7 870 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Bäst verktyg till billigast pris?
Harald Nyborg kan ju även sälja dewalt eller andra märkes maskiner till billig peng... men inte säkert du har en Harald nyborg i närheten? Annars har ju tex hornbach bra priser på Bosch och Dewalt imellanåt.
Men billigast maskiner överlag, ja det är ju Biltema eller Jula.
Men billigast maskiner överlag, ja det är ju Biltema eller Jula.
Det har bättre pris kan man tro, men som alltid får man vad man betalar för. Ibland får man en bra produkt och ibland inte. Det kan man inte veta innan och det är nog 50/50 tycker jag. Rörliga delar i plast och alltid billigast möjliga snålväg gör att grejerna nog har betydligt mindre än halv livslängd jämfört med kvalitetsgrejor, kanske ned mot en tiondel. Övre mellansegmentet med Makita osv kostar sällan tio gånger mer utan kanske tre. Ryobi är kanske ett bra mellanting som kostar dubbelt men är långt över dubbelt så bra? Sedan måste man begränsa sig. Jag har också Biltemagrejor, att byta däck höst och vår på en bil tarvar för mig ingen Kamasadomkraft. Den som meckar mycket har troligen något sådant.Systemkalops skrev:
Har köpt två utav denna modell. En äldre utan batteristatusindikering på batteripacken och en med.Systemkalops skrev:
Båda funkar bra. Ingen snickare skulle använda en sådan, men som vanligt lär den duga för medeltungt hemmapyssel.
Man behöver inte begränsa sig till ett märke. Lägg pengar på det du använder mest, antagligen en vettig skruvdragare. Själv har jag en bra skruvdragare från Makita, bra gersåg från Bosch Professional men en billig cementblandare från Meec.
Mvh
Mvh
Nej självklart inte. (Jag har flera kompisar som använder Bosch...A abygg skrev:
Ja, lägg pengar på skruvdragare, och sedan på en vettig sticksåg, känn efter och efter ett tag på en vettig excenterslip. Då vet du om du tycker det är värt pengarna för bra grejor och kan spara ihop till den där kap-geren som du då kanske vill ha.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Under studietiden skämtade vi om att man köpte aldrig verktyg på Jula, man bara lånade dem mot deposition som man fick tillbaka när man lämnade tillbaka det defekta verktyget utan att ha hunnit klart det man skulle göra.
Har hört nåt liknande av bror min. När jag visar mina verktyg så märker jag att det inte är den typen verktyg han skulle använda om det inte behövdes.13th Marine skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag har använt Biltema skruvdragare på jobbet, funkar bra. Cocraft från classe är ganska prisvärt det med. Vad som är intresserant är att batterierna även passar grästrimmer.
Meec
Biltema
Cocraft
Ryobi
För bara några år sedan var budgetgrejerna urusla. Men utvecklingen har gått fort. För hemmafix räcker i princip vad som helst men glöm att borra i betong med en prisvärd slagborr, där är det borrhammare som gäller. En meec borrhammare är bättre än en dyr slagborr/skruvdragare i betong
Meec
Biltema
Cocraft
Ryobi
För bara några år sedan var budgetgrejerna urusla. Men utvecklingen har gått fort. För hemmafix räcker i princip vad som helst men glöm att borra i betong med en prisvärd slagborr, där är det borrhammare som gäller. En meec borrhammare är bättre än en dyr slagborr/skruvdragare i betong
Eller en billig slagborrmaskin men med ett bra borr funkar skapligt.
Johannes Carlsson skrev:
Jag har använt Biltema skruvdragare på jobbet, funkar bra. Cocraft från classe är ganska prisvärt det med. Vad som är intresserant är att batterierna även passar grästrimmer.
Meec
Biltema
Cocraft
Ryobi
För bara några år sedan var budgetgrejerna urusla. Men utvecklingen har gått fort. För hemmafix räcker i princip vad som helst men glöm att borra i betong med en prisvärd slagborr, där är det borrhammare som gäller. En meec borrhammare är bättre än en dyr slagborr/skruvdragare i betong
Om du verkligen vill ha en fungerande omgång verktyg för rimliga pengar så är det absolut viktigaste steget att utesluta onödiga grunkamojer.
