23 480 läst ·
15 svar
23k läst
15 svar
Färg till leksaker?
Sida 1 av 2
Vet inte om detta forum passar, men det är det bästa stället jag hittade... Jag tänkte snickra några klossar och grejs åt mina tvillingpojkar som blev 10 månader nyligen, och jag tänkte måla dom för jag har ändå bara saker som furu och gran att tillverka dom från så inget fint trä man bara kunde vaxa.
Men vad för färg ska man använda, det måste ju vara nån barnsäker färg för de kommer säkert att försöka sätta dem i munnen.
Men vad för färg ska man använda, det måste ju vara nån barnsäker färg för de kommer säkert att försöka sätta dem i munnen.
Rolig ide
Är ingen expert på området men jag hade valt någon färg som bet fast ordentligt typ vattenbaserad häftgrund (går att bryta i kulör). Nackdelen med den är att den är matt men det skulle kunna lösas med att man lägger hårdvaxolja eller nått liknande som är livsmedelsgodkänd.
Är ingen expert på området men jag hade valt någon färg som bet fast ordentligt typ vattenbaserad häftgrund (går att bryta i kulör). Nackdelen med den är att den är matt men det skulle kunna lösas med att man lägger hårdvaxolja eller nått liknande som är livsmedelsgodkänd.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Vattenbaserade färger eller inte har inget barnsäkerhet att göra. Det är resterna som sitter kvar man skall fokusera på. Barnleksaker har i snart hundra år målats med lösningsmedelsbaserade färger utan att man hittat något skadligt samband. Vattenbaserade färger man vanligtvis använder som konsument innehåller ämnen som är astma- och allergiframkallande flera år efter att färgen har torkat. Propylenglykol är ett exempel på ämnen som finns kvar i färgytan.
Jag skulle aldrig någonsin måla barnleksaker eller andra ytor där barnen leker med annat än lösningsmedelsbaserad färg. Det har fungerat hittills och fungerar fortfarande. Inga osunda rester i färgytan.
http://www.sp.se/sv/press/news/Sidor/20101019.aspx
Jag skulle aldrig någonsin måla barnleksaker eller andra ytor där barnen leker med annat än lösningsmedelsbaserad färg. Det har fungerat hittills och fungerar fortfarande. Inga osunda rester i färgytan.
http://www.sp.se/sv/press/news/Sidor/20101019.aspx
Äggoljetempera med rå kallpressad linolja (ej kokt då denna innehåller tungmetaller) och matsäkra naturliga pigment är det enda jag personligen ens skulle överväga. Äkta schellack (som blandas själv från flingor) är också säker att använda, då kan träet betsas med vattenburen matsäker bets först.
Alkyd-, akrylat- och polyuretanbaserade färger/lacker oavsett om de är vatten- eller oljeburna kan inte överhuvudtaget anses som matsäkra och speciellt när det gäller små barn. Även om själva bindemedlet är relativt säkert så innehåller dessa färger biocider, konserveringsmedel och ibland tixotroperingsmedel som finns kvar i färgen efter att lösningsmedlet evaporerat.
Alkyd-, akrylat- och polyuretanbaserade färger/lacker oavsett om de är vatten- eller oljeburna kan inte överhuvudtaget anses som matsäkra och speciellt när det gäller små barn. Även om själva bindemedlet är relativt säkert så innehåller dessa färger biocider, konserveringsmedel och ibland tixotroperingsmedel som finns kvar i färgen efter att lösningsmedlet evaporerat.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför måla byggklossarna överhuvud taget? Vad kan vara bättre och finare än naturligt trä 
När jag hade småbarn gjorde jag också byggklossar, se
http://www.byggahus.se/forum/biobra...pill-fran-firma-6.html?perpage=15#post2001956
När jag hade småbarn gjorde jag också byggklossar, se
http://www.byggahus.se/forum/biobra...pill-fran-firma-6.html?perpage=15#post2001956
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är inget fel på vårt svenska barrträ 
Hellre trävitt än konstiga färger så det ser ut som plastleksaker från Kina.
Men men, smaken...
Vad tycker de små liven själva?
Hellre trävitt än konstiga färger så det ser ut som plastleksaker från Kina.
Men men, smaken...
Vad tycker de små liven själva?
Svårt att säga, de talar inte ännu förutom lite halvtydliga mamma & pappa (dom är 10 månader men kom 2.5 månader för tidigt så egentligen är som 7.5 månaders barn).
Tog hem en första sats som jag slängde ihop idag vid bygget, gjorde kuber och fasade kanterna och slipade, sen lade jag på paraffinolja som en finish, lär ju va matsäkert, åtminståne i dessa mängder och insuget i trä. Använder det på mina skärbräden också. Såhär ser de ut:

Tog hem en första sats som jag slängde ihop idag vid bygget, gjorde kuber och fasade kanterna och slipade, sen lade jag på paraffinolja som en finish, lär ju va matsäkert, åtminståne i dessa mängder och insuget i trä. Använder det på mina skärbräden också. Såhär ser de ut:

Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att det ser jättefint ut!
Mycket likt mina gamla 2"x2" klossar.
Men jag var nog försiktigare med slipbandet, det blev lite mer "rough" utseende.
Men visst är det roligare att se årsringarna än en steril lackerad yta?
Nu kommer, helt off topic, en berättelse från min egen barndom:
Vi hade en leksaksbil. Den var i plåt, med tryck på sidorna så att man såg hur adelsmännen/kvinnorna satt där inne.
Den var som en T-ford till formen, Taket var löstagbart och jag tror att den hade varit förpackningen för kakor eller kex.
Den var det finaste min äldre storebror och jag visste. Vi kallade den för Kungens bil
Mycket likt mina gamla 2"x2" klossar.
Men jag var nog försiktigare med slipbandet, det blev lite mer "rough" utseende.
Men visst är det roligare att se årsringarna än en steril lackerad yta?
Nu kommer, helt off topic, en berättelse från min egen barndom:
Vi hade en leksaksbil. Den var i plåt, med tryck på sidorna så att man såg hur adelsmännen/kvinnorna satt där inne.
Den var som en T-ford till formen, Taket var löstagbart och jag tror att den hade varit förpackningen för kakor eller kex.
Den var det finaste min äldre storebror och jag visste. Vi kallade den för Kungens bil
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
