31 819 läst ·
31 svar
32k läst
31 svar
Bäst skruv för masonite?
Det är så här de stora världskrigen började, ett litet missförstånd. Nå, det funkar dåligt med att fästa upp något i enbart tretexen, men jag menade att man sätter upp tretex med spik som liknar pappspik, men långa. Nu är jag en bra bit äldre än Du, så detta med tretex är något jag jobbat med, och som någon i tråden nämnde, så var det den isoleringshjälp som fanns att tillgå förr, till främst hus byggda i lertegel, sådana där sneda, vinga, krokiga, dragiga och kalla hus, där lerteglet med tiden sjunker ihop, så väggarna blir tjockare nedtill. När vi hade renoverat något av dessa gamla hus (statarhus) hände det att någon vågade klaga på att alla spiken (skallarna) syntes efter en tid, och det vad den andra nymodigheten som fixade till det = plastfärgen, = spikskallarna rostade/missfärjades ganska omgående, så hädanefter fick vi först rostskyddsmåla spikskallarna. Lite OT kanske.oleg skrev:
Bland det mest förvirrade trådar jag läst på länge.
Först har TS fråga vara oklar för vissa, är det hur man sätter upp masonite eller hur man fäster en gardinstång i masonite? Jag tolkar det som den senare frågeställningen.
Sedan så verkar det vara toal förvirring vad masonite är för något.
Är det en hardboard tillverkad enligt mason metoden eller är det från varumärket masonite eller är det från företaget Masonite AB????
Ytterligare en vinkling har blivit för att krångla till det hela att halvhård board har spelats in samt även en stickare till Huntonit har hittats.
Så länge inte ni har rätt ut vad ni menar med masonit och vad syftet är med TS fråga så har alla fel alt alla rätt i sina inlägg.
Min personliga definition av begreppet masonite är en hardboard gärna tillverkad enligt Masonmetoden.
Först har TS fråga vara oklar för vissa, är det hur man sätter upp masonite eller hur man fäster en gardinstång i masonite? Jag tolkar det som den senare frågeställningen.
Sedan så verkar det vara toal förvirring vad masonite är för något.
Är det en hardboard tillverkad enligt mason metoden eller är det från varumärket masonite eller är det från företaget Masonite AB????
Ytterligare en vinkling har blivit för att krångla till det hela att halvhård board har spelats in samt även en stickare till Huntonit har hittats.
Så länge inte ni har rätt ut vad ni menar med masonit och vad syftet är med TS fråga så har alla fel alt alla rätt i sina inlägg.
Min personliga definition av begreppet masonite är en hardboard gärna tillverkad enligt Masonmetoden.
Jag vill montera upp gardinbeslag på 9,6mm masonitväggar.
Jag vet att vanliga spax funkar. Men jag har sett att XL säljer specialskruv för andra byggskivor. Tänkte då kolla ifall ni skulle ropa ut att andra skruvar är bättre än klassiska.
punkt
Jag vet att vanliga spax funkar. Men jag har sett att XL säljer specialskruv för andra byggskivor. Tänkte då kolla ifall ni skulle ropa ut att andra skruvar är bättre än klassiska.
punkt
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Vad hjälper en längre skruv om skivan är 1cm tjock? Universialplugg som knölar ihop sig på baksidan fungerar naturligtvis utmärkt till skivmaterial.SBH skrev:
Yrrol... Det fungerar bra med gipsskruv till gardinstängerna , jag har likadana skivor i mitt hus (10mm Masonite , Board eller vad det nu heter.
Drar det inte bra kan du ju plugga lika dant som dom med gipsväggar då det bara är matrialet som skiljer sig åt.
Drar det inte bra kan du ju plugga lika dant som dom med gipsväggar då det bara är matrialet som skiljer sig åt.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
20 inlägg för o skruva upp en gardinstång....
Jag röstar för genomgående bult och mutter, använd gärna vagnsbult det blir snyggare. Oslagbart oavsett väggmaterial
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Pl400!
Stefan o Anna skrev:
Nybörjare, förstår jag. Vagnsbult......jo jag använder också det namnet, medan andra använder namn som vagnsskruv!
Men vagnsbulten är väl ändå en av de sämre bultar, om man skall försöka plocka av den, när den är ihop rostad, de som inte tycker så, har inte jobbat med vagnsbultar. Förklara annars hur ni får av en vagnsbult, där den sitter väl indragen i en släpvagnsläm
utan att skada träet..Jo, skärbrännaren funkar, för att få bort muttern, men idag när vi anväder vinkelslip, så funkar det också.
Ursäkta lite OT, men gardinstången är nog uppskruvad nu.
Vad gäller MAZONITE, kan jag komma ihåg deras reklamskylt, där det stavades så. Vissa husfirmor använde typ, dessa skivor i sina väggkonstruktioner, tror det var Hjältevadhus, men i dagligt tal har vi använt namnet MAZONITE, för dessa skivor, kanske för att dom varit bruna.
Redigerat: