Håller på att slipa spånväggar för fullt hemma och nu har den lånade slipen gjort sitt.

Är en Skil excenterslip 125mm med dammsugaranslutning.

Den har fungerat fint men som sagt nu ska jag köpa en egen.

Vilken ska jag köpa ??

Vill ha kvalité men inte till ett allt för högt pris, kommer att använda den till hela övervåningen och garaget ( är spån överallt ! ) så den kommer att gå varm !

Har funderat på en Bosch PEX 400 AE

Skulle bli tacksam för lite tips :)

Budget?
Den bästa heter Festool Rotex 125, och kostar ca 3600 +moms

M
Eftersom jag är mycket för kvalitetsmaskinerna så får jag ju hålla med föregående skrivare :D

Tycker dock att priset verkar vara i högsta graden.. 3600 inkl låter mer troligt? Nånstans runt dom siffrorna slutade min iallafall.

Fel av mig. Listpriset är 3265 + moms = ca 4080 inkl. Personligen betalade jag 3264 inkl, men det är en helt annan historia. Jag har en bra kontakt.

Jag hade just en AEG 460 nånting?, men gjorde mig av med den och köpte en Festool RO 125. AEG:n är en helt OK maskin. Den kommer att hålla hela vägen. Den kan emellertid inte mäta sig med Rotexen när det gäller prestanda och förmåga att suga upp damm. Man får tre AEG för en Festool.

Jag kör en Metabo SX E 425.
Hiskeligt bra maskin (vi har en likadan där jag jobbar) med löjligt bra livslängd.
Papprena sitter stenhårt men är ändå väldigt smidiga att byta.
Dessutom är dammsugarmunstycket av "standard" storlek, så nästan vilken dammsugare som helst passar utan några fåniga adapters.

Pris? Ptja, min var ett demoex så jag fick den för fjuttiga 650.- inklusive fyra meter riktig gummikabel. 8-)
Annars cirka 1500.- inkl. moms.

Ingen som har erfarenheter av Bosch ?

Hade gärna köpt en Festool men det känns nästan lite svidande med 3500 - 4000:- för en slip. :-[

Illunion, hur tycker du att dammutsuget fungerar till Metabon? Jag är på jakt efter en excenter med hör verkningsgrad och bra dammutsug, men bryr mig mindre om ytfinish och buller (kolla in min excentertråd så fattar du varför...)
/Englund

Englund, hm ärligt talat så vet jag inte riktigt.
På jobbet har vi aldrig anslutigt någon dammsugare någonstans (det SKA vara spån på golvet i en snickarverkstad!) och hemma har jag ännu inte använt den riktigt för att kunna testa ordentligt.

Men i vilket fall som helst så blåser det en rackarns massa damm ur utsuget när det är öppet, alltså när ingen dammsugare är ansluten.

Jag har en Metabo SX E 425 XL, 150 mm
den har jag slipat ner parketgolvet med i en lägenhet. Dammsugningen funkar kalas inget damm alls. har även slipat tak med lika bra resultat.

Kan varmt rekomendera Metabon.

MVH Tobbe

Den AEG som vi pratat om är troligen samma som Milwaukeen i testet. De ser mycket snarlika ut, och Atlas Copco ägde båda varumärkena på den tiden det begav sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.