Vilken är den bästa (läs: enklaste med flest egenskaper) P1-adaptern för Home Assistant?

• Currently One (https://currently.one/)

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    32
En närbild på ett lödverktyg och en ESP32 mikrokontroller kopplad med kablar på ett bordstäcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här var ett fantastiskt kul projekt, stor tack till alla i denna tråd/diskussion. Jag har lärt mig massor med intressanta saker och fått blodad tand med dessa ESP microcontrollers.

Jag kör HomeAssistant på en RBPi3+ och det kan vara värt att tänka på att minnet inte räcker till för att kompilera koden OTA på den. Man måste koppla in microkontrollern via USB och tanka upp prgrammet den vägen. Det blir inte ett tydligt fel, Pi'n bara hänger sig. Det blir nog att investera i en Pi5 så småningom.

Har även knåpat ihop en ESP32 Cam för övervakning som jag testar nu, detta projekt inspirerade vidare utforskning av möjligheterna.

• Gilla
johanoloflindberg och 3 till
  • Laddar…
Det är när bastun slås på som mätarna reagerar i den andra videosnutten. En relaterad fråga. Ibland så ser man att lasten på en fas kan uppgå till 28 A, under ett par minuter. (Vi har säkrat för 20 A) Är det så tröga säkringar eller ska man räkna med A/(Roten ur 2) ?

J
Gjorde precis en https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini med en gammal Wemos D1 ESP8266 och en kapad RJ-12 sladd.

5 minuter efter jag kopplat in den (funkade direkt!) hittade jag ett element som stod på i onödan. 300W gratis. Och kan konstatera att inget annat ligger och drar i nyköpt hus. Bara mina 41 nätverks-watt 😎

Bästa projekt-ROI ever! Tack psvanstrom och beaky2000 och byggahus för tipset.

• Graf över momentan aktiv import i kW som sjunker från ca 0.35 kW till nära 0 kW mellan kl 17:46 och 17:50.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nuco och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.