Hej!

Det börjar bli dags att barnsäkra lägenheten snart och jag har ett intressant eluttag i hallen som jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga med som jag gärna skulle motta goda råd om. Internet kommer även in precis bredvid. Målet är att det inte ska bli för klumpigt då hallen är ganska liten, och en barnsäker & diskret lösning vore toppen.

Jag har funderat på någon form av smalt/platt väggskåp (med glasvägg? kanske ser fult ut) för att få undan routern, och isf kanske köra någon kåpa över vägguttaget? Är det någon som har tips på en säker & bra lösning?

Allt gott!

• Eluttag och internetruter med kablar på golvet i en hall, omgivna av sladdar och stickkontakter; ämnet är hur man barnsäkra dessa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag och router på golvet i hallen, sladdar synliga. Möbler och förvaring i närheten, diskret och barnsäker lösning efterfrågas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Se till att få dit ett petskyddat och fräscht uttag om det inte redan är det. Då är det så säkert det kan bli.

Men om du är rädd att barnet ska slita ut sladdarna så kan det ju vara en bra ide att göra en inbyggnad som sedan går att ta bort. Det är ju ingen dum ide.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ kunde kanske vara att du backar/flyttar tillbaka eluttaget så det kommer in i skåpet till höger.
In med routern i skåpet och sätt en kabelkanal för nätverkskabeln in till skåpet.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Skoskåp från IKEA.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P
Ser ju ut som det sitter en fiberpatchkabel (blåvit kontakt i fiberdosan) till mediaomvandlaren (den svarta)
Varför inte skaffa en längre fiberpatch och placera allt längre bort. Då kan du också ta bort uttaget (om du vill)
Wifi accesspunkten kan då också sättas på ett mer lämplig plats än på golvet i hallen

Fiberpatchen läggs i kabelkanal allternativt så skaffa en "ruggad" fiberpatch och spika fast den längs sockeln.

• Gilla
P-A Lindqvist och 2 till
  • Laddar…
E
Vi har också ett skoskåp från Ikea.
Avkapat till halva höjden för att bara ha en lucka.
Sen kompletterat med ett barnlås för att nyfikna barn inte ska öppna det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
För kännedom har alla moderna uttag petskydd, så har du ett sådant behöver du förmodligen inte förändra själva uttaget.

För att förhindra den lille att riva i kablarna håller jag med övriga om att ett grunt skåp kan vara en bra lösning

Jag köpte en skiva plastglas från Biltema. Sågade ut rätt form med sticksågen och varmbockade och skruvade fast i väggen. Har suttit som skydd i 10 år nu utan problem. Smidigt att kunna se lysdioderna på fiberomvandlaren

B
G GöstaLS skrev:
Hej!

Det börjar bli dags att barnsäkra lägenheten snart och jag har ett intressant eluttag i hallen som jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga med som jag gärna skulle motta goda råd om. Internet kommer även in precis bredvid. Målet är att det inte ska bli för klumpigt då hallen är ganska liten, och en barnsäker & diskret lösning vore toppen.

Jag har funderat på någon form av smalt/platt väggskåp (med glasvägg? kanske ser fult ut) för att få undan routern, och isf kanske köra någon kåpa över vägguttaget? Är det någon som har tips på en säker & bra lösning?

Allt gott!
köp en egen fiberpatch och sätt i kanal till annat utrymme.

Du kan ju vänta och se vad du har för barn, våra ungar har aldrig varit intresserade av vare sig sladdar eller uttag. Vi satte plastkanter på glasbordet och grind till trappen, men vi tog bort grinden rätt fort då vi tyckte det var bättre att han lärde sig ta sig upp/ner på ett bra sätt.

• Gilla
Kontoristen7
  • Laddar…
Måste vara skitjobbigt att dammsuga när det ser ut så!?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Barnsäkra, 1 jordfelsbrytare, 2 petsäkra uttag (hela lägenheten)
Upp med routern en bra bit, blir dessutom bättre täckning, lämpligt att dra ett vägguttag upp, montera ett litet ventilerat skåp som rymmer uttag nätdel och routern, om de dessutom är trångt där grejerna ligger nu så riskerar ni att sparka sönder något

kisumisu
G GöstaLS skrev:
Hej!

Allt gott!
Som det redan sagts här. Bygg in uttagen.
Routern skulle jag flytta högt upp (o mitt av lägenheten), den skall inte vara annars heller sådär på golvnivå.

Största risken är att fiberkablar går av.
Jag har fiberuttaget bakom en byrå. Har även det fungerat bra. Är 99% säker själva eluttaget är petskyddat redan.
Men som sagt fiber går lätt av (dyr historia dessutom) och så gör även nätverkskabel etc. Känsliga grejor.

Nu ser man inte hur stor hall det är, men man ser en skymt av en skåp. Fortsätta med liknande skåp och därmed ha uttagen mm inne i skåpet?

Redigerat:
J
Som nämnts tidigare så är det ju smidigt att flytta upp prylarna lite. Fiberkabeln är en villapatch, den kostar någon hundring för en längre. Jag hade byggt in i ett litet skåp enligt ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.