7 871 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Bäst verktyg till billigast pris?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Som Hemilaga säger, nätanslutet är billigare, begagnat ännu billigare. Men billigast är att inte köpa verktyg man inte behöver. Till en villa behöver man typ bara en skruvdragare och grästrimmer på batteri. Såga gör man med fogsvans
Nå... riktigt så extrem minimalism skulle jag inte rekommendera. Fast allt beror på vad man skall göra.
Byter man brädslåning på hela huset eller bygger ett ordenligt garage så har både kapsåg och bordscirkelsåg tjänat in sig innan det är färdigt.
Själv skulle jag vara totalt handikapad och frustrerad utan en 200 amperes sticksvets och en kraftig pelarborrmaskin och en stor snickerikombimaskin. Att leva utan traktor och frontlastare skulle också vara svårt...... I dag var det några stenar i 500-kilosklassen som jag omöjligt skulle ha kunnat flytta ens 50 meter för hand med min dåliga rygg.
Å andra sidan kan någon som bara bor i sitt hus utan att göra någonting själv klara sig med en borrmaskin och en hammare och en fogsvans och en mattkniv och några borrar och skruvbitsar.
Allt beror på hur mycket man gör själv..
En hyfsad uppsättning bra verktyg är en grundförutsättning om man skall få någonting uträttat.
Fast jag tror fullt och fast att det är bättre lönsamhet i att satsa på ett mindre antal mångsidigt användbara verktyg av god kvalitet och lära sig använda dem ordentligt än att fylla ett helt garage med billiga grunkamojer.
Byter man brädslåning på hela huset eller bygger ett ordenligt garage så har både kapsåg och bordscirkelsåg tjänat in sig innan det är färdigt.
Själv skulle jag vara totalt handikapad och frustrerad utan en 200 amperes sticksvets och en kraftig pelarborrmaskin och en stor snickerikombimaskin. Att leva utan traktor och frontlastare skulle också vara svårt...... I dag var det några stenar i 500-kilosklassen som jag omöjligt skulle ha kunnat flytta ens 50 meter för hand med min dåliga rygg.
Å andra sidan kan någon som bara bor i sitt hus utan att göra någonting själv klara sig med en borrmaskin och en hammare och en fogsvans och en mattkniv och några borrar och skruvbitsar.
Allt beror på hur mycket man gör själv..
En hyfsad uppsättning bra verktyg är en grundförutsättning om man skall få någonting uträttat.
Fast jag tror fullt och fast att det är bättre lönsamhet i att satsa på ett mindre antal mångsidigt användbara verktyg av god kvalitet och lära sig använda dem ordentligt än att fylla ett helt garage med billiga grunkamojer.
Nej vem måste ha en borrmaskin när det finns sådana här
Eller en sådan här som min far hade när han var ute och monterade persienner hos folk, Behövde borra igenom för vredet som man vinklar persiennerna med då de sitter mellan rutorna
Och en riktig händig person har givetvis inget annat än en fogsvans
när han bygger altaner och givetvis spikar allt för att bara komma på tanken att dra i 2000 skruv med en sådan här vore väl lite väl jobbigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller en sådan här som min far hade när han var ute och monterade persienner hos folk, Behövde borra igenom för vredet som man vinklar persiennerna med då de sitter mellan rutorna
Och en riktig händig person har givetvis inget annat än en fogsvans
när han bygger altaner och givetvis spikar allt för att bara komma på tanken att dra i 2000 skruv med en sådan här vore väl lite väl jobbigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag kör handverktygen på batteri i första hand. Klev efter lite funderande för ett par år sen ner i Ryobiträsket och är hittills nöjd med det. Även om det inte är de smidigaste verktygen, så har de hållit än så länge. Började med ett kit där jag ”behövde” tre av fyra verktyg och även har använt det fjärde, samt har köpt tre–fyra till i samma serie.
För mig är det bekvämt att exempelvis kunna ha två skruvdragare (en för förborrning och en för skruvning) samt en cirkel- eller sticksåg framme, alla med batterier i. Och om jag laddar ur någon kan jag byta till det fjärde batteriet (det är så många jag har), eller till nöds flytta runt batterier mellan de maskiner jag använder.
Nåt annat jag är mycket nöjd med är kanttrimmern. Jag trimmar av gården på ett och ett halvt batteri typ. Praktiskt då att ”automatiskt” ha några i reserv.
Kanske skulle jag uppskatta någon enstaka maskin av bättre kvalitet, men för mig har serietänket varit mer värt. Kanske hade en än billigare serie räckt också, det vet jag inte heller, men som det är nu har jag nog betalat strax under 1.000 kr per verktyg, inkl. batterier genom att handla till kampanjpriser. Det är bra nog för mig.
För mig är det bekvämt att exempelvis kunna ha två skruvdragare (en för förborrning och en för skruvning) samt en cirkel- eller sticksåg framme, alla med batterier i. Och om jag laddar ur någon kan jag byta till det fjärde batteriet (det är så många jag har), eller till nöds flytta runt batterier mellan de maskiner jag använder.
Nåt annat jag är mycket nöjd med är kanttrimmern. Jag trimmar av gården på ett och ett halvt batteri typ. Praktiskt då att ”automatiskt” ha några i reserv.
Kanske skulle jag uppskatta någon enstaka maskin av bättre kvalitet, men för mig har serietänket varit mer värt. Kanske hade en än billigare serie räckt också, det vet jag inte heller, men som det är nu har jag nog betalat strax under 1.000 kr per verktyg, inkl. batterier genom att handla till kampanjpriser. Det är bra nog för mig.
En annan invinkling på det hela är att väldigt många verktyg håller mycket bättre om man förstår verktyget och använder det på "rätt" sätt. T.ex. har jag en Meec borrhammare som fungerar jättebra. Och är nu runt 10 år gammal och har fått gå hårt åt många gånger. MEN, jag vet om att det är en rutten borrhammare, den vill bara röra sig rakt framåt och knacka sig in. Och det är så jag använder den. Som kontrast kan jag då nämna min svåger som köpte en borrhammare på biltema och var sjukt missnöjd med den. Han sa att han försökte "bända loss" lite betonggolv men då gick skiten sönder... Och så hade han mage med att jämföra det med ; "ifall det varit en Hilti så hade man allt kunna bända hur bra som helst". Ja, en Hilit är av många orsaker byggd som en pansarvagn i jämförelse med en billighetsprodukt från biltema. Men vill man bända loss betong med en billig biltemalösning så får man köpa 2 produkter. En billig borrhammare för att göra ett hål och ett kraftigt spett för att börja bända! Tyvärr så är inte en biltema borrhammare en bra referens jämfört med dyrare proffsprodukter.
Så kontentan är att de flesta billiga verktyg gör ofta sitt specifika arbete helt okay! Men räkna inte med några fräcka extrafunktioner.
Jag har köpt in mig på Bosch blå - serien med batteridrift. Är jättenöjd. Men har köpt på mig fler och fler verktyg under 4 år.
Före det hade jag en Cocraft blå skruvdragare. Den var väl okay men det är väldigt mkt mer känsla i verktyget när man lägger på lite mer pengar.
Så kontentan är att de flesta billiga verktyg gör ofta sitt specifika arbete helt okay! Men räkna inte med några fräcka extrafunktioner.
Jag har köpt in mig på Bosch blå - serien med batteridrift. Är jättenöjd. Men har köpt på mig fler och fler verktyg under 4 år.
Före det hade jag en Cocraft blå skruvdragare. Den var väl okay men det är väldigt mkt mer känsla i verktyget när man lägger på lite mer pengar.
Jag har handlat (alldeles för) mycket på Jula genom tiderna. Dels för att dom har bra pris/kvalitets-index tillsammans med stort utbud, dels för att deras återköp/reklamationspolicy och trevliga personal uppväger kvalitetsbristerna.13th Marine skrev:
Eftersom jag är medlem och ”blippar mitt körkort” varje gång jag handlar så behöver jag inte fundera på om jag sparat kvittot heller.
Jag började min renovering av hus för mer än 25 år sedan med en fogsvans, skruvdragare Fern 12v och en billig sticksåg. Allt annat var mejslar, tänger och en skiftnyckel. Gick alldeles utmärkt om än att det tog mer tid mot idag. Och en gammal borrmaskin med skruv chuck. 
Klicka här för att svara