Både reklamen och grupptrycket vill ju få folk att tro att de behöver oändliga mängder med prylar som egentligen inte fyller någon annan funktion än att inbilla folk att de har verktyg..... tills de försöker få något arbete gjort...... och märker att de inte kan men förstår inte att det beror på dåliga verktyg....... och tror att oförmågan beror på dem själva...... och tror att de måste köpa ännu mer onödiga grunkamojer.
Jag anser att det är slöseri med pengar att ha batteridrivna maskiner där nätanslutna skulle fungera. Batterimaskiner är i allmänhet svagare byggda för att inte bli för tunga för att användas med batteriet på och så har de mindre effekt så arbetet går långsammare. Dessutom åldras batterierna och slutar fungera innan maskinen är utsliten om den bara används för husbehov. Att köpa nytt oftare än nödvändigt är slöseri.
Av de här orsakerna har så gott som alla mina elverktyg sladd och går på nätström.... undantagen är batteriborrmaskinen och ficklampan och mobiltelefonen.
För husbehov behöver du inte så många elmaskiner. Generationen före oss arbetade ju på förtjänst på byggen nästan helt utan elmaskiner och det gick bra även om arbetet gick något långsammare än med elmaskiner.
De mest prisvärda verktygen är i allmänhet begagnade verktyg av toppkvalitet.
Man kan hitta dem på loppmarknader och sterbhusauktioner och på annons..... och på skroten och på sophanteringen. En av mina borrmaskiner är upphittad på sophanteringen för 18 år sedan..... och den fungerar bra än i dag efter att ha fått ny chuck två gånger och ny kondensator en gång.
Så sent som i torsdags hittade jag en fin Woden skruvtving på skroten. Den kostade ungefär 20 cent (kring 2 kronor).
Fast om man köper begagnat gäller det att lära sig bedöma vad man kan reparera och vad man inte kan. Är man osäker på om det går att reparera eller om det kräver mycket arbete måste ju priset vara därefter.
Både reklamen och grupptrycket vill ju få folk att tro att de behöver oändliga mängder med prylar som egentligen inte fyller någon annan funktion än att inbilla folk att de har verktyg..... tills de försöker få något arbete gjort...... och märker att de inte kan men förstår inte att det beror på dåliga verktyg....... och tror att oförmågan beror på dem själva...... och tror att de måste köpa ännu mer onödiga grunkamojer.
Jag anser att det är slöseri med pengar att ha batteridrivna maskiner där nätanslutna skulle fungera. Batterimaskiner är i allmänhet svagare byggda för att inte bli för tunga för att användas med batteriet på och så har de mindre effekt så arbetet går långsammare. Dessutom åldras batterierna och slutar fungera innan maskinen är utsliten om den bara används för husbehov. Att köpa nytt oftare än nödvändigt är slöseri.
Av de här orsakerna har så gott som alla mina elverktyg sladd och går på nätström.... undantagen är batteriborrmaskinen och ficklampan och mobiltelefonen.
För husbehov behöver du inte så många elmaskiner. Generationen före oss arbetade ju på förtjänst på byggen nästan helt utan elmaskiner och det gick bra även om arbetet gick något långsammare än med elmaskiner.
De mest prisvärda verktygen är i allmänhet begagnade verktyg av toppkvalitet.
Man kan hitta dem på loppmarknader och sterbhusauktioner och på annons..... och på skroten och på sophanteringen. En av mina borrmaskiner är upphittad på sophanteringen för 18 år sedan..... och den fungerar bra än i dag efter att ha fått ny chuck två gånger och ny kondensator en gång.
Så sent som i torsdags hittade jag en fin Woden skruvtving på skroten. Den kostade ungefär 20 cent (kring 2 kronor).
Fast om man köper begagnat gäller det att lära sig bedöma vad man kan reparera och vad man inte kan. Är man osäker på om det går att reparera eller om det kräver mycket arbete måste ju priset vara därefter.
Strunt i märket utan köp när det är rea och kampanjer då får du bra vektyg till bra pris.
Bauhaus har alltid högar med verktyg till nedsatt pris.
Vill du ha verktyg som använder samma batteri köp ett kit.
Bauhaus har alltid högar med verktyg till nedsatt pris.
Vill du ha verktyg som använder samma batteri köp ett kit.
