därför gick sönder...berg35 skrev:
För mig som hemmapulare så valde jag till slut fristad cordura. Trivs skitbra o med tanke på hur lite man sliter på dem så lär de hålla så länge så priset kvittar nästan. Vad är väl de 500-600 kr det skiljer under flera års användning, alltså lätt värt enligt mig.
Nu ska jag bara hitta bra shorts eller piratbyxor..
Vart köper man dem till bäst pris?kinglolle skrev:Jag har testat Harald Nyborg, nån på Biltema och ett flertal Bluewear från Jula med liknande resultat. Helt ok men ändå ingen höjdare tyvärr. Dålig planering på vissa fickor. För klena spikfickor, hammarhanken för smal på många för vissa hammare (t.ex min hulta 16oz med glasfiberskaft. Värst var Julas billigaste bluewear där sömmarna släppte överallt o fickorna därför gick sönder...
För mig som hemmapulare så valde jag till slut fristad cordura. Trivs skitbra o med tanke på hur lite man sliter på dem så lär de hålla så länge så priset kvittar nästan. Vad är väl de 500-600 kr det skiljer under flera års användning, alltså lätt värt enligt mig.
Nu ska jag bara hitta bra shorts eller piratbyxor..
Jag skulle rekommendera att du åker till en bra lokal handlare så du kan prova några olika jobsafe, fristad, blåkläder för att det som passar perfekt för mig är värdelöst för dig kanske. Men lägg de där extra kronorna o lilla tiden så har du bra byxor för några år framöver
Som hemmafixare så får ju brallorna stå ut med i princip allt som skjorta o kavaj inte är lämpliga plagg för.
Mao så blir dom nergrisade med olja, bruk, färg, avloppsmög, slipdamm, allmän skit, jord, gräs osv osv.
Är man sen heller med i handspikarklubben så ofta så brukar jag välja att köpa långbrallorna på tradera när dom poppar upp där titt som tätt. Piratbyxorna blir gärna biltemas som kostar typ 270kr. Dom blir lite grådaskiga med tiden annars är dom helt ok till en bråkdel av vad märkesbyxor kostar.
Mao så blir dom nergrisade med olja, bruk, färg, avloppsmög, slipdamm, allmän skit, jord, gräs osv osv.
Är man sen heller med i handspikarklubben så ofta så brukar jag välja att köpa långbrallorna på tradera när dom poppar upp där titt som tätt. Piratbyxorna blir gärna biltemas som kostar typ 270kr. Dom blir lite grådaskiga med tiden annars är dom helt ok till en bråkdel av vad märkesbyxor kostar.
Ni har fortfarande inte nämt Blåkläders kilt! Kan hålla med om att den inte är ultimat om man behöver stå mycket på knä, men den är lätt skönare/svalare än både shorts och piratbrallor.
Vad gäller knäskydd är tipset att se till att skydden fyller ut hela knäskyddsficka. Har gjort misstaget att köpa för smala skydd och det är ett evigt bökande för få skydden under knäna.
/M
Vad gäller knäskydd är tipset att se till att skydden fyller ut hela knäskyddsficka. Har gjort misstaget att köpa för smala skydd och det är ett evigt bökande för få skydden under knäna.
/M
Fristads cordura är mitt val också, bra passform och bekväm modell. Har även ett par tranemo canvasbyxor som jag gjort piratbralla av, supersköna. De blir som ett par riktigt inkörda jeans efter ett tag, okej inget som håller livet ut, men väldigt bekväma, dock ej några spikfickor på dem... blir mest målning och solskensjobb i dem. Jag har ju trots allt ett snickarbälte till spiken. 
Produkter som diskuteras: "snickarbälte"
Snickarbälten
Snickarbälten är ett oumbärligt verktyg för alla som arbetar inom bygg- och hantverksyrken. De ger inte bara en praktisk förvaringslösning för alla dina verktyg och tillbehör, utan hjälper också till att hålla dina händer fria så att du
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Själv upplever jag "spikfickor" på arbetsbyxor som tämligen värdelösa(oavsett märke på byxan)då de är alldeles för tunna o snabbt slits ut.Däremot kan man ju ha annat än spik i dom... När jag ska spika el.skruva trycker jag ner spikfickorna i de vanliga sidofickorna o sätter på mig ett bekvämt verktygsbälte i kraftigt smidigt läder.Det slits inte ut i första taget under förutsättningen att du köper ett bekvämt o bra kvalitetsbälte.d^_^b
Jag har exakt samma erfarenhet, hade ett par bluewear för typ hundringen.kinglolle skrev:
Efter mindre än en sommar var dom bara trasor, det var mer hål än söm på dom :@
Nu har jag ett par drygt dubbelt så dyra bluwear, dom är bättre, men kvalitet är aldrig ett ord jag skulle skriva på dom.
Ibland tänker jag att jag borde ge mig in i proffsklädes-träsket. Men jag har inte orkat än...
Jag fortsätter bevaka tråden.
Det skulle jag aldrig kunna göra, ty jag skulle skämmas så att mina långkalsonger tittar fram där nere ända fram till midsommar.Paul-Staffanstorp skrev:
Det blev ett par Snickers Workwear Duratwill byxor i dag med några små tillbehör. Köpte en flexi hammarhållare som är gummidoppad metall som passar i kardborrefästet på byxan och som inte är ivägen när man sätter sig i bilen. Den fungerade över förväntan. Köpte även en väst och en verktyg/spikficka som man hänger på i samma system av karborrefästen. Det var också kanon. Snickers har några riktigt bra lösa verktygsfickor som kan hängas på sidan av väst/byxor eller i bältet. Klart värt att kolla upp.
http://www.billigaarbetsklader.se/s...=0&defps=10&pagesize=50&pagenum=3&useparams=0
http://www.billigaarbetsklader.se/s...=0&defps=10&pagesize=50&pagenum=3&useparams=0
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu håller ju jag till i den varmare delen av Sverige och sysslar mest med inomhusarbete så långfillingar är helt ointressanta för min del så det problemet ni har i Lappland slipper jag...